Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Gadgets 30 sep 2018

Zelfs voormalige Apple creative director vindt iPhone namen te complex

Als je de namen van de nieuwe iPhones elk jaar steeds ingewikkelder begint te vinden, ben je zeker niet de enige. Behoorlijk wat mensen blijven de Xs van de laatste iPhone uitspreken als de letters XS in plaats van 10s en zelfs de voormalige Apple creative director Ken Segall vindt de steeds langer wordende namen onnodig complex. In een nieuwe post op zijn blog laat hij weten dat het erop lijkt dat Apple met elk nieuw toestel wel oorlog lijkt te voeren tegen het gezonde verstand.

Hoe gaan ze nu weer heten?

Segall werkte in zijn tijd bij Apple nauw samen met Steve Jobs en is de man die de naam van de originele iMac bedacht en een grote rol speelde bij de bekende “Think Different” campagne. Waar Apple altijd bekend stond om zijn strakke simpliciteit, lijken ze nu wat te stuntelen met de namen van de toestellen. De voormalige creative director geeft aan dat hij elk jaar weer met spanning wacht op de onthulling van de nieuwe iPhones, maar toch ook een gevoel een van angst heeft terwijl hij zich afvraagt hoe ze nu weer gaan heten.

namen iPhones Xs Xs Max

Nieuwe standaard complexiteit

Naar de mening van Segall heeft Apple vorig jaar een nieuwe standaard gezet voor complexiteit met betrekking tot de namen. We hadden toen namelijk de iPhone 8, 8 Plus, X en SE en dat zijn een boel verschillende soorten namen bij elkaar. Er zijn twee getallen, er is een Romeins cijfer en ook nog een naam bestaande uit twee letters. Daarnaast hadden we vorig jaar ook nog opeens het onbegrijpelijke gat tussen de iPhone 8 en X(10).

Verstrikt in vier problemen

De vraag was dan ook of we misschien dit jaar een iPhone 9 en 11 zouden krijgen en wat Apple het jaar daarop zou gaan doen. Apple dit probleem opgelost door dit jaar te gaan voor de iPhone Xs, Xs Max en Xr. Segall is wel te spreken over het feit dat alle iPhones nu een X in de naam delen en dat we klaar zijn met het wangedrocht dat de iPhone SE was. Toch is hij van mening dat Apple nog steeds verstrikt is in vier problemen met betrekking tot de naamgeving, waar ze zelf voor hebben gezorgd.

“S” iPhones geen nieuwe generatie

Als eerste is er het “S” model dat we om het jaar krijgen. Veel mensen denken dat het “S” Model niet echt een nieuwe generatie iPhone is, maar een kleine upgrade van het vorige model. Dit zou volgens Segall echter een misvatting zijn, aangezien een paar van de belangrijkste updates juist zijn geïntroduceerd bij een “S” model. Denk bijvoorbeeld maar aan de introductie van Siri en Touch ID. Door het “S” systeem te blijven handhaven, zou Apple mensen trainen om te denken dat er maar één keer in de twee jaar een nieuwe generatie iPhones wordt uitgebracht.

Hersenen zien Xs als twee letters

Dan is er het probleem met de X of 10 in de naam van de nieuwe iPhones. Dit zou mensen mogelijk kunnen verwarren en het zou zorgen voor onduidelijkheid. Als mensen “10s” lezen, zien ze het als een cijfer en een letter. Onze hersenen zien echter “Xs” automatisch als twee letters. De “R” in de naam van het budget toestel zou verder ook niet echt handig gekozen zijn, aangezien het voor een doorsnee klant niet meteen een specifieke betekenis heeft. Als je bijvoorbeeld Lite achter de naam van een toestel zet, weten mensen meteen dat het een smartphone is met wat mindere specificaties en dat het toestel ook wat goedkoper is.

iPhone Xr

iPhone XS of Xs?

Segall noemt verder ook nog een probleem met de consistentie of juist inconsistentie in het gebruik van de iPhone namen. Apple zelf schrijft namelijk een kleine s achter de X, terwijl in Amerikaanse advertenties van bijvoorbeeld Verizon, T-Mobile, Best Buy en AT&T een hoofdletter S wordt gebruikt. In Nederland gebruikt T-Mobile overigens wel gewoon de naam iPhone Xs. Aangezien Apple op toch al behoorlijk wat regels oplegt aan zijn geautoriseerde verkooppunten, zouden ze ook kunnen afdwingen dat de naam van de toestellen correct wordt weergegeven.

Hoewel Segall zeker wel wat punten heeft en de namen inderdaad steeds verwarrender aan het worden zijn, kun je je ook afvragen of het iets is waar je je echt druk over wilt maken. Veel mensen maken zich eerder druk over de steeds hoger wordende prijzen van de toestellen. En nu heeft het Russische bedrijf Caviar (van de gouden Putin toestellen) daar zelfs nog een behoorlijke schep bovenop gedaan. Je kunt op hun site namelijk een een Maximum Fine Gold Edition van de iPhone Xs Max kopen voor maar liefst 15.340 dollar. Dat is pas duur.

 

BGR

Reageer op artikel:
Zelfs voormalige Apple creative director vindt iPhone namen te complex
Sluiten