Daniel Koster
Daniel Koster 9 okt 2015

Kickstarter en Indiegogo; de verschillen tussen de twee media

Crowdfunding is een slimme manier om samen een product tot stand te laten komen. Het internet is een uitermate geschikt medium gebleken om mensen te informeren en enthousiasmeren voor jouw product door middel van een crowdfunding campagne. En het is wel veilig om te stellen dat Indiegogo en Kickstarter hierbij de twee populairste media zijn om de potentiële consument te bereiken. Maar wat is het verschil tussen de twee?

Crowdfunding websites

Voordat we over het verschil tussen de twee beginnen lichten we even kort toe wat deze twee crowdfunding-sites zijn. Beide websites zijn gebaseerd op het principe van een donatie leveren en daar iets voor terugkrijgen. Dit kan iets kleins zijn, zoals een t-shirt van het bedrijf of een bedankje, maar ook iets groots in de vorm van het product van de desbetreffende campagne bijvoorbeeld of nog grotere beloningen. Het is via de websites echter niet mogelijk om te investeren in een bedrijf en er aandelen voor in de plaats te krijgen. Het gaat strikt om een bepaald product of dienst.

De eigenschappen van Kickstarter

Kickstarter is in 2009 opgericht. Er zijn twee eigenschappen van Kickstarter die de website zich doet onderscheiden van Indiegogo. Ten eerste is Kickstarter selectiever. Je kunt uit vijftien categorieën kiezen waaronder jouw project moet vallen en bepaalde projecten, zoals geld voor een goed doel of een fund-my-life-campagne, zitten er niet tussen. Je kunt om deze reden ook geen campagne op Kickstarter zetten voordat-ie is goedgekeurd door het medium zelf. Op deze manier werkt Kickstarter een beetje als een filter. Ten tweede is Kickstarter bekender. De media geeft in zijn geheel wat meer aandacht aan deze crowdfunding website en kent succesverhalen als die van de Oculus Rift, Pebble en meer. Het selectievere aanbod en het grotere mediabereik zou ertoe kunnen leiden dat er wordt gesteld dat Kickstarter meer succesvolle campagnes kent en er gemiddeld meer geld wordt binnengehaald via een campagne op Kickstarter.

De eigenschappen van Indiegogo

Indiegogo is in 2007 opgericht. Waar de website zich ten eerste direct mee onderscheidt is het vrijere karakter. Zo kent Indiegogo 24 categorieën (negen meer dan Kickstarter) en kun je elk project opzetten dat je wilt. Ook goede doelen bijvoorbeeld. “Anybody can raise money for any idea”, is het motto van Indiegogo-oprichter Slava Rubin. Hierbij ziet de website het als doel om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij een campagne. Dit is een tweede aspect van Indiegogo dat belangrijk in het achterhoofd te houden is. Je krijgt namelijk door deze betrokkenheid meer te weten over je backers dan het geval is bij Kickstarter. Er wordt dan ook wel gezegd dat Kickstarter meer de nadruk legt op de backers, bij Indiegogo meer op de ondernemer (aangezien je allerlei informatie krijgt over de backers om je je campagne beter te laten lopen).

Overige verschillen tussen Kickstarter en Indiegogo

We hebben nog een drietal wezenlijke verschillen tussen de twee media voor je in petto. Zo vraagt Indiegogo vier procent van het totale binnengehaalde bedrag als het streefbedrag is behaald. Kickstarter vraagt vijf procent. Waar bedrijven nog wel eens over de miljoen euro willen binnenhalen is één procent een redelijk verschil. Daarnaast kent Indiegogo geen geografische restricties. Kickstarter kent dat wel tot op zekere hoogte, aangezien je enkel een project kunt opzetten als je in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Nederland, Denemarken, Ierland, Noorwegen, Zweden, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, België, Zwitserland of Luxemburg woont, of daar een representatief iemand voor jouw bedrijf hebben zitten. Tot slot kun je bij Indiegogo het plan doorzetten wanneer je het streefbedrag niet binnenhaalt, ook wel het flexibele campagnemodel genoemd. Je houdt dan het bedrag dat mensen hebben toegezegd maar moet dan wel de beloofde deadlines aanhouden. Daarbij betaal je over dit bedrag negen procent aan Indiegogo. Bij Kickstarter is het anders geregeld. Als het het haalt dan kun je doorgaan met het nakomen van jouw beloften, heb je het niet gehaald, dan heb je pech en wordt al het geld retour gedaan aan de zender.

Vergelijkingsmateriaal Kickstarter Indiegogo
Succesvol afgesloten 44% 33%
Campagnemodel Alles of niet Flexibel
Accepteren van campagne Keurt campagnes af Keurt bijna geen campagnes af
Geografische limitaties Niet elk land Internationaal
Percentueel deel 5% 4%
Totaal opgehaald 1.47 miljard euro 336 miljoen euro
Projecten gelanceerd 224,701 44,498
Totale toezeggingen 21,8 miljoen 5 miljoen

Bron

Maar waar moet je nou voor kiezen

En dan de belangrijke vraag. Stel dat jij een campagne gaat opzetten, welk medium moet je dan kiezen. De keuze is hierbij lastig, maar we kunnen je wel wat sturen. Gebaseerd op het bovengenoemde gaat het om jouw specifieke campagne. Heb jij een vrijere campagne welke waarschijnlijk niet aan de voorwaarden van Kickstarter voldoet, dan moet je voor Indiegogo gaan. Daarnaast stuurt deze crowdfundings website je meer dan Kickstarter, dus is dat ook een pluspunt voor Indiegogo. Ook is het internationale karakter waarbij je niet gebonden bent aan je geografische locatie een pre. Tot slot hoef je bij Indiegogo minder af te dragen. Ben je er dus van overtuigd dan je je doel gaat voorbijsnellen, dan is het een goed plan om voor Indiegogo te gaan. Kickstarter is selectiever en hierdoor kent het een wat betere reputatie. Ben jij op Kickstarter actief, dan zegt dit toch wat over je product. Aangezien dit medium ook meer media-aandacht geniet, is dat zeker een voordeel van Kickstarter. De statistieken spreken hierbij ook in Kickstarter’s voordeel aangezien er percentueel meer campagnes succesvol worden afgesloten. De bal ligt nu dus bij jou, kies het juiste medium voor jouw campagne!

De meest succesvolle Kickstarter- en Indiegogo-campagne zien?

Check dan hier de Pebble Time, de meest succesvolle campagne op Kickstarter, en hier de Flow Hive, de meest succesvolle campagne op Indiegogo.

Reageer op artikel:
Kickstarter en Indiegogo; de verschillen tussen de twee media
Sluiten