Instagram gaat TikTok achterna met Reels (en ze zijn makkelijker te vinden)

Instagram is voornemens van zijn TikTok-kloon Reels een groot succes te maken door nu meer aandacht te besteden aan de mogelijkheid. Reels moet namelijk veel toegankelijker worden en gemakkelijker te vinden zijn en dat bereikt de dienst door de plek van de videofunctie te verplaatsen.

De optie Reels wordt namelijk voortaan gepresenteerd op het profiel van een gebruiker en (voor publieke accounts) ook in de Explorer-tab. De Explorer-tab is een sectie binnen de app waar je content kunt ontdekken op basis van dingen die je eerder bekeken en geliket hebt. Zodoende moet het voor elke Instagram-gebruiker gemakkelijker worden de Reels van videomakers te vinden. Bovendien is het zo dat het testgebied uitgebreid wordt. Voorheen waren ze alleen beschikbaar in Brazilië, maar nu komen de vijftien seconden durende videoclips ook naar gebruikers in Frankrijk en Duitsland.

Instagram Reels
Instagram Reels. (Afbeelding: Instagram)

Instagram Reels concurreert met TikTok

Dit kleine publiek staat in schril contrast met het bereik van TikTok. Dat moge duidelijk zijn. Echter, Instagram werkt nu nog hard aan de functie, die pas later uitgerold wordt naar iedereen. Het bedrijf achter de populaire dienst voor het delen van foto’s en video’s heeft nog niet laten weten wanneer andere landen aan de slag kunnen met Reels. Wel laat een vertegenwoordiger weten dat de ervaring nu beter gemaakt kan worden, nu meer mensen met de test kunnen meedoen.

Het is niet vreemd dat Instagram hier de tijd voor neemt. Eerder hanteerde het bedrijf al een soortgelijke strategie in de strijd tegen Snapchat. Door te achterhalen hoe gebruikers omgaan met de nieuwe functies, en die prominent te presenteren, weet Instagram de concurrentie te verslaan. Je hoeft overigens geen medelijden met TikTok te hebben. Bedrijven binnen de markt voor sociale media kopiëren elkaars functies en designs constant. Zo rolde TikTok begin 2020 een nieuw design uit die wel erg veel lijkt op het design van de fotodeeldienst.

Techcrunch

Reageer op artikel:
Instagram gaat TikTok achterna met Reels (en ze zijn makkelijker te vinden)
Sluiten