Jelle van Es | LinkedIn Gaming 19 feb 2018

Kingdom Come Deliverance Review: Middeleeuwen-simulator

Normaal gesproken bespreken wij op deze site games door vijf punten op te noemen. Meestal zijn dat de positieve punten van de game, om zo je een idee te geven of de game geschikt is of niet. Maar standaarden zijn er om van af te wijken. En dat doen we met Kingdom Come Deliverance. Een game met twee hele duidelijke gezichten.

Kingdom Come Deliverance al vier jaar in ontwikkeling

Kingdom Come Deliverance is een game die al een jaar of vier in ontwikkeling is. Het project is het resultaat van een succesvolle Kickstarter-campagne en is gemaakt door een klein team. Een klein team waar waarschijnlijk heel wat talent en ideeën in zaten, maar ook een team dat voor zichzelf de lat te hoog heeft gelegd en daar niet aan heeft kunnen voldoen.

Kingdom Come Deliverance

Qua verhaal en setting is Kingdom Come Deliverance top. De game neemt je mee naar de Middeleeuwen in Midden Europa. Jij kruipt daarbij in de rol van Henry, de zoon van een smid, die in een klein dorpje woont. Henry is een beetje lui, terwijl hij tegelijkertijd heel graag de wijde wereld in wilt trekken. Naar het magische Praag bijvoorbeeld. Zijn leven staat echter van de ene op de andere dag op zijn kop. Vanuit het niets wordt zijn dorp door een groot leger aangevallen en wordt alles geplunderd. Zijn ouders komen hierbij om het leven en Henry moet vluchten. Vanaf dat moment probeert hij iets van zijn leven te maken.

Middeleeuwen-simulator

Je kunt Kingdom Come Deliverance zien als een soort Middeleeuwen-simulator. Het is een game die aan het begin duidelijk maakt dat jij eigenlijk niks kan. Je hebt nooit gevochten en wordt dan ook volledig in de pan gehakt wanneer je probeert om met een zwaard een ridder aan te vallen. Je moet alles leren en het tempo waarin dat gaat is behoorlijk langzaam. Zo krijg je na een paar uur een quest waarbij je in een nieuwe stad je moet aansluiten bij de wachters. Met een ervaren wachter maak je daarbij een rondje door de stad. Dit wandelingetje duurt bijna een kwartier en onderweg maak je niet heel veel spannende dingen mee. Het is echter interessant omdat het een kijkje geeft in de positie van Henry ten op zichte van de buitenwereld en laat zien hoe het er toen ongeveer aan toe ging. En op dat soort momenten is Kingdom Come Deliverance fantastisch.

Kingdom Come Deliverance

Minstens zo boeiend zijn de gevechten wanner je hebt geleerd hoe alles werkt. Het combatsysteem van Kingdom Come Deliverance gaat diep en draait om het bepalen waar je de tegenstander wilt raken met je aanval, terwijl je tegelijkertijd ook op de juiste momenten moet blocken en dodgen. Het is een spannend en dynamiek geheel dat echt heel leuk wordt wanneer je het door hebt.

Je speelt echt een rol

Tot slot is het een game waarbij het RPG-gedeelte echt heel hoog is. Zo moet je om de zoveel tijd gaan slapen om niet in elkaar te zakken, moet je genoeg eten om niet met een lege maag te komen zitten, maar kan teveel eten ook weer niet goed zijn. Verder leer je vaardigheden zoals sneaken, het overtuigen van andere personages in gesprekken en uithoudingsvermogen door dingen te doen en heb je zodoende het gevoel dat al jouw acties wel iets bijdragen aan jouw voortgang. Daarnaast zijn er een veelvoud aan personages die jou om hulp vragen en je daar dan quests voor kan doen. En dat alles in een wereld die groots is en er best wel mooi uitziet.

Dat is het duidelijke positieve gezicht van Kingdom Come Deliverance. Het gezicht waar ik verliefd op ben geworden en er voor zorgt dat de game me enorm boeit. Maar de game heeft ook een duidelijke andere kant, die duidelijk laat zien dat het team achter de game te klein en te onervaren is. Zo heeft de game te maken met een nogal dramatische framerate. Rondlopen is daardoor niet altijd even een pretje en ook de cinematics van de game lopen niet helemaal lekker.

Soms onspeelbaar

Irritanter is echter dat bepaalde dingen in de game zo goed als onspeelbaar zijn. Zo krijg je al snel in de game een quest waarbij je een ring moet stelen. Daarvoor moet je een kist gaan openen en moet je gebruik maken van je lockpicking skill. Lockpicking is iets dat in veel games al is gedaan, maar zo slecht en onmogelijk als in Kingdom Come Deliverance heb ik het nog niet eerder gezien. Op de console moet je met je analoge stick een punt vinden waarop je kunt lockpicken en dan als het goed is beide sticks tegelijkertijd draaien. Nou, dat is dus gewoon niet te doen, waardoor je deze quest eigenlijk gelijk kunt skippen. Of net als ik de bewoner van het huis vermoorden en de kist met de sleutels openen. Probleem is dan alleen dat niemand je nog mag en alle optionele quests weg zijn.

Minstens zo onmogelijk is het schieten van een pijl door middel van een boog. Hier zit zo’n enorme afwijking op dat raak schieten zo goed als onmogelijk is. En laat je nou net na een paar uur uitgedaagd worden om te gaan jagen en kleine konijnen moet afschieten met zo’n boog. Niet te doen. Daarbovenop zit de game vol met glitches en bugs, waarbij personages soms verdwijnen of je tijdens een gevecht opeens in een cutscene terecht komt en alle moeite daarvoor voor niks was.

De ontwikkelaar belooft dit allemaal op te pakken. En misschien wordt de game dan ook wel een stuk beter. Op dit moment levert het spelen van Kingdom Come Deliverance helaas veel frustratie op en is het moeilijk om te genieten van de elementen die de game duidelijk heel goed maakt. Wellicht dat ik het over een maand nog een keer probeer en dan de echte magie van de game te zien krijg.

Win de game

En ook jij kunt dat gaan doen. Wij mogen namelijk een PlayStation 4-exemplaar van de game weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is het onderstaande veld in vullen. Succes!
Kingdom Come Deliverance is nu verkrijgbaar voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc. Wil je een grote game spelen op de Nintendo Switch? Dan is Skyrim nog altijd de way to go.