Jaguar F-TYPE Review: is dit nog wel een échte sportwagen?

Een bulderende V8, of op zijn minst een krijsende V6: dat lijkt een basisvereiste voor een serieuze sportwagen. Zo kennen wij de Jaguar F-TYPE ook. Nu hebben die maffe Engelsen echter een 2.0 liter viercilindertje onder de kap verstopt. Hoeveel sportwagen blijft er dan nog over?

Elektrificatie is niet de enige optie

We weten allemaal dat het tijdperk van de enorme verbrandingsmotoren zijn einde langzaam nadert. Het is gelukkig niet in één klap voorbij. De Jaguar F-TYPE kan gewoon nog worden geleverd als V6 en V8, maar over een aantal jaar zal ook dit merk wellicht al een elektrische sportwagen aanbieden.

Tot die tijd is elektrificatie echt niet de enige optie. ‘Turbo’ is het toverwoord, want voordat je afhaakt nu je weet dat wij in slechts een viercilindertje reden: deze motor produceert mooi wel 300 pk en da’s best een ding voor een 2.0 liter viercilinder.

jaguar f-type

Maar de sound dan?

Als je serieuze pegels op tafel legt voor een serieuze sportwagen (op beide aspecten komen we dadelijk nog even terug) wil je natuurlijk wel dat-ie ook klínkt als een serieuze sportwagen. Wij hebben de schreeuw van de V6 en de brul van de V8 mogen meemaken, maar waren toch wel een beetje bang dat deze Jaguar niet zou klinken als een serieuze roofkat, maar als een kitten. Die vrees is voor een heel groot gedeelte onterecht.

Om met de deur in huis te vallen: het motorgeluid is zeer bescheiden, vrijwel afwezig zelfs. Dit wordt echter gecompenseerd door een heerlijke uitlaatsound. Het is even wennen als je de Jaguar F-TYPE start. Hij komt vrij luid tot leven met een lekkere hoeveelheid toeren, maar produceert niet het geluid dat je op basis van zijn uiterlijk verwacht. Het is geen donkere brom, maar een ietwat schelle roffel die ons een beetje doet denken aan een WRC-auto.

Eenmaal rijdend, werkt dit geluid echt verslavend. Vooral als je middels de knop op de middenconsole de klep in het uitlaatkanaal openzet. Als je de dynamische modus inschakelt, wordt elke beroering door de rechtervoet beloond door een alerte ‘braaaaaaaaap’ van de motor. We gaan niet zitten te verkondigen dat-ie beter klinkt dan de V6 of V8, maar als je de 2.0 I4 koopt, doe je jezelf echt niet tekort in dit opzicht.

jaguar f-type
jaguar f-type
jaguar f-type

Is dit nog wel een waardige sportwagen?

Het was dé hamvraag tijdens onze test: is de Jaguar F-TYPE met tweeliter motor nog wel een waardige sportwagen? Alle ingrediënten lijken aanwezig te zijn: qua onderstel en techniek is dit gewoon dezelfde F-TYPE en een vermogen van 300 pk moet theoretisch voldoende zijn voor genoeg snelheid. En sure: de Jag haalt een top van 250 km/u en sprint in 5.7 seconden van 0-100 km/u. Prima cijfers, maar het zijn slechts cijfers.

Veel belangrijker is dat je geen beleving mist. Dat zou je niet zeggen wanneer je rustig cruisend door het verkeer meandert, want dan voelt de auto kalm, haast tam. Te allen tijde voel je echter dat het onderstel klaar is voor actie en als je de rechtervoet naar beneden beukt, krijg je die actie ook.

De turbo doet ongemerkt zijn werk: er is geen sprake van een turbogat. Ook prettig is dat de motor zich lekker voelt als je hoge toeren draait. Sprint je op volle vaart weg, dan komt de klad er niet in na de 100 km/u; de auto blijft doortrekken.

Zijn de V6 en V8 sneller? Ja, maar de viercilinder heeft twee voordelen. Allereerst is-ie een stuk lichter. De Jaguar F-TYPE Convertible 2.0 I4 R-Dynamic die wij reden, weegt 1.545 kg. De lichtste V6 is al dik 50 kg. zwaarder en de V8 legt zelfs 1.745 kilo op de schaal. De viercilinder voelt ook lichtvoetiger dan zijn sterkere broers. Het andere voordeel is dat deze motor ontzettend vlot reageert. Hij is altijd bij de les en je kunt de auto dan ook subliem sturen met de rechtervoet. Houd je het gas steady, dan begrijpen motor en transmissie dat ze hoog in de toeren moeten blijven hangen en snel moeten kunnen anticiperen op veranderingen. Heerlijk!

jaguar f-type

Waarom zou je voor deze versie kiezen?

Waarom zou je, als je in de markt bent voor een wagen als de F-TYPE, kiezen voor deze versie? Het verbaast je wellicht dat financiële redenen hieraan best wel eens ten grondslag zouden kunnen liggen. Je kunt namelijk niet spreken van ‘een Jaguar F-TYPE’, want de prijsverschillen zijn gigantisch.

Voor de goedkoopste V6 convertible betaal je namelijk 105.000 euro en die prijs loopt op tot anderhalve ton. Wil je een V8, dan dien je minimaal 187.000 euro te betalen. Met een instapprijs van iets meer dan 77.000 euro is de viercilinder bijzonder interessant.

Bijna 80k is nog steeds een hoop geld, maar een stuk minder dan wat je dient te betalen voor een versie met meer cilinders. Tel daarbij op dat deze F-TYPE aanzienlijk goedkoper in gebruik is (met een rustige rijstijl is 1:12 haalbaar) én dat zijn prestaties absoluut voldoen, dan komen wij tot de conclusie dat je jezelf echt niet tekort doet als je voor deze versie zou opteren.

Natuurlijk kan het allemaal nóg heftiger, maar of dat je tienduizenden euro’s extra waard is, moet je zelf bepalen. De instap V6 is echter niet eens zo heel veel sneller dan deze vierpitter en dus kan onze enige conclusie luiden dat dit een verdomd sterke toevoeging én echte sportwagen is.

Dit artikel verscheen als eerste op Manners.

Reageer op artikel:
Jaguar F-TYPE Review: is dit nog wel een échte sportwagen?
Sluiten