Kingdom Hearts III Review: Geduld wordt beloond

Games Jelle van Es 11 feb 2019

We hebben er lang, lang op moeten wachten: Kingdom Hearts III. Soms zorgt dat lange wachten er voor dat een game verouderd en niet meer de moeite waard is. Maar in dit geval is dat gelukkig niet zo. Kingdom Hearts III maakt zijn hoge verwachtingen waar en is een topgame om in huis te halen. Of je nou de vorige games hebt gespeeld of dat je een nieuwkomer bent.

Want energie die je steekt in het begrijpen van het grotere verhaal, is eigenlijk verloren moeite. Er zit veel diepgang in en personages zitten aan elkaar gekoppeld, maar de manier hoe alles wordt uitgelegd is nogal overdreven. Het is gewoon het makkelijkste als je de game ziet als een een titel waarbij je het opneemt tegen het kwaad en daarbij verschillende werelden bezoekt die je kent van diverse Disney-films. Dit zijn de vijf sterke punten.

Vechtsysteem is en blijft goed

Vanaf de allereerste game in de serie is het vechtsysteem goed geweest. Kingdom Hearts III bouwt daar goed op voort. De game laat je regelmatig knokken met de vele shadows die je tegenkomt. Deze komen in verschillende soorten en maten. Je kunt er dan actief op loshakken om ze af te maken, maar je hebt ook de beschikking over magie. Tevens bouw je tijdens gevechten speciale krachten op, die je dan kunt gebruiken voor een vernietigende aanval. Het is gevarieerd en kent genoeg diepgang. Ook krijg je te maken met vele verschillende soorten vijanden, die je elk op hun eigen manier moet bestrijden. En dan heb ik het nog niet gehad over de diverse baasgevechten die je voorgeschoteld krijgt. Al met al was ik gewoon blij als er een nieuw gebied was waarin geknokt mocht worden en dat is een goed teken.

Kingdom Hearts 3

Leuke werelden

Zoals gebruikelijk reis je in een game als Kingdom Hearts III langs verschillende werelden. Elke wereld heeft zijn eigen stijl en personages. Als liefhebber van de verschillende Disney- en Pixar-films is het gewoon een klein feestje om alle bekende personages tegen te komen en samen met hen een nieuw avontuur te beleven. Daarbij krijg je soms dingen voorgeschoteld die compleet losstaan van de films, terwijl je op andere momenten in scenes komt die direct uit de film lijken te zijn gekomen en dat is dan zeker een feest van herkenning. Er hadden er wellicht wat meer in gemogen, maar met een stuk of acht werelden is er alsnog genoeg te doen.

Kingdom Hearts III
Bron: Square Enix

Meer aandacht voor Donald en Goofy

Donald en Goofy zijn er sinds het allereerste deel bij. Zij helpen Sora tijdens de gevechten. Tijdens de laatste delen, die voornamelijk gelden als zijstapjes, speelden zij vooral op de achtergrond een rol. In dit deel deel spelen ze een grotere rol en heb je weer het gevoel dat je onderdeel bent van een leuk team. Dat maakt het avontuur an sich een stuk interessanter en leuker.

Kingdom Hearts 3
(Afbeelding: Square Enix)

Genoeg kleine activiteiten

Het hoofdverhaal van Kingdom Hearts III is behoorlijk groot en goed voor vele uren speelplezier. Daarnaast zijn er ook vele zijmissies om mee aan de slag te gaan. Daarbovenop zijn er ook nog verschillende leuke zij-activiteiten. Zo kun je in de game je camera pakken en foto’s maken van verschillende Mickey’s die je in de werelden vindt. Ook kun je vaak ingrediënten vinden en die in een minigame gaan koken met Remy uit de film Rattatouile. En dan heb je natuurlijk nog de Gummiship die je weer in elkaar kunt zetten, maar wat nu een stuk gebruiksvriendelijker is. Als totaalpakket is Kingdom Hearts III zodoende echt heel erg sterk.

Kingdom Hearts 3
(Afbeelding: Square Enix)

Muzikale aankleding

Een laatste sterk punt is de audio in de game. Zowel de acteurs die de stemmen van de verschillende personages inspreken als de muzikale aankleding is van een zeer hoog niveau. Met name de muziek weet me elke keer te maken. Of het nou de achtergrondmuziek is tijdens een gevecht of de lichte aankleding wanneer je in een cinematic zit, het klopt gewoon. Kingdom Hearts III is zodoende echt een game die van A tot en met Z goed in elkaar zit.

Kingdom Hearts III
(Bron: Square Enix)

Kingdom Hearts III is nu beschikbaar op de PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze handige overzichtspagina.