Malou van Oosterhoud
Malou van Oosterhoud 15 jan 2017

Column: is VR de toekomst of het einde van de escape room?

Mensen over de gehele wereld genieten al een aantal jaar van escape rooms. Gelukkig is het Real Life Gaming-fenomeen nog lang niet uitgespeeld. Prison Escape is terug en dankzij nieuwe technologieën als virtual reality zijn de mogelijkheden eindeloos.

Deze column is geschreven door Laura Grilo Melo en is onderdeel van onze rubriek WANT to Play die wij samen met de TonTon Club zijn gestart.

In deze column duik ik dieper in de wereld van Real Life Gaming. De geschiedenis, de huidige status en het belangrijkste: de toekomst van het fenomeen.

In ons koude kikkerlandje zijn we dol op escape games

En ineens was daar de escape room

In 2014 werden escape rooms zoals wij ze nu kennen een hit. Ik maakte voor het eerst kennis met het fenomeen tijdens een uitzending van de Wereld Draait Door, waar Sherlocked werd gepresenteerd.

Escape rooms gaan al een tijdje mee, zij het dan als game op de computer. In 1988 kwam het spel ‘Behind Closed Doors’ uit waar je opgesloten zat op een toilet. Escape games werden pas echt bekend toen het spel ‘Crimson Room’ als een malle het internet overnam.

De opkomst van de escape room

Met Crimson Room als inspiratie ontwikkelde de Japanse Takao Kato in 2007 de eerste ‘Real Life Escape Game’. De escape room werd meteen razend populair. Het is inmiddels door meer dan tien miljoen deelnemers in Japan, de Verenigde Staten, China, Singapore en Taiwan gespeeld. Slechts drie procent van die tien miljoen slaagde erin te ontsnappen.

Vanaf 2007 groeit de populariteit van escape rooms langzaam. Tot ze in de zomer van 2014 ineens overal lijken op te duiken. Inmiddels zijn er escape rooms in meer dan vijftig landen en 280 steden. Het gaat dus lekker met het fenomeen. De escape-ervaringen zijn er in allerlei varianten: bordspellen, apps en TV-shows.

escape room bordspel-want

Nederland gaat lekker

In ons koude kikkerlandje zijn we dol op escape games. In totaal staat de teller op meer dan vierhonderd escape rooms. Daarmee hebben wij er de meeste per vierkante meter. Bovendien is Nederland de host van het jaarlijkse Real Life Gaming evenement ‘Up the Game’. Up the Game is voor Real Life Gaming wat ADE is voor elektronische muziek.

Eén van de game-developers die het Nederlandse escape-landschap zo mooi maakt is Rosa Frabsnap. Zij is verantwoordelijk voor het gamedesign van real life game Elements, waarbij bezoekers een avontuur beleven in Fort Pannerden. Het geheim van een goede Escape Game? “Zodra de speler wegloopt met het gevoel dat hij een hoofdrol heeft gespeeld in zijn eigen avontuur, dán is de Escape Game geslaagd”, aldus Frabsnap.

Foto credits: Mike Brink
Foto credits: Mike Brink

The future is near

Ik word blij van vooruitblikken. Wat staat ons in de toekomst te wachten op het gebied van Real Life Gaming? Sommigen mensen denken dat we minder abonnees bij de plaatselijke voetbalclub krijgen, omdat mensen escape games als sport gaan zien. Say what?

Een onderzoek van Springlab bij de escape game ‘Prison Island’ had als conclusie dat één potje Prison Island net zo inspannend is als een pot squash of handbal.

Virtual reality en escape games zijn een match made in heaven

Hmm.. Ik zie het somber in. Een sport beoefenen gebeurt met regelmaat. Je zou escape rooms met regelmaat kunnen spelen. Dat kost je alleen wel geld, reistijd en op den duur ben je uitgespeeld.

Waar ik wél heilig in geloof is virtual reality. Als ik denk aan de creaties die mogelijk worden gemaakt door de combinatie van VR met escape games, gaat mijn hart sneller kloppen. Het Zwitserse bedrijf Artanim deelt mijn mening en kwam met hun ‘Real Virtuality’-project op de proppen.

Doordat er zoveel nieuwe VR-gadgets op de markt komen, zoals de Vive Tracker, wordt het over een tijd misschien wel normaal om vanuit huis een escape room te doen. Ik denk dat we door de snelle ontwikkeling van allerlei nieuwe producten binnenkort al een prison escape doen vanuit onze eigen woonkamer. De Escape Room VR is er namelijk al.

Het einde van escape rooms?

Betekenen deze ontwikkelingen niet het einde voor Real Life Game-developers als Frabsnap? Zij denkt van niet. “De kracht van een escape room is dat het een ervaring is die je deelt met je vrienden of collega’s. Iedereen heeft zijn eigen kracht en nergens is dat duidelijker dan in een escape game. De sociale ervaring is leidend voor het plezier en dat zal met een VR-bril op je hoofd in je woonkamer niet het geval zijn.”

Reageer op artikel:
Column: is VR de toekomst of het einde van de escape room?
Sluiten