Column: check jij straks het nieuws via augmented – of virtual reality?!

Augmented reality is net als virtual reality goed bruikbaar om nieuwsreportages realistischer te maken. Dit was 15 maart nog goed te zien tijdens de verkiezingsuitslagen. De verschillen met virtual reality zijn echter groot. Waar virtual reality je doet geloven compleet op een andere locatie te zijn, kan augmented reality virtuele effecten toevoegen aan je daadwerkelijke omgeving. Wat is echter de toekomst? AR of VR?

Deze column is geschreven door Laura Grilo Melo en is onderdeel van onze rubriek WANT to Play die wij samen met Tons of Fun zijn gestart.

Een tijd geleden uitte ik mijn liefde voor het gebruik van virtual reality in nieuwsreportages al. Door middel van simpele apps als NYT VR en een virtual reality bril kun je het nieuws op een compleet nieuwe manier beleven.

Immersive journalism wordt het genoemd. Waar virtual reality de complete werkelijkheid afkapt, wordt deze met augmented reality slechts verweven met technologie. Hoewel mijn liefde voor virtual reality echt niet minder is geworden in de afgelopen weken ben ik mij wel gaan afvragen hoe het met die andere technologie zit.

De verschillen in beeld

Nog vaak bevind ik mij in de virtual reality app van de New York Times: NYT VR. Op de site van de New York Times staat in zwarte, dikke letters: ‘Real journalism. Like nowhere else.’

Een terechte slogan als je het mij vraagt. Het gebruik van virtual reality sluit je compleet af van de werkelijke wereld. Je moet jezelf blijven herinneren aan het feit dat je een nieuwsreportage kijkt, in plaats van een film of een game.

Bij augmented reality blijf je in je eigen omgeving. Je wordt voor je gevoel niet geteleporteerd naar een andere wereld. Wel kunnen beelden, audio en teksten worden toegevoegd aan je omgeving. Dit kan zo simpel of ingewikkeld mogelijk worden gemaakt.

Lava Lab, een creatief bureau gevestigd in Amsterdam, maakte in 2013 simpel gebruik van augmented reality in een project voor 4 en 5 mei:

Vorige maand maakte de Amerikaanse nieuwszender AMHQ slim gebruik van augmented reality tijdens het weerbericht. Kijkers kregen op een duidelijke manier de gevaren van autorijden tijdens een sneeuwstorm te zien.

Oorlogsfotograaf Ben Khalifa gaat nog een stapje verder met het gebruik van augmented reality. Hij wilde strijdende partijen bij elkaar brengen, laten zien dat het allemaal mensen zijn. Met enkel zijn foto’s lukte dit niet. Hij besloot deze vijanden, in augmented reality, recht tegenover elkaar te zetten.

Toegankelijkheid

Augmented reality wint het van virtual reality als het aankomt op toegankelijkheid. Je hebt niets aan een goede krant als de letters moeilijk leesbaar zijn. En je hebt niets aan een televisiezender als je maar op één plek in je huis goed ontvangst hebt.

Immersive journalism met virtual reality heeft pas écht effect als je een goede virtual reality bril op hebt. Natuurlijk, een Google Cardboard is niet duur en een virtual reality reportage kun je ook ‘gewoon’ in 360-graden bekijken. Toch moet je investeren in dure variant zoals de Oculus zodat virtual reality écht goed tot z’n recht komt.

Al met al, voor het grotere publiek is augmented reality een stuk toegankelijker dan virtual reality.

Augmented reality is daarentegen bereikbaar voor iedereen. Ten minste, voor iedereen die in het bezit van een smartphone is. Er zijn honderden (gratis) apps die een simpele smartphone omtoveren in een augmented reality toestel.

Ook werkt augmented reality via webcams, waardoor je het kunt aansluiten op je televisie. Net als bij virtual reality kan augmented reality zichtbaar zijn door brillen. Al met al, voor het grotere publiek is augmented reality een stuk toegankelijker dan virtual reality.

And the winner is

Je beoordeelt mij vast als een zachtgekookt ei als ik zeg dat ik niet kan kiezen. Toch kan ik echt niet kiezen. Vanuit praktische standpunten is augmented reality de duidelijke winnaar. Het is gemakkelijker te produceren en het bereik kan veel groter zijn.

Hier zie ik voor mij hoe voetbalwedstrijden en verkiezingsuitslagen handig gebruik kunnen maken van AR.

Maar de kippenvel die ik krijg wanneer ik een nieuwsreportage in virtual reality bekijk, ervaar ik niet wanneer ik augmented reality reportages bekijk. Aan de andere kant denk ik dat praktische nieuwsreportages veel profijt kunnen hebben bij augmented reality. Zoals bij het weerbericht van AMHQ. Hier zie ik voor mij hoe voetbalwedstrijden en verkiezingsuitslagen handig gebruik kunnen maken van AR.

Dus, als oplossing: laten we virtual reality inzetten voor de achtergrondverhalen. Om plekken op de wereld te laten zien waar je normaal niet komt. Voor verhalen waar je de tijd voor neemt, je op de bank gaat zitten en met popcorn in je hand op filmachtige wijze leert wat er gaande is in de wereld.

Augmented reality werkt perfect in ons alledaagse leven. Om via graphics en visuele beelden alles net even iets duidelijker te maken. Op die manier ontdekken wij het beste van twee werelden. Apple zet trouwens ook vol in op augmented reality. Daar lees je hier alles over.