Mark Hofman
Mark Hofman Games 2 okt 2019
Leestijd: 7 minuten

[WANT INTERVIEW] Jon Bernthal over zijn rol in Ghost Recon: Breakpoint

Jon Bernthal, die je misschien kent uit series als The Walking Dead en The Punisher, is hét gezicht van de nieuwe Ubisoft-game Ghost Recon: Breakpoint. Komende vrijdag verschijnt deze game pas, maar wij kregen in Londen alvast een klein voorproefje. En daarbij nam Jon Bernthal ook even de tijd om met ons te praten over het project.

Jon Berntal in Ghost Recon: Breakpoint

In Ghost Recon: Breakpoint, een game van ontwikkelaar Ubisoft, speel je als Special Forces (genaamd Ghosts) tegen een groep genaamd “The Wolves”. Deze oud-soldaten staan onder leiding van Cole D. Walker: een voormalig Ghost die de handelswijze van de Amerikaanse staat niet meer trekt. Hij besluit zich tegen zijn oude broeders te keren en doet dat met zijn eigen leger. Als speler van Ghost Recon: Breakpoint sta jij in de schoenen van de Ghosts en speel je tegen dit leger.

In ons gesprek met Jon Bernthal hadden we voornamelijk over zijn ervaring met dit project, de passie die het team van Ubisoft erin gestoken heeft en het grote verschil tussen het acteren voor televisie en acteren voor een game van deze proporties.

Debuut in de gamewereld

Zoals gezegd kennen we Jon Bernthal van heel veel dingen, maar nog niet uit de wereld van games. De acteur maakt zijn debuut met Ghost Recon: Breakpoint, maar dat is niet zonder reden. “Weet je: het verhaal van deze game is geschreven door veteranen en dat waardeer ik enorm”, aldus Jon Bernthal. “Het liet voor mij de authenticiteit van Breakpoint zien en dat straalde er ook direct vanaf wanneer ik voor het eerst voet binnen dit project zette.” Volgens de acteur pakte iedereen binnen Ubisoft het project met heel veel passie aan, zoals dat ook op de grote sets gebeurt van televisieseries en films. “Hoe meer ik dat ervoer, hoe meer ik betrokken raakte bij dit project.”

Ghost Recon: Breakpoint
The Wolves uit Ghost Recon: Breakpoint (Bron: Ubisoft)

Uiteraard was dat niet het enige dat Jon Bernthal aansprak. Dat de acteur gek is op soortgelijke verhalen is wel van zijn CV af te lezen. Het is dus niet gek dat de acteur het “een heel interessant verhaal” vond. “Het idee van verraad, eer, doen wat in jouw opinie goed is, het systeem tegenwerken, gevoed worden door regels en restricties: dat soort verhalen zijn er altijd al geweest.” Dat soort verhalen zullen er volgens Bernthal ook altijd blijven, “omdat het hele menselijke verhalen zijn.”

Het grote verschil

Het mag dus duidelijk zijn dat Jon Bernthal niet alleen gedreven werd door een goed verhaal, maar ook door de passie die bij het project kwam kijken. Daarbij maakte de acteur al eventjes de vergelijking met tv en film. Er zal zonder twijfel een groot verschil zijn tussen dat soort projecten en een grote game als Ghost Recon: Breakpoint. Jon zegt daarover: “acteren is acteren, weet je? Ik moet proberen te achterhalen wat mijn personage beleefd en bedenken wat er door hem een gaat. Dat is nu eenmaal wat ik doe”. Al neemt dat uiteraard niet weg dat er “zo’n 800 camera’s op je zijn gericht”.

Dat een scene vlekkeloos moet verlopen mag wat dat betreft duidelijk zijn. “Alles moet perfect gaan”, zegt Bernthal. “Je kunt niet alles aan elkaar knippen zoals dat gaat bij een film of een serie. Het maakt niet uit hoeveel personages er in een scene zitten en hoeveel dialoog er is. Je moet blokken en je moet oefenen.” Alles moet perfect verlopen volgens de acteur, en je kan pas stoppen wanneer een scene echt perfect gespeeld is. “Anders telt het niet”, voegt hij eraan toe.

Het kan dus bijna niet anders dan dat hij deze ervaring met zich meedraagt in zijn verdere carrière.”Kijk, ik ben van mening dat je altijd wel iets meeneemt in alles wat je doet. Ervaring is altijd goed.” Maar wanneer hij puur en alleen naar Breakpoint kijkt, is het de ervaring met de Special Forces die hem het meeste bij zal blijven. “De Special Forces die aanwezig waren op de set vertelde me niet alleen hoe ik moest lopen, praten of hoe ik een wapen vast moest houden. Ze waren ook aanwezig om mij een bepaalde mindset aan te leren.”

