IGTV: Instagram gaat de strijd aan met YouTube met nieuwe app

Noah Korevaar 21 jun 2018 Tech

Groot nieuws van Instagram: het bedrijf gaat de strijd aan met YouTube. Niet binnen de huidige app, maar met een compleet nieuwe app: IGTV. Een nieuw thuis voor video’s die maximaal een uur mogen duren.

Instagram onthult IGTV

Video’s die je overigens ook gewoon in de Explore-sectie van de ‘normale’ Instagram-app zult kunnen vinden. Om de nieuwe app te promoten heeft het bedrijf een aantal grote namen binnengehaald.

Denk aan grote creators zoals Lele Pons, voormalige Vine-ster King Back en Fortnite-streamer Ninja. Overigens kan iedereen gewoon video’s posten, net zoals bij YouTube. IGTV wordt in de komende weken wereldwijd uitgerold op zowel Android als iOS.

Instagram IGTV Youtube

Tijdens de onthulling van deze YouTube-kopie had oprichter Kevin Systrom het over het begin van Instagram. Toen de app nog niet zo onnodig ingewikkeld in elkaar stak:

“Het begon allemaal met vierkante foto’s en video’s – dat waren de gouden oude dagen, of niet dan?” Aldus Systrom. “Sindsdien is video geëxplodeerd, hebben we nieuwe video-ervaringen gebouwd en in 2016 werd stories gelanceerd.. wat ons brengt naar IGTV.”

Volgens Instagram beginnen de video’s meteen met afspelen wanneer je de app opent. Dat wijst erop dat de gebruikservaring anders in elkaar gaat steken dan YouTube. Bij Google’s videodienst klik je door naar specifieke video’s, Instagram gaat je waarschijnlijk proactiever content voorschotelen.

Instagram IGTV Youtube

Wanneer je iemand al op Instagram volgt, dan volg je diegene ook automatisch op IGTV. Dat is een belangrijk verschil: de makers zijn de kanalen. Alles draait dus om personen en persoonlijkheden. Het bedrijf noemde al secties als “‘For You,’ ‘Following,’ ‘Popular’ en ‘Continue Watching.’”

De afgelopen weken doken al geruchten op dat Instagram actief YouTube-sterren aan het benaderen is. Wat dat betreft is het wellicht de perfecte timing voor Instagram en dus Facebook: YouTube heeft nou niet bepaald zijn beste jaar achter de rug. Kanalen klagen massaal over hun inkomsten, terwijl links en rechts video’s op ogenschijnlijk totaal willekeurige wijze geen advertenties meer krijgen.

Als Instagram sterren wel de zekerheid van een stabiele inkomstenbron kan bieden, dan is de kans groot dat we de komende maanden een flinke verschuiving gaan zien. Bovendien zit iedereen al op Instagram, dus het bedrijf hoeft ook niet from scratch een actieve userbase op te bouwen. Of is dit het zoveelste experiment van Facebook dat gaat floppen?

Schrijf je in voor de WANT nieuwsbrief?

En ontvang de tofste tech, gadgets en aanbiedingen in je mail!
[revue_subscribe]

Reageer op artikel:
IGTV: Instagram gaat de strijd aan met YouTube met nieuwe app
Sluiten