Cars 8 mrt 2018 Ilona Braam

De elektrische Jaguar I-Pace leert je steeds beter kennen

De Geneva Auto show is van start gegaan en is een droom voor iedere autoliefhebber. Eén van de sterren op de show is Jaguar’s elektrische SUV: de Jaguar I-Pace. Het is de eerste volledig elektrische auto van de automaker en komt met allerlei slimmigheden om je leven zo makkelijk mogelijk te maken. Daarnaast ziet hij er natuurlijk uit alsof je er niet meer zonder kunt leven.

Jaguar I-Pace concept

Het concept voor de Jaguar I-Pace werd twee jaar geleden al gepresenteerd en hoewel een productiemodel er natuurlijk altijd wat anders uitziet, is Jaguar best dicht bij het concept gebleven. Aan de voorkant zien we de bekende Jaguar snuit en waar SUV’s er soms wat lomp uit kunnen zien, heeft Jaguar het voor elkaar gekregen om de EV sexy te krijgen. Aan de binnenkant wordt je verder verleidt met luxe materialen en de behulpzame persoonlijkheid van de auto zelf.

Jaguar I-Pace

AI om je beter te leren kennen

De auto is namelijk uitgerust met kunstmatige intelligentie, waardoor de auto je steeds beter leert kennen. Hoe vaker je met hem op pad gaat, hoe betere hij kan voorspellen wat je wel of niet onder bepaalde omstandigheden fijn zou vinden. Zo heeft hij bijvoorbeeld via de sleutel of je smartphone door dat je eraan komt en kan hij meteen de auto op de gewenste temperatuur brengen en de stoelen samen met het infotainmentsysteem naar je favoriete instellingen aanpassen. Hij weet dat hij dit moet doen, doordat je bijvoorbeeld op een bepaald traject de settings altijd op die manier instelt. Als je vaak na het werk je vrouw even belt om te vertellen dat je eraan komt, zal hij op een gegeven moment zelf voorstellen om haar te bellen rond dat tijdstip. Ook handig is dat je voor updates niet meer naar de dealer hoeft, want je kunt heerlijk gebruik maken van OTA updates.

Jaguar I-Pace

Navigatie houdt rekening met heuvels

Ook bij het navigeren gaat het er slim aan toe. Bij het plannen van de beste route, houdt de auto niet alleen rekening met de afstand en dingen zoals stoplichten en wegopbrekingen. Hij houdt namelijk ook rekening met het feit dat hij elektrisch is en de batterij zo lang mogelijk mee moet gaan. Het navigatiesysteem kijkt daarom ook naar het gebied waar je doorheen rijdt. Als er op een bepaalde route veel heuvels zijn, zou dat je batterij bijvoorbeeld sneller op kunnen maken dan een iets langere route. De langere route zou in dat geval dan toch een betere optie zijn.

Jaguar I-Pace

0 naar 100 in 4,8 seconden

Mocht de  batterij overigens toch op raken, ondersteunt de I-Pace gelukkig snelladen. Je zou een lege batterij binnen 40 minuten weer voor 80 procent vol kunnen krijgen met een snellaadstation. Met een AC-wallbox van 7kW, zou het ongeveer 10 uur duren om weer een volle batterij te krijgen. Dan kun je er weer vandoor, want als je de auto hebt zul je er waarschijnlijk een groot deel van je leven in spenderen. Een volle batterij is goed voor rond de 480 km. Verder komt de elektrische auto met vierwielaandrijving en twee motoren. Deze zijn goed voor 400 pk en 696 onmiddellijke koppel. Met deze setup kun je vanuit stilstand naar en snelheid van 100 km per uur gaan binnen 4,8 seconden.

Jaguar I-Pace

Tweede kwartaal 2018

Als het goed is zul je de Jaguar I-Pace ergens in het tweede kwartaal van het jaar bij de dealers zien verschijnen. Je kunt hem echter nu al bestellen en kunt hierbij kiezen uit S, SE en HSE uitvoeringen. Daarnaast is er ook nog een First Edition uitvoering voor als je een extra speciaal exemplaar wilt. Zoals je zou verwachten is het natuurlijk geen goedkope auto. Maar als je er minimaal 80.330 euro voor over hebt, komt het helemaal goed.

De I-Pace wordt door sommigen ook wel de Tesla-killer genoemd en iemand zou rap een race moeten organiseren tussen de nieuwe EV en de Tesla Model X. Het lijkt erop alsof we binnenkort een heel leger aan zogenaamde Tesla-killers op de weg zullen hebben. Zo zouden Volkswagen’s I.D. Vizzion en de Porsche Mission E ook korte metten gaan maken met Tesla’s. We shall see..

Reageer op artikel:
De elektrische Jaguar I-Pace leert je steeds beter kennen
Sluiten