Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Tech 22 mrt 2018

Jan, Timo en Wout zorgen met hun KarTent voor schonere festivalterreinen

Je hebt vast wel eens beelden gezien van hoe de campings van Lowlands of Sziget er afloop bijliggen? De komst van de KarTent maakt de grote afvalberg na afloop van festivals kleiner en milieuvriendelijker. Wij spraken met de jonge ondernemers achter KarTent die met hun kartonnen tent de festivalwereld veroveren.

KarTent interview: schonere festivalterreinen

Hi, stel jezelf even voor..

Wij zijn Jan, Timo en Wout van KarTent! Jan is ooit geschoold als architect maar is nu ondernemer. Timo is begonnen met werken bij PWC maar voelt zich nu helemaal thuis in de kartonwereld. Wout wordt op dit moment nog geschoold als industrieel ontwerper en is de creatieve geest van KarTent.

Hoe is het idee voor KarTent ontstaan?

Jan’s afstudeerproject bij Bouwkunde aan de TU Delft was een kartonnen strandhuis. Het idee van dit strandhuis was dat je de onderdelen makkelijk kon recyclen. Tijdens het afstuderen liep hij Wout tegen het lijf. Deze ontmoeting zorgde voor een brainstorm over welke mogelijkheden er allemaal nog meer waren voor kartonnen onderkomens. Toen ze een plaatje tegenkwamen van de rommel op de festivalcampings na afloop was het idee voor de KarTent geboren.

KarTent
Jullie hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Waar komt dat vandaan?

Dat komt met name vanuit de Technische Universiteit Delft. Jan en Wout hebben elkaar ontmoet op een interesseborrel van de ‘Clean Tech Challenge‘, dat is een vak dat wordt aangeboden door de TU Delft. Tijdens deze borrel werd onze interesse voor duurzaam ondernemen gewekt. Het is mooi om te zien hoe je als klein bedrijf toch jouw steentje kunt bijdragen.

”Het feit dat het na afloop gerecycled kan worden maakt het natuurlijk alleen maar leuker!”

De KarTent is gemaakt van karton. Hoe hebben jullie kennis opgedaan over het ontwerp en het materiaalgebruik van de KarTent?

Jan had al contacten binnen de kartonwereld doordat hij al een afstudeerproject had afgerond en onderzoek had gedaan naar het kartonnen strandhuis. Door te sparren met deze contacten en met leveranciers zijn we steeds wijzer geworden.

Inmiddels heeft het product zich ruimschoots bewezen en heeft de kartonnen tent al op meer dan 100 festivals gestaan. Het product is natuurlijk ook nooit af; we zitten inmiddels geloof ik al aan versie 33. Doordat we steeds beter weten welke mogelijkheden er zijn kunnen we ons product steeds beter maken!

KarTent
Waar heeft KarTent haar grote succes aan te danken?

Ik denk dat iedereen de propositie begrijpt. Het probleem is helder, en iedereen is bekend met het materiaal. Het is het juiste product op de juiste plaats. Daarnaast nodigt de tent uit tot creativiteit; het is eigenlijk een enorm onbeschreven doek waarmee je kan doen en laten wat je wilt! Het feit dat de tent na afloop gerecycled kan worden maakt het natuurlijk alleen maar leuker!

De tent is voor een eenmalig te gebruiken ten misschien wat prijzig, maar ook dit is natuurlijk maar net hoe je dat bekijkt ;-). Wij leveren de KarTent vooropgezet aan, waardoor er naast een leuk product ook een stukje service geleverd wordt. Vergeleken met andere ‘glampings’ (vooropgezette kampeer-accomodaties) zijn wij een budgetoptie.

”In festivalland zie je dat de trend richting duurzaamheid steeds serieuzere vormen begint aan te nemen.”

Tegen welke dingen ben je aangelopen in het ontwikkelproces van de KarTent?

Bij ondernemen hoort dat je constant tegen dingen aanloopt. Maar door schade en schande word je wijzer. We hebben in het verleden bijvoorbeeld productiefouten meegemaakt door slechte communicatie. Ook op logistiek vlak heeft het flink wat tijd gekost voordat we alles ‘ op de rit’ hadden.

Verder heeft ons salesmodel een enorme groei doorgemaakt. Daardoor weten we nu beter hoe we met festivalorganisaties kunnen onderhandelen. ​We leren nog steeds elke dag dingen bij, maar stukje bij beetje beginnen de bedrijfsprocessen steeds soepeler te lopen.

Jullie hebben in april de Red Dot Award gewonnen. Gefeliciteerd! Kun je uitleggen wat er zo bijzonder is aan deze award en heeft het extra succces gebracht?

​Dankjewel! De Red Dot Award is een prestigieuze internationale design award, die wordt uitgereikt ​​aan innovatieve concepten of kwalitatief hoogwaardige producten.​ Tot nu toe merken we eigenlijk nog weinig van de winst van deze award.

De verkoop van KarTent is explosief gegroeid. Wat betekent dit voor jullie bedrijfsvoering?

​Gelukkig wel! De logistieke piek van KarTent zit vooral tijdens het seizoen. Sinds dit jaar is Timo erbij gekomen, die zich voornamelijk richt op festivals in het buitenland. Door in het buitenland partners aan te trekken en te werken met logistieke partners kunnen we met een relatief klein team veel bereiken.

KarTent
Jullie begonnen met de KarTent, hebben nu ook een mini-KarTent en de KarTent stool gemaakt van oude KarTents. Wat kunnen we nog van KarTent verwachten in de toekomst?

​We zijn constant bezig onze tent te ontwikkelen. Inmiddels zitten we geloof ik al op de 33e versie. We zetten in op de ontwikkeling van producten gemaakt uit onze oude tenten, zodat we een extra levenscyclus toevoegen voordat ze gerecycled worden.

Wat denken jullie dat de grootste technologische ontwikkeling of vernieuwing is die binnen nu en een aantal jaar gaat komen in de outdoorwereld?

​Lastige vraag, we hebben namelijk niet zo veel verstand van de outdoorwereld. ​In festivalland zie je dat de trend richting duurzaamheid steeds serieuzere vormen begint aan te nemen. We verwachten dan ook dat de ecologische (recyclebare) slaapzakken en matjes niet lang op zich zullen laten wachten.

KarTent

Wil je nou zelf ook in een KarTent slapen? Check dan de website voor alle festivals waar je onder een kartonnen dakje kunt slapen of bestel er zelf een!

Meer inspirerende verhalen lezen van ondernemers die een oplossing hebben gevonden voor een probleem waar ze tegenaan liepen? Lees hier het interview met Charlotte Krijger, over hoe zij haar eigen frisdrankmerk YAYA Kombucha opzette.

Reageer op artikel:
Jan, Timo en Wout zorgen met hun KarTent voor schonere festivalterreinen
Sluiten