[REVIEW] Jumanji: The Next Level – afgezaagd of vermakelijk?

Films & Series Martijn Pijnenburg 5 dec 2019

In 2017 verscheen Jumanji: Welcome to the Jungle, een reboot van de iconische avonturenfilm uit 1995. Ondanks dat weinig mensen op een nieuwe versie zaten te wachten werd de film verrassend goed ontvangen. Gezien het commercieel een succes was vonden de studio’s dat er ook een tweede deel moest komen. Of deze sequel net zo goed is als het eerste deel vertellen we je in onderstaande review.

Jumanji: The Next Level review

Waar we in de originele Jumanji te maken hadden met een bordspel, stond in de remake een videogame centraal. Ieder personage dat daaraan deelnam veranderde in een playable character en werd vervolgens naar een virtuele open wereld getransporteerd, die voor hen levensecht aanvoelt.

In dit vervolg wordt er wederom van het bovenstaande concept gebruik gemaakt. We zien de puberende Spencer, die met flinke onzekerheid kampt. Om dit gevoel te verbloemen doet hij iets wat dat bijna alle puberjongens wel bekend voor zal komen, namelijk toevlucht zoeken in een videogame. Al is ”vluchten naar een andere wereld” dit keer echter letterlijk te nemen. Hij vergrijpt zichzelf namelijk aan Jumanji, de bijzondere virtuele wereld waar hij en zijn vrienden in de eerste film ook al vastgezeten hebben…

Videogame concept

Het bijzondere aan de nieuwe Jumanji films is dat ze zich grotendeels afspelen in een videogame die voor de personages niet van echt te onderscheiden is. Ook kruipen alle deelnemers in het lichaam van een bepaald karakter, dat weer door een andere acteur gespeeld wordt. Het feit dat ieder personage als het ware in een ander lichaam terechtkomt levert zowel interessante als grappige situaties op. Daarnaast is iedereen voorzien van 3 levens, waardoor de makers ook belangrijke personages zonder problemen een aantal keren ”dood” kunnen laten gaan.

Naast dat het videogame concept allerlei interessante mogelijkheden met zich meebrengt zal het voor gamers ongetwijfeld een feest van herkenning zijn.

Game of Thrones acteur

Een ander sterk punt aan de film is de cast. Zoals je hierboven al kon lezen vertolken de hoofdrolspelers een personage dat vaak helemaal niet bij hun verschijning past. Met als gevolg dat gevestigde namen als Jack Black, Kevin Hart en Dwayne Johnson een soort parodie op zichzelf spelen. Dit dit doen ze op zich leuk, maar er moet wel gezegd worden dat het alle drie een beetje acteurs zijn ”die je als kijker moet liggen”. Karen Gillan doet het verder ook goed. Game of Thrones fans zullen overigens ongetwijfeld een bekend gezicht in de film terugzien.

Jumanji The Next Level
Afbeelding: Sony Pictures Releasing

Dolby Cinema

Naast komische elementen bevat deze Jumanji sequel ook weer een hoop actie en spektakel. Vandaar dat het aan te raden is hem op het grote scherm te checken, bij voorkeur in Dolby Cinema. Daarnaast kun je de film in zowel 3D als 2D bekijken, net waar jouw voorkeur ligt.

Ondanks de bovenstaande pluspunten is Jumanji: The Next Level grotendeels ”meer van hetzelfde”. We zien de personages om een onbenullige reden terugkeren naar de beruchte videogame, om daar weer hetzelfde ”spelletje” te spelen. Er mogen dan een hoop nieuwe dingen te beleven zijn, maar het concept blijft natuurlijk precies hetzelfde. Daarbij ontbreekt het in aanloop van de ontknoping niet aan clichés, waardoor de film nergens echt sterk of vernieuwend is.

Jumanji: The Next Level – The Good & The Bad

The Good

• Interessant concept
  • Leuke cast
  • Prima vermaak

The Bad

• Herhaling van de eerste film
  • Ontkomt niet aan de bekende clichés

Prima popcornvermaak

Jumanji: The Next Level is geen revolutionaire sequel en zal waarschijnlijk ook niet in aanmerking komen voor een Oscar. Wel is het prima vermaak voor mensen die zin hebben in een lekker luchtig bioscoopavondje. Mocht jij behoefte hebben aan een leuke popcornfilm, dan zal deze Jumanji sequel wellicht een goede keuze zijn.

Relevante artikelen