Instagram TV-knop verdwijnt: platform nu al ten dode opgeschreven?

Instagram heeft in de afgelopen maanden geprobeerd een succes te maken van het IGTV-platform, maar dat blijkt allemaal tevergeefs. Zo stond er onder meer een extra knop in de interface van de fotodeelapplicatie, maar die heeft het bedrijf onlangs laten weghalen.

Onder andere Techcrunch schrijft over de verandering aan de Instagram-applicatie. De kleurrijke knop zit er niet meer, omdat gebruikers er niet op klikten. Als ze al content van IGTV bekeken, dan kwam dat doordat ze die tegenkwamen in hun normale feed. En anders maakten ze wel gebruik van de losstaande IGTV-applicatie; slechts een handjevol gebruikers keek ernaar in de Explore-tab.

IGTV-knop verdwenen uit Instagram-app

Een Facebook-vertegenwoordiger (Facebook is het moederbedrijf van de fotodeelapp) laat in een reactie weten dat het bedrijf de applicatie zo simpel als mogelijk wil houden en dat daarom het besluit genomen is om de knop te verwijderen. Daar tegenover staat wel dat andere content in je feed kan verschijnen wanneer blijkt dat dat type content aanslaat. Het gaat dus niet altijd om het simpele karakter: als iets werkt, dan verdient het een prominente plek in de populaire applicatie.

Instagram Facebook
Instagram-logo. (Afbeelding: Sascha Steinbach / EPA)

Verder schrijft Techcrunch dat heel weinig mensen de IGTV-applicatie gebruiken. De overstap van Instagram naar IGTV blijkt toch een grote stap te zijn, eentje die weinig gebruikers willen maken. Zo zijn er nu meer dan een miljard mensen die Instagram gebruiken, terwijl ongeveer zeven miljoen gebruikers IGTV op hun smartphones hebben staan. De applicatie is nu achttien maanden beschikbaar; op een gegeven moment moet je als bedrijf ook je conclusies kunnen trekken.

Ter vergelijking: de populaire videodeeldienst TikTok heeft 1,15 miljard gebruikers in evenveel maanden aan zich weten te binden. Het kán dus wel, maar gebeurt niet altijd.

IGTV werd oorspronkelijk in het leven geroepen om de strijd aan te kunnen gaan met videostreamingdienst YouTube. Gebruikers kunnen eigen video’s, van maximaal een uur lang, op het platform plaatsen en er geld mee verdienen.

Techcrunch

Reageer op artikel:
Instagram TV-knop verdwijnt: platform nu al ten dode opgeschreven?
Sluiten