Jon Bernthal Ghost Recon: Breakpoint
Jon Bernthal tijdens het interview (Bron: Ubsioft / WANT)

Ghost Recon: Breakpoint’s Cole D. Walker eigen maken

Van de manier waarop hij moest lopen tot de mindset: Jon Bernthal kreeg veel informatie van de Special Forces die aanwezig waren. Maar uiteindelijk was hij de persoon die Cole D. Walker eigen moest maken. “Maar dat is het vak. Het is je taak om het personage eigen te maken.” Dat houdt dus niet alleen in dat je alle informatie goed moet onthouden of moet weten wat iedereen van je wil. “Je moet echt voelen wat je personage voelt. Je moet ervoor zorgen dat het een persoon wordt.”

Jon laat weten dat hij zijn personages altijd goed onderzoekt en weet “waar de pijn vandaan komt en wat hen beweegt”. Na het horen van dit antwoord ben ik dus heel erg benieuwd of Jon ook zichzelf kan vinden in Cole Walker. “Bepaalde aspecten wel hoor”, zegt hij. “Je kan altijd wel een paar dingen identificeren en persoonlijk maken.” Al komen daar volgens de acteur wel wat trucjes bij kijken. “Er staat altijd een muur tussen mij en mijn personage. Het is vervolgens de kunst om gaten in die muur te vinden, om op die manier dichter bij dat personage te komen.”

Jon Bernthal en de 800 camera’s

Het mag dus wel duidelijk zijn dat de set van Ghost Recon: Breakpoint een uiterst bijzondere plek was om te zijn. Was het niet om de aanwezige Special Forces, dan had het wel te maken met de 800 camera’s die er opgesteld stonden. En dat was in het begin best nog wel even wennen voor Jon Bernthal. “Je staat in een of ander stom pak met allemaal stippen op je gezicht en je ziet eruit als een idioot. Iedere acteur waarmee je samenspeelt ziet er overigens ook uit als een idioot. Daar moet je jezelf echt even overheen zetten.” Al was dat volgens Bernthal wel iets waar hij snel overheen kwam. “Wat je erdoorheen helpt is het feit dat er echte soldaten om je heen staan”, zegt hij. “Ik denk dat het je verantwoordelijkheid is, wanneer je een soldaat speelt, om het op dat moment zo realistisch en perfect mogelijk neer te zetten.”

Gelukkig waren de pakken en stippen niet voor niets: “Ik was echt verbijsterd door het artistieke niveau toen ik zag waar mensen digitaal mee bezig waren”, antwoord de acteur wanneer ik vraag naar zijn eerste reactie op het eindresultaat. “Ik ben echt onder de indruk van hoe goed dit is. En nogmaals: dit heeft alles te maken met hoeveel passie er in dit project zit”. Naast het vele geld dat in Breakpoint zit, zag Bernthal vooral “hoeveel energie en tijd erin gestoken werd”.

Ghost Recon: Breakpoint
Cole D. Walker (Bron: Ubisoft)

Waarom Ghost Recon: Breakpoint?

Na een gesprek over het gehele process, is het natuurlijk wel zo netjes om aan Jon Bernthal te vragen waarom mensen Ghost Recon: Breakpoint in huis moeten halen. “Waarom mensen de game moeten spelen”, vraagt hij nog eens na. “Omdat het hopelijk een hele toffe game is, haha.” De glimlach maakt al snel plaats voor een serieuzere blik: “Ik heb het spel zelf nog niet gespeeld, maar ik kan wel zeggen dat de mensen die Ghost Recon: Breakpoint maken echt geven om deze game”. Ubisoft wil volgens Bernthal echt iets bijzonders geven aan hun fans. “Ze geven echt om jou als gamer”, zegt hij. “Ik geloof in ze en ik denk dat het spel niet tegen zal vallen”.

Als ik dit gesprek zo snel terugspoel in mijn hoofd, wordt het al snel duidelijk dat de acteur oprecht genoten heeft van zijn tijd bij Ghost Recon: Breakpoint. “Absoluut! Het was fantastisch om er deel van uit te maken”, zegt hij. Maar misschien het allermooiste is volgens de acteur nog wel dat hij de deur uitliep met een echte vriend. “Emil Daubon (schrijver Ghost Recon: Breakpoint en ex-Special Forces) en ik zijn echte vrienden geworden. En wanneer je van een project weg kan lopen met een echte vriend, is dat naar mijn idee alles wat een mens zich maar kan wensen.”

Ghost Recon: Breakpoint is vanaf 4 oktober beschikbaar voor Xbox One, PlayStation 4 en PC.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere zaterdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
[WANT INTERVIEW] Jon Bernthal over zijn rol in Ghost Recon: Breakpoint
Sluiten