Daniel Koster
Daniel Koster 6 sep 2016

Hoe het kan dat een (simpele) tas bijna 5 miljoen euro ophaalt via Kickstarter

De campagne van de ‘Everyday Backpack’ is een immens Kickstarter succes. Op het moment van schrijven is er al 4,3 miljoen euro toegezegd. Wat een geld! Maar hoe kan het nou dat er zoveel animo, en dus geld, is voor een ‘simpele’ tas?

Gewoontjes, maar ook weer niet

Laten we het ten eerste over de tas zelf hebben, want die is uiteraard reden voor het Kickstarter succes. Of eigenlijk, over de tassen. Die zijn namelijk één van de redenen voor het succes van de campagne. De ontwikkelaars stellen dat dit de beste tassen zijn voor alledaags gebruik. Er zijn vier edities. Kort gezegd schuilt het succes in het unieke, simpele ontwerp en gebruik van de tassen waarbij aan alles is gedacht. Zodoende zijn ze op elk moment van de dag dé manier om je spullen te vervoeren! Kijk maar:

Video’s van ons zien? Abonneer je dan hieronder op ons YouTube-kanaal:

Het bedrag is relatief (betaalbaar)!

Maar waarom is de campagne dan zo’n ongekend succes? Dat heeft met een paar andere succesingrediënten te maken. Ten eerste is het zo dat enkel kijken naar het geld dat een campagne heeft binnengehaald natuurlijk relatief is. De tassen beginnen vanaf honderd euro per tas. Dan haal je eerder een flink bedrag op dan voor een product dat tien euro kost. Waar het bedrijf bijna 450.000 euro wilde ophalen betekent dit dat dat bedrag met zo’n duizend procent is overschreden. Alsnog een prima resultaat dus! Daarbij moeten we ook even naar de prijzen van de tassen kijken. Voor een revolutionaire, unieke tas honderd euro neerleggen is voor velen een goede deal. De prijs-kwaliteit verhouding klopt dus ook.

Kickstarter succes door een slim totaalplaatje

Daarnaast bestaat de campagne in wezen uit vier producten in de vorm van vier verschillende tassen. Dat is een slimme zet. Hierdoor spreek je een breder publiek aan. Door vier verschillende edities van de tas aan te bieden die net weer een andere doelgroep aanspreken is het totaalplaatje zo compleet. Het is hierbij wel essentieel dat je ervoor zorgt dat de opties onder een groter geheel passen. Anders komt de campagne chaotisch en als een manier om je allerlei producten aan te smeren over. Dat is in dit geval goed gedaan, een schoolvoorbeeld eigenlijk!

En daardoor ook een breed bereik

Dat het aanbod veelzijdig is zorgt er ook voor dat de tassen flink door de media worden belicht. Van fotografiemagazines tot techmagazines en lifestyletitels, de tassen kunnen overal terecht. Zoals de ontwikkelaars zelf stellen: de tassen zijn niet slechts cameratassen, maar alledaagse tassen. Iedereen heeft wat aan de tassen en zal daar flink plezier aan beleven! Zodoende kwamen flink wat mensen via online media op de Kickstarterpagina terecht en deed die de rest.

Om het af te maken een goede pagina

Het laatste succesingrediënt is de Kickstarterpagina. Die moet natuurlijk wel diegene die ‘m bezoekt over de streep trekken. Je kunt denken aan de ontwikkelaars die al een solide reputatie hebben opgebouwd, een strakke video, goed beeld en voldoende informatie. De pagina oogt strak en professioneel en dat wekt nog meer vertrouwen op bij de bezoeker.

De succesingrediënten

Het moge dus duidelijk zijn dat er flink wat ingrediënten zijn die het Kickstarter succes van de tassen bepalen. Een divers aanbod dat niet té divers is met een goede prijs-kwaliteit verhouding is van belang. Dat diverse aanbod spreekt dan vele (online) media aan waardoor-ie veel wordt verspreid. Tot slot is de Kickstarterpagina duidelijk, strak en goed vormgegeven door middel van beeld. Wil jij ooit een campagne starten, dan kun je een goede leer trekken uit deze campagne. Check dan ook meteen even grote mislukte campagnes als de Coolest Cooler uit. Ook uit het opmerkelijke verhaal van de slimme Skully motorhelm kun je een wijze les trekken. Ben jij trouwens in de backpack geïnteresseerd? Je vindt de Kickstartercampagne hier.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Hoe het kan dat een (simpele) tas bijna 5 miljoen euro ophaalt via Kickstarter
Sluiten