Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Culture 10 apr 2018

Stop met je geheugen verkeerd te gebruiken!

Hoewel we nog niet alles over de hersenen hebben ontdekt, weten we toch al behoorlijk wat over hoe ons geheugen werkt. Zo hebben we een lange termijn geheugen, die eindeloos lijkt te zijn. We hebben aan de andere kant ook een kortetermijngeheugen, welke meer lijkt op het werkgeheugen van je computer en wel degelijk een limiet lijkt te hebben. Dit korte termijn geheugen gebruiken de meeste mensen standaard verkeerd, waardoor je van alles vergeet. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je werkgeheugen een boost krijgt.

Volgepropt geheugen werkt slechter

Dagelijks proberen we van alles in ons kortetermijngeheugen te proppen, waardoor je juist meer gaat vergeten. Je kunt het zien als je smartphone, waarop je allerlei apps tegelijkertijd open op hebt staan. Je smartphone gaat dan langzamer werken en lijkt meer moeite te hebben met het draaien van je apps.

Ook je kortetemijn geheugen krijgt het moeilijker als je er steeds kleine dingen aan toevoegt om te onthouden. Je bedenkt je dat je heus wel kan onthouden dat je nog punt drie van die presentatie moet aanpassen, nog een pak melk moet kopen en de kip alvast uit de koelkast moet halen om te ontdooien. Daarbij komt nog alle informatie die je oppikt op Facebook, Twitter en andere digitale platformen.

kortetermijngeheugen

Kortetermijngeheugen is geen harde schijf

Het volstoppen van je kortetermijngeheugen kan ervoor zorgen dat je vermoeid raakt, hoofdpijn krijg en denkt dat je Alzheimer’s begint te krijgen. We moeten ons realiseren dat we geen supercomputers zijn die alles in het werkgeheugen kunnen houden en dat onze processorkracht beperkt is.

Door anders om te gaan met je geheugen en georganiseerd te zijn kan je er echter voor zorgen dat je kortetemijn geheugen efficiënter werkt en je de belangrijke dingen wel onthoudt.

De oplossing is om niet alles maar in ons kortetermijngeheugen te proppen om het later er weer uit te halen. Daar is het langetermijngeheugen voor en met verschillende geheugentrucs, zoals bijvoorbeeld beschreven in The Mega Memory System, kun je daar behoorlijk snel en efficiënt informatie in stoppen. Het kortetermijngeheugen is echter om dingen te verwerken die je op het moment aan het doen bent.

hersenen

Geheugen ontlasten met app

Om ervoor te zorgen dat je geheugen wat soepeler werkt, heb je ten eerste een agenda nodig (digitaal of fysiek). Je kunt bijvoorbeeld een app zoals Evernote of Listonic gebruiken om dingen die je je door de dag bedenkt in op te schrijven.

Op deze manier hoef je ze niet zelf te onthouden en ontlast je je kortetermijngeheugen.

Wekelijkse to do lijst

Verder kun je elke week een lijst maken van al je huidige projecten en wat je die week allemaal moet doen. Bekijk deze lijst elke week en streep door of voeg toe waar dat nodig is.

Mogelijk moet je ook dingen uit je app toevoegen, die je door de dag heen hebt bedacht. Schrijf op de lijst niet alleen de hele projecten maar ook de onmiddellijke eerstevolgende stappen die genomen moet worden.

to do list

De dagelijkse dingen

Voor elke dag heb je ook een lijst, waarop alles staat wat er die dag absoluut moet gebeuren. Daar kunnen dingen op staan uit de wekelijkse lijst en dingen uit je app.

Probeer hier zo’n vijf dingen op te zetten die belangrijk zijn. Zodra je die vijf dingen af hebt, kun je verder kijken naar welke volgende vijf dingen belangrijk zijn.

Door overzichtelijk alles op te schrijven wat er allemaal gedaan moet worden, ontlast je je korte termijn geheugen en wordt alles wat rustiger.

Je kortetermijngeheugen is dan vrij om zich te focussen op de taken die op het moment belangrijk zijn. Uiteraard kun je je geheugen ook trainen om beter te werken. Met deze vijf tip en tricks kom je al een heel eind.

Fast Company

Reageer op artikel:
Stop met je geheugen verkeerd te gebruiken!
Sluiten