Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Cars 19 jul 2017

Jaguar E-PACE: slimme budgetbroertje van de F-Pace

De crossover markt is booming business en de meeste automakers maken hier happig gebruik van. Na het succes van Jaguar’s F-Pace SUV komt het bedrijf terug met een een kleiner zusje: de Jaguar E-PACE. Net zoals de naam een stapje terug in het alfabet gaat, maakt ook de auto zelf een stapje terug wat betreft de prijs, grootte en power. Jaguar mikt hiermee op een markt van jonge koppels, die vaak meer waar willen voor hun zuur verdiend geld.

Jaguar E-PACE

Grote luchtinlaten en F-PACE rooster

De E-PACE wordt door Jaguar zelf beschreven als zelfverzekerd en assertief, maar niet agressief. Jaguar design director Ian Callum gelooft namelijk dat “Jags” nooit agressief moeten zijn. Tijdens de ontwikkelingsfase werd liefkozend naar de E-PACE verwezen als het welpje. Veel van het design van het jonge katje is dan ook overgenomen van de meer volwassen en ook meer prijzige Jaguars. Grote luchtinlaten sieren de voorkant van het voertuig en het rooster voorin is, in de woorden van Callum, ook onbeschaamd afgeleid van de F-PACE.

Jaguar E-PACE

Propvol connectiviteit poorten en Jag infotainment

Binnenin vinden we in totaal 1.234 liter aan ruimte, waarvan 577 liter voor de bagageruimte achterin is gereserveerd. Voorin heb je ruimte om twee flessen wijn paraat te zetten (voor de passagiers). De auto is uiteraard voorzien van een ruim aanbod aan connectiviteit mogelijkheden en een stijlvol infotainmentsysteem.

Er zijn vijf USB poorten beschikbaar en ruimte om een smartphone en tablet uit te stallen. Verder is er nog een HDMI/MHL poort en een gleuf voor je SIM kaart. Met dat laatste is het mogelijk een 4G hotspot te maken voor extra fanciness. Als infotainmentsysteem wordt Jaguar’s InControl Touch Pro systeem gebruikt op een 10 inch display. De meetinstrumenten worden digitaal weergegeven en kunnen een laser update krijgen.

Jaguar E-PACE

Jaguar E-PACE met vijf viercilinder motoren

Wat de motor betreft is er aan iedereen gedacht. Er zijn vijf viercilinder Ingenium motoren beschikbaar, waarvan twee op diesel rijden en twee voor benzine liefhebbers bestemd zijn.  De standaard E-Pace is goed voor 246 pk en gaat van 0 naar 100 km per uur in 7 seconden. Als je toch voor wat meer wil gaan is het R-Dynamic model een meer aantrekkelijke keuze. Deze komt met 296 pk en gaat naar 100 km per uur in 6.4 seconden.

De nieuwe Jag is nu al te bestellen voor een vanafprijs van 48.300 euro. Over zes maanden zal Jaguar vervolgens beginnen met het verschepen van de welpjes. Mocht je alvast willen weten wat je met je nieuwe Jaguar E-PACE allemaal kunt doen, heeft Jaguar een spannend voorbeeld voor je bedacht. In Londen liet coureur Terry Grant namelijk zien hoe je met de auto een sprong van 15 meter kunt maken, terwijl je nog 270 graden draait.

Reageer op artikel:
Jaguar E-PACE: slimme budgetbroertje van de F-Pace
Sluiten