Just Cause 4 Review: Lekker chaos creëren

Jelle van Es 7 dec 2018 Gaming

Het gamejaar 2018 loopt bijna op zijn einde. In deze laatste week hebben we nog een paar releases en daarna is het eigenlijk klaar. Dan beginnen we met het terugblikken op al het moois dat we dit jaar hebben meegemaakt. Voordat het zover is, hebben we eerst nog Just Cause 4. Het is het nieuwe avontuur van Rico Rodriguez, die het afzetten van dictators tot een uitgebreide hobby heeft gemaakt. Deze keer reis je in Just Cause 4 af naar Zuid-Amerika om daar los te gaan.

Het wel of niet halen van Just Cause 4 ligt in zijn basis van wat je van het voorgaande deel vond. Als je daar niks aan vond, dan is de kans klein dat Just Cause 4 jouw titel is. Het is een deel die voortbouwt op het fundament dat zijn voorgangers hebben gelegd en is vooral geschikt voor die het heerlijk vinden om gewoon lekker te klooien. Dit zijn de vijf punten die mij zijn opgevallen.

Chaos creëren blijft enorm leuk

Het sterkste punt van Just Cause 3 is nog altijd het sterkste punt in Just Cause 4. Het scheppen van chaos in de wereld is heerlijk. Zo heb je nog altijd de grappling hook die in staat is om twee voorwerpen aan elkaar te verbinden en op die manier naar elkaar toe te laten trekken. Op die manier kun je een tank koppelen aan een gasopslag en vervolgens die tank naar de opslag toe laten trekken, met een heerlijke explosie tot gevolg. Of je gebruikt een soort rakketaandrijvers om op voertuigen te plakken en te zien hoe alles een kant op schiet. En dan heb je nog de mogelijkheid om een voertuig aan een ballon laten opstijgen en vervolgens die ballon slopen, waarna het op de grond valt. Extra handig als je dat doet terwijl je er allemaal explosieven op hebt geplakt.

Just Cause 4

Veel vrijheid in reizen

Chaos schoppen kan dus op vele verschillende manier. En dat geldt ook voor hoe je je in de game verplaatst. Al redelijk snel kun je plaatsnemen in toffe voertuigen en daarmee snel naar missies toegaan. Maar je hebt ook nog altijd de combinatie tussen grappling hook, wingsuit en parachute om snel van A naar B te komen. Schiet je zelf met een grappling hook naar een punt toe, knal vervolgens de parachute open om wat meer hoogte te pakken en ga vervolgens met snelheid weer naar beneden met de wingsuit en vlieg zo de hele wereld door. Het werkt en is gewoon heel verslavend.

Just Cause 4

Spelen met het weer

Toch zijn er wel een paar veranderingen. Zo kom je zo nu en dan een enorme tornado tegen, die door het landschap jaagt en alles onderweg volledig sloopt. Ze zijn vaak onderdeel van een missie, waarbij je weerstations moet slopen om de tornado door te laten gaan. Zeker de eerste keer dat je zoiets meemaakt, weet je niet wat je overkomt en dat is precies hetgeen dat je in een game wilt beleven.

Just Cause 4

Verhaal is niet boeiend

Toch kent de game ook duidelijk wat minpunten. Naast het feit dat de game meer van hetzelfde is, is het ook zo dat het verhaal gewoon niet boeit. Nu was dat in de vorige delen eigenlijk ook al, maar je zou op een gegeven moment denken dat er wat extra aandacht aan zou worden besteed. Maar helaas, de meeste cutscenes kun je gewoon vergeten en vervolgens gewoon de missies gaan spelen.

Just Cause 4

Visueel ondermaats

Wat wel jammer is, is dat de game op visueel gebied gewoon niet goed is. Ja, het is een game die draait om schaal en het is indrukwekkend als je in een groot gebied de ene na de andere indrukwekkende explosie kunt creëren. Maar als je gaat kijken naar de details, dan is het erg grof en voelt het als een game die een jaar of vier geleden op de PlayStation 4 verscheen. Daarnaast helpt het ook niet dat de framerate verre van perfect is.

Just Cause 4

Daarmee is Just Cause 4 wat mij betreft een game die vooral geschikt is als je het heerlijk vindt om te gaan klooien in een grote open omgeving. Op dat gebied slaat de game de spijker op de kop en is het creëren van chaos heel leuk. Lijkt de game je iets? Dan hebben we goed nieuws. We mogen namelijk een PlayStation 4- en Xbox One-exemplaar van de game weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft mee te willen doen met deze prijsvraag. Vermeld daarbij ook je adres en het platform dat je voorkeur geniet.

Just Cause 4 is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.