James Bond-reviews zijn binnen: hoe goed scoort No Time to Die?

Films & Series Jeroen Kraak 29 sep 2021
Leestijd: 2 minuten

Het heeft even geduurd, maar dan eindelijk komt No Time to Die naar de bioscoop. Is de nieuwe James Bond-film het kijken waard?

Anderhalf jaar hebben we moeten wachten op No Time to Die. De film zou in het voorjaar van 2020 uitkomen, maar corona gooide roet in het eten. Nu vindt MGM de tijd eindelijk rijp om de film alsnog naar het witte doek te brengen. Het is natuurlijk de laatste keer dat we Daniel Craig in de rol van James Bond zien. Is het een passend afscheid voor de acteur?

James Bond is terug in No Time to Die

Craig zagen we tijdens de première van No Time to Die in een opvallend pak. Je zou hem waarschijnlijk in het zwart met een vlinderdas verwachten, maar hij kwam in opvallend roze langs. Goed dat zijn de leuke details, maar het gaat natuurlijk vooral om de film.

Gelukkig weten we nu precies waar we aan toe zijn, want verschillende media hebben de nieuwe James Bond-film gezien en de eerste cijfers en sterren zijn binnen. De lat ligt na Skyfall natuurlijk hoog en dus zijn er verwachtingen. Maakt No Time to Die deze ook echt waar?

Eerste recensies

Als eerste kijken we naar Rotten Tomatoes waar veel reviews over de film worden meegenomen. Daarbij wordt alleen gemeten of ze een film of goed of slecht vinden. Al die beoordelingen bij elkaar opgeteld zorgen voor een percentage. Daarmee scoort No Time to Die niet slecht. Na 51 reviews scoort de James Bond- film een goede 88 procent. Op IMDb zijn ook al de eerste scores binnen. Daarop scoort de film een 8,1.

Laten we nu maar eens wat dieper ingaan op de recensies zelf. Cijfers zijn natuurlijk leuk, maar je wilt toch ook wel wat weten van de sfeer van de film en waarop deze beoordelingen zijn gebaseerd. Laten we beginnen met het land van oorsprong van James Bond: Groot-Brittannië. BBC laat het volgende weten: “De langste Bond-film aller tijden. Het voelt ook lang aan. Maar het bevat zoveel dat je nauwelijks kunt klagen.”

Klagen doet ook The Playist niet: “Voor degenen die zich zorgen maakten om Daniel Craig’s Bond: hun wachten is het waard geweest. Zijn laatste scène is de meest hartverscheurende scène in de geschiedenis van de franchise.”

Niet iedereen unaniem positief

Toch wordt niet iedereen blij van de nieuwe James Bond-film ”No Time to Die struikelt over teveel hoofdpersonen en het gat tussen de twee verschillende tonen van de film, bizar en zeer serieus (de meer bizarre dingen werken beter). Het gewaagde einde voelt eerlijk gezegd meer geforceerd dan natuurlijk aan,” schrijft Samuel R. Murrian van Parade Magazine.

Natuurlijk gaat er niet om wat anderen vinden, maar wat jij bij de film denkt. Je kunt de nieuwe James Bond-film vanaf donderdag 30 september bekijken in de bioscoop.