Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Home 17 nov 2017

Justice League Review: de ultieme superhelden team-up?

Er is al jaren een strijd gaande tussen Marvel en DC Comics. De twee concurrenten blijven hun uiterste best doen om de beste superheldenfilm af te leveren. Een jaar geleden leek het even alsof Marvel dat spelletje aan het winnen was. De DC films Batman vs Superman en Suicide Squad werden namelijk redelijk goed bezocht maar kregen slechte recensies. Men vond het Extended DC Universe tegenvallen. Het in juni verschenen Wonder Woman wist de franchise echter weer op de rit te krijgen. De vraag is of Justice League, de meest recente opvolger, net zo’n succes zal worden.

Justice League Review: eindelijk een knaller?

De film wordt vrijwel meteen gekenmerkt door een grauwe sfeer. Het lijkt alsof de wereld nog steeds rouwt om het drama rondom Superman. De mensheid denkt dat ze in de steek gelaten zijn. Al is niets minder waar. Batman is namelijk druk bezig om een nieuwe vijand te verslaan. Hierdoor heeft hij wel hulp nodig, die hij vindt in de nobele Wonder Woman. Samen weten ze ook Cyborg, The Flash en Aquaman te strikken voor een nieuwe alliantie, de zogeheten Justice League.

Justice League DC film review

Het valt al snel op dat de film haast lijkt te hebben. We maken in een hoog tempo kennis met alle superhelden en krijgen nauwelijks de mogelijkheid om ze goed te leren kennen. Ben Affleck’s Batman krijgt als zelfbenoemde leider wel enige diepgang, maar met name Cyborg is een vlak en oninteressant personage, vermoedelijk puur vanwege de slechte uitwerking.

Ook Jason Momoa’s Aquaman, die veel potentie had, komt niet uit de verf. Dan is er nog The Flash. Vertolker Ezra Miller doet zijn best om er een komisch personage van te maken, wat enigszins lukt. Toch weet Woman Woman, wederom gespeeld door Gal Gadot, het meest te overtuigen.

Geforceerd groepje

Het leukste aan zo’n groep superhelden is vaak de onderlinge chemie die ze hebben. Guardians of the Galaxy , The Avengers en ook DC Comics eigen Suicide Squad zijn goede voorbeelden hiervan. Justice League kan helaas niet aan dat rijtje toegevoegd worden. Dit lijkt met name te komen door het eerder genoemde hoge tempo. Het superhelden team krijgt hierdoor nauwelijks de tijd om een onderlinge band op te bouwen.

De schrijvers hebben wel pogingen gedaan om de personages dichterbij elkaar te brengen, maar die voelen wat geforceerd aan. Het komt vaak niet verder dan een flauwe oneliner. Al is een enkele scène ook wel weer geslaagd, zoals bijvoorbeeld het stukje waarin The Flash en Cyborg samen – met veel tegenzin –  een graf moeten opgraven.

Toch is de Justice League zelf niet het meest teleurstellende aspect van de film.

Schietschijf

Toch is de Justice League zelf niet het meest teleurstellende aspect van de film. De grootste misser was toch wel de slechterik. De helden moeten het opnemen tegen Steppenwolf , een gigantisch monster met zowel een imposant uiterlijk als spectaculair achtergrond verhaal. In theorie zou dit een krachtige vijand kunnen zijn, maar helaas is het personage nauwelijks uitgewerkt. Hij wordt namelijk alleen een paar keer ingezet als schietschijf en krijgt verder geen diepgang. Een gemiste kans.

Justice League DC film review

Je vraagt jezelf nu misschien af: ‘’is Justice League dan echt zo’n tegenvaller?’’ Dat ligt eigenlijk vooral aan je verwachtingen. Zowel het verhaal als de personages zijn niet noemenswaardig, maar daar zal niet iedere kijker zich aan storen. Met name mainstream filmkijkers. Hetzelfde geldt voor de actiescènes.

Deze zijn spectaculair, maar ook niet altijd even boeiend aangezien ze heel haastig overkomen. Toch valt er nog steeds genoeg te beleven, dus slecht zijn ze ook weer niet te noemen. De gemiddelde bioscoopbezoeker zal het waarschijnlijk allemaal wel prima vinden. Mocht jij van jezelf vinden dat je tot die groep behoort, dan zal je jezelf vast wel vermaken.

Justice League film review

Justice League blijkt helaas een project dat nergens echt in uitblinkt. Toch is het ook weer geen slechte film en blijft er genoeg over om van te genieten, met name voor de fans. Vandaar dat het nog steeds een must-see is voor liefhebbers van superheldenfilms. Check hier onze overige filmrecensies!

Deze review is geschreven door CineMartijn.