Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Tech 15 oktober 2018

Klassieke IKEA-reclame krijgt schitterend vervolg

In Nederland hebben we de reclame zover ik weet nooit gezien, maar internationaal is de reclame genaamd ‘Lamp’ behoorlijk bekend. Zestien jaar geleden kwam de reclame uit en hij was zo goed, dat hij onder andere een prijs als de Cannes Lions Film Gran Prix in de wacht wist te slepen. En nu, krijgt de IKEA-reclame een mooi vervolg.

IKEA-reclame krijgt tweede leven

Voor de eerste reclame gaan we terug naar het jaar 2002. Het gaat om een oude lamp, die zo uit de jaren negentig kwam, die na wat jaren trouwe dienst op straat werd gezet. Er was namelijk een nieuwe lamp gekocht bij de IKEA en die is gewoon veel beter. Het geheel werd ondersteund door heerlijke melancholische muziek, waarna het eindigt met een boodschap. Je kunt hem hieronder bekijken.

Waar de bovenstaande reclame behoorlijk typisch was voor de consumptiemaatschappij, leven we vandaag de dag toch iets anders. Natuurlijk, gebruiksgemak is nog altijd belangrijk, maar we hebben minstens zoveel aandacht voor dingen als recylen of voorwerpen een tweede leven te geven. En zo krijgt Lamp een mooi vervolg. Deze begint eigenlijk op het moment dat de oude IKEA-reclame eindigt. We zien dat de lamp die gruwelijk hard op straat is gezet, een tweede kans krijgt.

De lamp krijgt onderdak bij een jonge meid, waarmee de lamp a la Toy Story onderdeel kan zijn van haar leven. Aan het einde zien we dezelfde man die zestien jaar geleden een boodschap in sprak, maar nu met een boodschap die meer past in de huidige tijdsgeest. Zo zie je eigenlijk dat er in iets meer dan vijftien jaar tijd enorm veel kan veranderen. En dat zie je ook terug in het assortiment van IKEA, waarbij groen en recyclebaar steeds belangrijker worden. Zo wordt de gloeilamp vervangen door een handige LED-lamp. Meer over het bedrijf vind je hier.

Reageer op artikel:
Klassieke IKEA-reclame krijgt schitterend vervolg
Sluiten