Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 24 jul 2020

[INTERVIEW] The Outer Worlds: Peril on Gorgon is het gevolg van het succes

Op 9 september kunnen we aan de slag met The Outer Worlds: Peril on Gorgon, de eerste grote uitbreiding op de fijne RPG die vorig jaar werd uitgebracht. Vaak is het bij een game van te voren wel duidelijk dat de game een uitbreiding krijgt, maar in dit geval is het toch wel een verrassing. Voordat de game werd aangekondigd kregen wij de kans te spreken met Carrie Patel, de Game Director van dit nieuwe project.

The Outer Worlds: Peril on Gorgon is een uitbreiding waarvoor de originele game nodig is. En het lijkt er ook op dat het een uitbreiding is die echt bedoeld is voor hen die het hoofdverhaal hebben uitgespeeld. Vernieuwingen naast nieuwe locaties bestaan bijvoorbeeld uit het verhogen van de level cap. Voordat de game daadwerkelijk werd onthuld, spraken wij dus met Carrie. Het lastige daarvan is dat we eigenlijk niet veel wisten van het nieuwe project. Op die manier konden mijn vragen dan ook niet heel erg diep gaan.

WANT: Wij hadden eerlijk gezegd geen uitbreiding meer verwacht. Is dat het gevolg van het succes dat jullie met de lancering kenden?
Carrie: Ja, dat kun je wel stellen. Tegelijkertijd is het ook zo dat we echt al een tijd aan The Outer Worlds: Peril on Gorgon werkten, zelfs voordat de game werd uitgebracht. Maar het succes heeft er wel voor gezorgd dat de grootte van de uitbreiding is opgeschaald. We hebben met de Gorgon Asteroid een nieuw gebied om te ontdekken. Dat was een voormalige basis van Alcyon, waar onder andere Adrena-Time werd gemaakt. Maar ook op de plekken waar je eerder bent geweest moet wat te beleven zijn. Op die manier nodigt de uitbreiding je uit om van plek naar plek te hoppen.

Als je een beetje een idee wilt krijgen van de grootte van de Gorgon Asteroid, dan is het goed om te kijken naar de questlijn zoals die in het Monarch-gedeelte van de originele game werd gepresenteerd.

The Outer Worlds: Peril on Gorgon
Nieuwe locaties te ontdekken (Afbeelding: Obsidian)

The Outer Worlds: Peril on Gorgon is niet lineair

WANT: Wordt The Outer Worlds: Peril on Gorgon een uitbreiding die lineair is of word je ook uitgedaagd om op verkenning te gaan?
Carrie: Het verkennen van de wereld is nog altijd een belangrijk onderdeel. En we denken dat we daar nu een leuke extra uitdaging aan hebben toegevoegd. Zo bestaat een groot gedeelte van de buitenomgeving uit een canyon. Op die manier kun je zien wat er boven of onder je te beleven valt, maar moet je eerst nog de veilige weg er naar toe zien te vinden.

WANT: The Outer Worlds: Peril on Gorgon krijgt een verhoogde levelcap, wat kun je daar over zeggen?
Carrie: De levelcap wordt met drie levels verhoogd. Daarmee komen er ook nieuwe perks vrij, die je weer nieuwe mogelijkheden geven. Verder worden de individuele skills met 50 verhoogd, zodat je ook daar mee kunt gaan puzzelen.

WANT: Wat voor Perks kunnen we verwachten?
Carrie: Ik wil op dit moment nog even de verrassing voor me houden, maar laat ik stellen dat je met de perks echt op zoek kunt gaan naar nieuwe speelstijlen. Op die manier hopen we dat gamers meer mogelijkheden zichzelf toe-eigenen om met de game aan de slag te gaan.

Ram er op los (Afbeelding: Obsidian)

Een nieuw wapen

WANT: Tot slot: In de trailer zagen we een nieuw wapen in de vorm van de P.E.T. (Pest Extermination Tool). Wat kunnen we hiervan verwachten?
Carrie: De P.E.T is één van de drie nieuwe science weapons in de game en is onderdeel van een questlijn, waardoor je hem automatisch tegen gaat komen. Het is een melee-wapen dat je de mogelijkheid geeft om de vijanden als een soort magneet naar je toe te trekken en vervolgens uit te halen.

The Outer Worlds: Peril on Gorgon verschijnt op 9 september en is dan te spelen op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. De uitbreiding komt ook op de Nintendo Switch, maar verschijnt iets later. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
[INTERVIEW] The Outer Worlds: Peril on Gorgon is het gevolg van het succes
Sluiten