Judgment: is de PlayStation 5 een must-have rijker?

Games Jelle van Es 30 apr 2021

Met Yakuza 6 kwam er een einde aan het verhaal van de reeks en moest de ontwikkelaar met iets nieuws komen. Voordat het vorig jaar het geweldige Yakuza: Like A Dragon op de markt bracht, kwam het in 2019 nog met Judgment. Een game die zich afspeelt in dezelfde wijk als de originele Yakuza-games (Kabukicho). Deze keer ga je echter aan de slag met de detective Yamagi, die aan het begin van de game nog advocaat is. Vanuit die rol weet hij een verdachte die van moord wordt beschuldigd vrij te spreken. Wanneer die verdachte echter later alsnog een moord pleegt, besluit Yamagi een andere carrière op te starten.

De game wist me zo’n twee jaar geleden goed te vermaken. Nu Judgment uit is gebracht op de PlayStation 5 (en de Xbox Series X), ben ik voor de tweede keer met de game aan de slag gegaan. Qua verhaal is er niks veranderd aan deze versie, maar het is wel goed om te zien dat de game hier en daar gebruik maakt van de extra mogelijkheden die de PS5 met zich mee brengt.

Judgment Review PS5

1. Visueel is het hier en daar wat beter

Met de komst van de PlayStation 5 heb je natuurlijk als ontwikkelaar meer kracht om in te zetten bij je game. Omdat Judgment geen remake of remaster is, maar enkel een port, hoef je er niet heel erg veel meer van te verwachten. Het verschil zit hem met name in details. Zo zijn de lichteffecten net iets beter, is rook wat realistischer en zien de cutscenes er op sommige plekken net wat beter uit. Het zijn de dingen die je min of meer kan verwachten bij een port als deze. Toch is het wel fijn dat er iets van moeite in is gestopt.

Judgment
Details net wat beter (Afbeelding: Sega)

2. 60 FPS is fijn

Wat wel een welkome verbetering is, is dat de game een stuk soepeler loopt. Op de PlayStation 4 draaide Judgment op 30 fps en dat is nu omhoog geschroefd naar 60 fps. Daardoor loopt Yamagi soepeler door de omgeving heen en zijn de gevechten die je in de game krijgt voorgeschoteld net wat fijner om te spelen. Hierdoor voelt het wel alsof de PS5 het platform is waarvoor de game is bedoeld.

Loopt soepel (Afbeelding: Sega)

3. Laadtijden in orde

De belangrijkste verbetering in de PS5-versie van Judgment zit hem echter in de laadtijden. Die konden in het origineel soms wel oplopen tot een halve minuut voordat je verder kon gaan. Nou, dat is in deze versie echt verleden tijd. Vaak hoef je niet langer dan een paar seconden te wachten. Hierdoor zijn met name minigames in de arcadehallen van de game een stuk leuker om te doen, omdat je daar gewoon naar toe kunt lopen en ze bijna direct gaat spelen.

Judgment
Huh, nu de laadtijden al klaar? (Afbeelding: Sega)

4. Controller ondersteuning is er niet echt

De PlayStation 5 heeft met de DualSense-controller natuurlijk een interessante nieuwe controller. En er zijn heel wat games die al goed gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheden die de controller biedt. Judgment valt daar buiten. De trillingen zijn hier en daar wat sterker dan dat ik me kan herinneren, maar als je puur kijkt naar elementen als haptic feedback of trilling die heel specifiek zijn voor hetgeen dat je op dat moment doet, dan ontbreekt dat er aan.

Dit had ik in de controller willen voelen (Afbeelding: Sega)

5. Judgment is wel wat verouderd

Het is inmiddels alweer een paar jaar geleden dat Judgment op de PlayStation 4 verscheen. In de zomer van 2019 kwam de game uit, nadat hij eind 2018 al in Japan verscheen. Wat dat betreft heb je te maken met een game die al redelijk wat jaren geleden is uitgebracht en je te maken hebt met gameplay die wat verouderd aanvoelt. Zeker wanneer je Yakuza: Like a Dragon tussendoor hebt gespeeld voelt deze game toch als een paar stappen terug. En dat terwijl je met je next-gen spelcomputer juist dingen wilt zien die je wegblazen.

Judgment is nu beschikbaar voor de PlayStation 5 en de Xbox Series X. Wil je meer lezen over de game, dan is het aan te raden om onze ‘oude’ review hier te lezen.

[REVIEW] Judgment: Beleef een groot avontuur in Tokio