[INTERVIEW] Jonathan Bennink over LEGO Super Mario: ‘We willen creativiteit stimuleren’

Vandaag is een mooie dag. Mits je een liefhebber bent van Super Mario en graag met LEGO aan de slag gaat. Want vanaf vandaag kun je aan de slag met LEGO Super Mario. Aan de vooravond van de release kregen we de kans om te spreken met Jonathan Bennink. Jonathan is werkzaam bij de Creative Play Lab van LEGO. Vier jaar geleden is hij op dit proces gezet en heeft het hele project meegemaakt. Van de eerste post-it tot en met de lancering die nu plaatsvindt.

Lang bezig met LEGO Super Mario

WANT: Jullie zijn vier jaar bezig geweest met LEGO Super Mario. Is dat normaal?
Jonathan: Nee, dat is wel iets langer dan normaal en mijn directe baas was er ook niet altijd even blij mee. Het is een product met technologie en het ontwikkelen daarvan duurt wat langer. En als je met Nintendo werkt, dan heb je te maken met een bedrijf dat duurzaamheid belangrijk is. Dus op die manier werd er van twee kanten op gehamerd dat LEGO Super Mario goed moest zijn.

Jonathan Bennink
Jonathan Bennink (Afbeelding: LEGO)

Daarnaast is het concept van het spel van LEGO Super Mario ook nieuw. Nintendo en LEGO wilden beiden hun eigen element er in gooien. Normaal gesproken gebruiken we een franchise en maken we daar een playtheme van met minifigures. Maar dat was voor Nintendo niet genoeg. Er moest dus een technologie-element komen. Na anderhalf jaar kregen we groen licht op een interactive character. Dat idee was nog redelijk snel gemaakt, maar dan moet je nog bedenken wat je er mee gaat doen. De meeste technology-toys zijn een dag of twee leuk en daarna belandt het in een hoek. En dat wilden we voorkomen. Na een hoop testen kwamen we met het idee van het bouwen van levels. Daarbij heb je een beginpunt en de vlag waar je eindigt, maar daar tussendoor kun je van alles doen. Denk daarbij aan het verzamelen van coins, het gebruiken van powerups en het verslaan van vijanden. We geven suggesties hoe je levels kunt bouwen, maar uiteindelijk kun je het allemaal zelf verzinnen.

WANT: Bij LEGO heb je sets die je koopt. Deze kun je bouwen, maar je kunt ook de elementen gebruiken om er iets compleet anders van te maken. Hoe zit dat bij LEGO Super Mario, hoe zorg je er voor dat je genoeg replayvalue hebt?
Jonathan: Met de startersset kun je ook al elementen gebruiken met de blokjes die je thuis hebt. Wanneer je blokjes hebt in kleuren als blauw, rood, geel en groen, dan kun je die gebruiken in het maken van een level. Daar reageert Mario op en verzamel je coins. De replayvalue zit voornamelijk in het verzinnen, bouwen en delen. Wij denken dat kinderen hun vriendjes uitnodigen om er samen mee te gaan spelen en bepaalde challenges gaan bedenken. Hoeveel dingen kun je bijvoorbeeld doen in een minuut?

Er zijn allemaal hidden features in LEGO Super Mario, die je allemaal kunt ontdekken. Wanneer je binnen een seconde of drie voor het einde bij de finish komt, dan krijg je veel coins. Kom je te laat of bijvoorbeeld tien seconden te vroeg, dan krijg je niks. De creativiteit zit hem er in dat we je de tools geven, maar dat je zelf bepaalt hoe je die inzet. We wilden echt van display naar play. Veel fans kopen LEGO-sets om ze naar het bouwen tentoonstellen. We willen met dit project echt fans uitdagen om creatief te zijn.

WANT: In hoeverre gaat dit een franchise worden binnen het LEGO-universum?
Jonathan: Het is wellicht nog iets te vroeg om daar over te praten. We hebben hier vier jaar aan gewerkt en we moeten eerst nog zien of mensen LEGO Super Mario leuk gaan vinden. Maar we zien wel uit naar een langere samenwerking met Nintendo. We hebben niet vier jaar lang samengewerkt om één product te doen. Je kunt er wel van uit gaan dat we meerdere dingen gaan aankondigen. Maar of het een Evergreen wordt zoals wij het noemen, dat valt natuurlijk nog te bezien.

LEGO Super Mario
LEGO Super Mario (Afbeelding: LEGO)

De toekomst

WANT: De techniek die jullie hebben ontwikkeld voor LEGO Super Mario is interessant. In hoeverre kan dat in andere projecten worden verwerkt?
Jonathan: We hebben dit platform ontwikkeld. Naast de hardware zit er natuurlijk ook een laag met software onder waar we veel tijd in hebben gestoken. Het is logisch dat we aan het kijken zien naar andere manieren om dit te gebruiken. Maar over het hoe en wat is het nu nog vroeg. Eerst maar even kijken of mensen dit leuk vinden. Wij hebben veel lol gehad met het ontwikkelen en maken, maar het is natuurlijk het publiek dat er op moet reageren.

WANT: LEGO Super Mario is vanaf vandaag verkrijgbaar. Waar hoop je wat er gaat gebeuren naast hoge verkoopaantallen?
Jonathan: LEGO en Nintendo zijn bedrijven die nooit echt kijken naar de winstcijfers van één jaar, maar echt gaan voor kwaliteit op de langere termijn. Natuurlijk zijn we commercieel en hopen we veel te verkopen, maar dat heb je pas nadat je iets op de markt zet dat de moeite waard is. Waar we eigenlijk op hopen is creativiteit. Kinderen die niet de typische LEGO-opvoeding hebben gekregen om dingen uit elkaar te halen en zelf iets te maken, worden met LEGO Super Mario hopelijk gestimuleerd om dat wel te doen. Dat kinderen niet via instructies dingen in elkaar zetten, maar zelf nadenken over wat leuk zou zijn. Wat zou Mario blij of bang maken in een level, wat voor avontuur zou hij willen beleven. Hoe kan ik een level maken dat van mijn kamer loopt naar de kamer van mijn ouders. Dat soort dingen.

Super Mario LEGO
De Bowser’s Castle Boss Battle Expansion Set (Afbeelding: LEGO)

LEGO Super Mario is vanaf vandaag verkrijgbaar en is onder andere hier te scoren. Wil je meer lezen over LEGO? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
[INTERVIEW] Jonathan Bennink over LEGO Super Mario: ‘We willen creativiteit stimuleren’
Sluiten