Jaguar XF Sportbrake: machtige kater met verrassend veel ruimte

De Castle Bromwich fabriek van Jaguar Land Rover draait momenteel op volle toeren om binnenkort het antwoord op de BMW 5-serie Touring en Mercedes-Benz E-klasse Estate af te leveren: de Jaguar XF Sportbrake. Het is de estate versie van Jaguar’s saloon model en maakt meteen korte metten met de geruchten dat er geen estate modellen meer zouden komen.

Jaguar XF Sportbrake

Design

De Jaguar XF Sportbrake volgt het algemene design van de XF saloon. Deze wordt echter omgetoverd tot een estate met aflopende daklijnen. Om de Jaguar je helemaal eigen te maken is er een uitgebreid programma aan onder andere verschillende kleuren, velgen, interieurafwerkingen en bekledingen om uit te kiezen. Zo kan de Sportbrake luxe en elegantie uitstralen of juist zo sportief mogelijk vormgegeven worden.

Jaguar XF Sportbrake

Gecontroleerd over de weg vliegen

Voor de constructie van de Sportbrake is gedeeltelijk aluminium gebruikt met als resultaat een relatief lichte auto. Desalniettemin heeft de auto nog genoeg trekkracht om 2.000 kg vooruit te trekken. Ook is er een nieuwe configuratie met betrekking tot het veersysteem. Aan de voorkant is de setup licht en stug voor betere controle over het voertuig. Op de achteras vinden we de gebruikelijke luchtvering met niveauregeling. Dit zorgt ervoor dat zelfs wanneer de Sportbrake volledig beladen is de rijhoogte en wielophanging in balans blijven. Zo blijf je comfortabel rijden, terwijl je nog steeds de auto nauwkeurig in bedwang kunt houden.

Jaguar XF Sportbrake

Genoeg ruimte voor passagiers en bagage

Een groot voordeel van de Sportbrake is dat het komt met behoorlijk wat bagage ruimte. Met de achterbank in de normale positie heeft het met 565 liter ruimte 25 liter meer dan de saloon. Wanneer je de achterbank echter inklapt heb je meteen een indrukwekkende 1700 liter tot je beschikking. Jaguar wijst er zelf ook op dat er voor de passagiers op de achterbank meer ruimte is dan voorheen. Niemand zou last moeten krijgen van te weinig been- of hoofdruimte.

Jaguar XF Sportbrake

Jaguar XF Sportbrake met diesel of benzine?

Wat de motoren betreft volgt de Sportbrake het voorbeeld van de XF saloon. Je hebt de keuze uit viercilinder Ingenium benzine- en dieselmotoren. Ook zijn er twee V6 motoren om uit te kiezen. Een Jaguar XF Sportbrake is te bemachtigen vanaf 55.680 euro. Hiervoor mag je met de hand schakelen over 6 versnellingen en krijg je een 20d E-Performance dieselmotor welke 163 pk produceert. Denk er alvast goed over na, want in oktober kun je de wegen al onveilig maken in je nieuwe Sportbrake.

Naast de diesel- en benzinemotoren is Jaguar ook aan het experimenteren met elektrische motoren. Een tijdje geleden werd de Elektrische Jaguar I-Pace gespot op het Grand Prix circuit in Monaco.