KPN wil merknaam XS4ALL toch zelf blijven gebruiken
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F11%2FXS4ALL-16x9-1024x576.png)
Telecomprovider KPN heeft besloten de merknaam XS4ALL te blijven gebruiken, zodat het bedrijf diensten onder dezelfde naam kan blijven aanbieden. Daarnaast zal het huidige team blijven werken voor de provider. Actiecomité XS4ALL moet blijven is het hier vanzelfsprekend mee oneens.
KPN heeft dit besluit afgelopen dinsdag genomen, schrijft de Telegraaf. CEO Joost Farwerck zegt daarover dat hij wil dat het huidige team achter het merk zijn “eigen kritische opinie als voorvechter van vrijheden van breedbandgebruikers blijven uitdragen”.
XS4ALL blijft in handen van KPN
Dit staat verder los van het feit dat de achterliggende techniek van de provider wordt samengevoegd met die van moederbedrijf KPN. Daarnaast verdwijnt de ondernemingsraad en de bv van het merk. Op 1 maart aanstaande moet de overgang van die ondernemingsraad plaatsvinden; dit is de eerste stap in het samenvoegen van alle partijen en technologie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F11%2FXS4ALL-16x9-1024x576.png)
Het actiecomité XS4ALL Moet Blijven is het niet eens met dit plan en geeft aan zelfs geschrokken te zijn van de plannen. Dit is in de ogen van het comité en nog slechter plan dan het direct opheffen van de populaire provider. Bovendien is de groep van mening dat dit slechts voor de schijn gedaan wordt. Het lijkt er nu op dat de merknaam mag blijven, maar de komende tijd wordt alles flink uitgekleed. Waarschijnlijk tot er niets meer van overeind staat.
De initiatiefnemers laten weten dat klanten zodoende voor de gek gehouden worden. Op de eigen website van het actiecomité staat beschreven dat klanten “een rad voor de ogen gedraaid” wordt.
Helpdesk mag blijven
De helpdesk, één van de meest cruciale punten van het merk, mag wel blijven voortbestaan onder de naam XS4ALL. Uiteraard met aansluiting van KPN. Het actiecomité merkt verder op dat de data van klanten straks volledig in de systemen van KPN komen te staan, wat nu nog niet het geval is. “Dit betekent ook dat het privacy- en securitybeleid van KPN van toepassing zal zijn.”