Cars 18 mrt 2019 admin

Kun je in een Tesla naar Berlijn rijden? We namen de proef op de som

Kun je in een Tesla van Amsterdam naar Berlijn rijden? Ja! Uitdagingen zijn er nauwelijks, geduld is wel een vereiste. We namen de proef op de som.

Tekst en fotografie // Leroy van den Berg

Om van Amsterdam naar Berlijn te komen, moet je 655 kilometer asfalt opslokken. Een volgeladen Tesla Model S Long Range is goed voor 503 kilometer, dus dat is een aardig eind de goede richting op. Een uurtje aan Tesla‘s Supercharger hangen onderweg, een uitgebreid toiletbezoek, smerige Duitse schnitzel klappen en door naar de eindbestemming – zou je denken.

Model S Long Range (voorheen Model S 100D)
Vermogen: 311 KW/423 PK
Sprint: 4.3 seconden (de Performance-versie doet het in 2.7 seconden)
Topsnelheid: 250 km/u
Theoretische actieradius: 503 km
Vanaf prijs: 91.020 euro

De actieradius van een Tesla Model S

De waarheid is iets genuanceerder. In de winter is 425 kilometer een realistischer getal. Dat is allereerst te verklaren door het feit dat de Tesla Model S niet zomaar een auto is, maar de snelste sedan op aarde. Hoe dan kan? De koppel van een elektrische auto is veel directer dan de koppel van een conventionele verbrandingsmotor, waarin honderden mechanismen aan de bak moeten voordat het ding in beweging komt. Vergis je niet: ook wij zijn liefhebber van het geronk van een Jaguar F-TYPE (review) of Mustang (review), maar na een ritje in een Tesla moet je wel concluderen dat ‘normale’ auto’s hopeloos ouderwets zijn.

Dat gevoel wordt keer op keer bevestigd bij elk sprintje. Bij een stoplicht of op de snelweg: een Tesla Model S wint altijd. Alleen supercars en hypercars evenaren deze snelheden. Met de Tesla Model S P(erformance)100D ben je zelfs de snelste productie-auto op aarde: een sprint van 0 -100 km/u doe je in 2.7 seconden. De nieuwe, nog niet uitgebrachte supercar van Tesla, de Roadster, moet hetzelfde kunstje volgens Tesla-baas Elon Musk zelfs in 1.9 seconden flikken. Nog sneller zou praktisch betekenen dat je begint op te stijgen. Ook dat is volgens Musk niet ondenkbaar.

De snelle sprinten wordt mede mogelijk gemaakt door het enorme accupakket dat als een matras op het onderstel van een Model S ligt. Wie van hard rijden houdt – en dat is in een Tesla al heel snel zo – zal moeten inleveren op de actieradius. Die 503 kilometer op de teller, is in werkelijkheid een stuk minder.

Ook de beroemde Duitse autobahn helpt niet bij het behalen van een efficiënte actieradius. Niemand dwingt je om hard te rijden, maar wie met een auto van ruim een ton 120 blijft tuffen op de Duitse snelweg, heeft zijn ziel in de graftombe van een doodsaai museum achtergelaten. Hard rijden dus, met een lagere actieradius tot gevolg.

Het Tesla Supercharger netwerk in Europa

Op zich is dat geen probleem: Tesla beheert het grootste en snelste laadnetwerk ter wereld en is ook in West-Europa ruimschoots aanwezig. De Superchargers pompen binnen een half uur genoeg stroom in het accupakket om 270 ‘normale’ kilometers te rijden. Met onze afstanden en rijgedrag hebben we meer nodig, dus een uurtje aan de lader is een moetje.

Dat laden is een hele beleving an sich (dit verhaal speelt zich af in Duitsland, dus we mogen vrijelijk Duitse termen benutze). De navigatie op het enorme 17 inch scherm bepaalt de route op basis van Supercharger-laadplekken onderweg en de hoeveelheid juice in het accupakket. Je wordt dus tijdig naar een Supercharger gebracht. Wil je bovenop de apenrots staan en constant snel rijden, dan word je netjes gesommeerd om het gaspedaal (ouderwetse term eigenlijk) minder ver in te drukken. Wie niet luistert, haalt de Supercharger niet en eindigt met een diesel generator en schaamrode kaken op de vluchtstrook.

Eenmaal angekommen bij de Supercharger wordt de Tesla geladen tot ‘ie vol genoeg zit om tot de volgende Supercharger te komen (plus een beetje extra). Je hoeft dus niet elke keer volledig vol te laden. Handig, maar dit systeem maakt het wel pijnlijk duidelijk dat snel rijden op zulke lange afstanden met een Tesla nog nauwelijks zin heeft. Sneller rijden = langer laden = nauwelijks tijdwinst.

Het wachten hoef je niet per se in de auto te doen: dankzij een app die verbonden is met de auto, kun je exact zien wat de resterende wachttijd is. Superchargers staan veelal naast hotels, grote tankstations en zelfs tuincentra: van 200 km/u op de autobahn naar 0.2 km/u tussen de madeliefjes. Blijf je wel in de auto, dan kun je met de easter egss aan de slag gaan en kan het plezier pas echt beginnen.

Easter eggs in een Tesla

Zo kun je op het beeldscherm een kampvuurtje aanzetten inclusief romantische muziek, Atari-games spelen door het stuur en rempedaal als controller te gebruiken en vooral leuk: de fart on demand-modus. Elke keer als je de richtingaanwijzer aanzet, hoor je geknetter. En elke knetter is anders. Noem het kinderachtig, maar we hebben ons kostelijk vermaakt. Vooral leuk: de functie stiekem aanzetten als de chauffeur niet met jou bezig is. Kinderlijke pret zodra het knipperlicht door de niets wetende chauffeur wordt aangezet.

Alle gekheid op een stokje: het is het plezier van deze auto die zo perfect aansluit bij de visie van de miljardair. Hij wil het milieu ontzien door schonere auto’s te produceren, maar om diepgewortelde benzine-cultuur te veranderen moet je eerst indruk maken. Dat doet en heeft hij voortreffelijk gedaan met de Model S en Model X, die een knappe mix vertegenwoordigen tussen design, innovatie en plezier. Met de nieuwe, lager geprijsde Model 3 en de onlangs gepresenteerde SUV crossover Model Y, moet Tesla ook een auto voor de massa worden.

Invloed van Tesla op de autowereld

Los van het bovenstaande gegeven, heeft die bijdehante Amerikaanse net-geen-startup-meer de autowereld vastgegrepen en heftig door elkaar geschud. Alle autofabrikanten zijn wakker en zetten stevig in op elektrische voertuigen. Sterker nog: Tesla heeft alle patenten vrijgegeven, zodat ook andere fabrikanten met de technieken aan de slag kunnen. Tegelijkertijd kan Tesla alles leren over de finesse van het auto bouwen (daar laat Tesla soms nog wat kleine steken vallen, aldus deze Tesla-eigenaar) en de productieprocessen optimaliseren en opvoeren.

Voor alle fabrikanten rest de uitdaging om die actieradius omhoog te krijgen en de laadsnelheid te verkorten – dat is immers waar veel petrol heads over vallen. Op korte afstanden kun je met een elektrische auto evengoed uit de voeten als met een benzine-auto, maar de route naar Berlijn heeft ons wel 2.5 uur extra gekost. Moeten we dan toch langzamer rijden de volgende keer? NEIN, NATURLICH NICHT!

Tesla Berlijn
Reageer op artikel:
Kun je in een Tesla naar Berlijn rijden? We namen de proef op de som
Sluiten