Zoveel kost het rijden in een elektrische auto je in 2025
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2Fphoto-1651311412157-d154a456746e.jpg)
Elektrisch rijden is populairder dan ooit. Maar is het ook echt voordeliger dan benzine?
Het is misschien een bekend beeld: iemand die trots met een gloednieuwe elektrische auto komt aanrijden, maar kort daarna bij de laadpaal staat te puzzelen met laadpassen, stroomtarieven en oplaadtijden. De verwarring is begrijpelijk, want elektrisch rijden in 2025 roept veel vragen op. Want is elektrisch rijden nou echt goedkoper? Of juist niet?
Hoewel de aanschafprijs van een elektrische auto vaak hoger ligt dan die van een benzine- of hybridewagen, zegt dat niet alles. Wie naar het totale kostenplaatje kijkt, inclusief energieverbruik, onderhoud, belasting en verzekering, ontdekt dat elektrisch rijden verrassend voordelig kan zijn. Zeker in 2025. Tijd om de feiten op een rij te zetten.
Alle kosten van een elektrische auto bij elkaar
Als je benzine-, hybride- en elektrische auto’s met elkaar vergelijkt, dan moet je álle kosten meenemen. Dus niet alleen wat je betaalt bij de dealer of het tankstation. Denk ook aan onderhoud, verzekering, wegenbelasting én energieprijzen. En vergeet niet: voor EV’s golden en gelden soms ook nog subsidies of belastingvoordelen.
Alle autokosten bij elkaar noemen we de Total Cost of Ownership (TCO). Met tools zoals die van de ANWB kun je dat makkelijk uitrekenen voor jouw situatie. Daaruit blijkt dat ondanks die hogere aanschafprijs, elektrische auto’s vaak helemaal niet duurder zijn, soms zelfs goedkoper, dan benzinewagens. Zeker nu de benzineprijzen steeds hoger worden.
Waar je bij een benzineauto rekent in liters, reken je bij een EV in kilowattuur (kWh). Een doorsnee EV zoals een Tesla Model 3 verbruikt zo’n 15 kWh per 100 km. Hoeveel dat kost, hangt vooral af van waar je laadt. Thuisladen (zeker met zonnepanelen!) is het goedkoopst. Bij een snellader langs de snelweg ben je het duurst uit. Tip: vergelijk je stroomtarief thuis met dat van je laadpas.
Het aanbod gebruikte elektrische auto’s is wat kleiner dan bij benzineauto’s, maar groeit snel. Je kunt al instappen voor een paar duizend euro, al heb je dan vaak een kleiner rijbereik. Denk aan oudere Nissan Leafs of de compacte Mitsubishi i-MiEV. Prima voor in de stad of als tweede auto.
Besparen op onderhoud
Wist je dat een verbrandingsmotor meer dan 200 bewegende onderdelen heeft, en een elektrische auto minder dan 20? Dat is goed nieuws, want minder bewegende delen betekent minder onderhoud. Geen olie verversen, geen bougies of distributieriem. En ook de remmen gaan langer mee dankzij regeneratief remmen.
De grootste zorg bij een elektrische auto is vaak hoe lang de batterij mee gaat. En dat blijkt gelukkig best lang te zijn. De Tesla Model S (sinds 2012 op de markt) heeft bijvoorbeeld na 250.000 km gemiddeld nog 90 procent van zijn batterijcapaciteit. Veel merken geven daarnaast een verlengde garantie op de accu, vaak tot 8 jaar.
Omdat een EV meestal duurder is in aanschaf, betaal je vaak iets meer aan verzekering. En elektrisch verzeker je het liefst all-risk. Qua wegenbelasting waren elektrische auto’s lange tijd vrijgesteld, maar vanaf 2025 komt daar verandering in. Dan betaal je eerst 25%, en in 2030 gewoon weer het volle pond.
Afschrijven en private lease
EV’s schrijven ook af. En omdat ze duurder zijn bij aankoop, voel je dat wat meer. Maar inmiddels is er een beter beeld van restwaardes, en dat maakt het allemaal wat voorspelbaarder. Goed om in je kostenplaatje mee te nemen.
Wil je elektrisch rijden zonder in één keer veel geld uit te geven, dan is private lease een optie. Voor een vast bedrag per maand rijd je een nieuwe of jonggebruikte EV. Je hoeft dan niet apart te betalen voor onderhoud, verzekering of wegenbelasting. Wel ga je een langdurige financiële verplichting aan, dus check goed of dit bij je situatie past.
Is een elektrisch auto duur in 2025?
Elektrisch rijden lijkt duur, maar dat valt reuze mee als je naar het totale kostenplaatje kijkt. Zeker met thuisladen of zonnepanelen kun je flink besparen. En met minder onderhoud, lagere gebruikskosten en steeds meer betaalbare modellen wordt het steeds aantrekkelijker.
Wil je het echt zeker weten? Reken jouw situatie gewoon even door met een tool zoals die van de ANWB. Zo weet je precies welke kosten je aan een elektrische auto kwijt bent.