Jelle van Es | LinkedIn Gaming 18 nov 2017

L.A. Noire Review – Dit is een uitstekende game

Een aantal jaar geleden maakten we kennis met L.A. Noire. Toen was het al een goede game, die alleen niet helemaal goed begrepen werd. De game kwam uit de stal van Rockstar en nam je mee naar het Los Angeles van de jaren veertig. Daar kruip je in de huid van Cole Phelps die na de Tweede Wereldoorlog carrière binnen het politiekorps probeert te maken. Destijds dachten we dat het een GTA-game in een ander jasje zou zijn, maar dat is het nooit geweest. L.A. Noire is meer een verhalende game, waar de grote open wereld een duidelijk bijrol speelt.

L.A. Noire is goed vernieuwd

Het is een game die het beste geschikt is voor hen die plezier beleven aan verhalende games. Denk daarbij aan de titels die Telltale Games uitbrengt, Until Dawn en Life is Strange. Games die draaien om het verhaal en het maken van keuzes. Als je daar van houdt en je wel kunt vinden in de film-noire-stijl, dan heb je aan L.A. Noire een hele goede. Bovendien is het verhaal in de game uitstekend, met een berg aan interessante missies. Wij hebben de game gespeeld op de PlayStation 4 en de Nintendo Switch. Qua verhaal zijn ze natuurlijk identiek, maar beide versies hebben ook hun eigen voordelen.

L.A. Noire

Enorm toffe setting

Los Angeles als stad is al een toffe setting om in los te gaan, maar de stad zoals hij vlak na de Tweede Wereldoorlog was, heeft wel iets extra magisch. De game speelt zich af in een tijd waarin de stad volwassen wordt. Een periode waarin Hollywood-films een begrip worden, de American Dream centraal staat, waarin burgers geld hebben om luxe goederen en auto’s te kopen, het individualisme opkomt en ga zo maar door. Daar tegenover staat het politiekorps dat ook langzaam volwassen wordt. Phelps is daarin een jonge ambitieuze vent, die terecht komt in een wereld waarin je niet weet wie er te vertrouwen is. Wie is er corrupt? Wie is er jaloers op agenten die snel carrière maken en ga zo maar door. Telkens moet je over je schouder kijken om te zien wat er gebeurt.

Elke missie is weer anders

L.A. Noire is een behoorlijk lineaire ervaring, waarbij je de carrière van Phelps volgt. Hij begint als een simpele wijkagent, maar weet al snel promotie te maken richting de verschillende gespecialiseerde afdelingen en de verschillende misdaden die daarbij opgelost moeten worden. Er is een grote variatie aan verschillende zaken en elke keer begin je weer met frisse moed. Natuurlijk, er zijn dingen die hetzelfde verlopen. Zo moet je elke keer bewijsmateriaal zoeken, getuigen spreken en ondervragen en uiteindelijk verdachten in het hoekje drijven en met bewijs de schuld bij hen te leggen. Daarbij is het belangrijk om logisch na te denken, maar ook om te zien hoe verdachten en getuigen kijken wanneer ze praten. Vertrouw je het niet helemaal, dan kun je ze als een Bad Cop extra onder druk zetten. Terwijl je aardig doet en meer info krijgt als men de waarheid spreekt en daar als Good Cop op ingaat.

Achtergrond verhaal is zeer interessant

Tussen de missies door is er ook een duidelijk groter achtergrondverhaal gaande, waarin het verleden van Cole gecombineerd wordt met een gevaarlijke seriemoordenaar. Je zult er aan het begin nog niet veel van mee krijgen, maar hoe meer puzzelstukjes samenkomen, des te interessanter het is. Zo is L.A. Noire een game die je wil blijven voor de sfeer, de gevarieerde missies en het grotere verhaal dat langzaam, maar zeker ontrafeld wordt. De game was zes jaar geleden super interessant en dat is hij wat mij betreft in 2017 nog steeds.

PS4-versie van L.A. Noire komt met betere lichteffecten

L.A. Noire is een game die in 2011 uitkwam en deze heruitgave heeft een klein likje verf gehad. Hoewel gezichtsanimaties nog altijd goed zijn, zijn de personages en de omgevingen zelf wel duidelijk verouderd. Echter, het draait in de game om het verhaal, dus dan maakt het visuele plaatje minder uit. Als ik dan toch een punt moet noemen waarom de game beter is, dan zijn het de lichteffecten. Met name om een tv met HDR-ondersteuning komt het verschil tussen licht en donkere plekken het beste tot zijn recht en oogt het geheel een stuk rijker in vergelijking met de Switch-versie. Verwacht geen upgrade in de vorm van GTA 5, waarbij de PS4-versie een stuk beter was dan de PlayStation 3-variant. Zie het meer als een heruitgave met wat kleine verbeterpunten, waarbij het verhaal echt de hoofdrol speelt.

Switch-versie werkt beter dan verwacht

Naast de PlayStation 4-versie hebben we ook tijd doorgebracht op de Nintendo Switch. Deze variant werkt een stuk fijner als de versie die ik in een eerdere speelsessie speelde. De game heeft nog altijd te maken met het opbouwen van de wereld als je er door heen rijdt en er is minder ruimte voor mooie details, maar de framerate is dik in orde. De ervaring op de Switch is daarmee gelijk aan de versie die ik destijds op de PlayStation 3 speelde. Daarmee is het dus niet de mooiste game die je op de Switch kunt halen, maar nogmaals: L.A. Noire gaat om verhaal, verhaal en nog eens verhaal. En dat werkt gewoon perfect op het grote scherm of onderweg.

L.a. noire switch

L.A. Noire is nu verkrijgbaar op de PlayStation 4, Xbox One en Switch. Volgende maand moet er ook nog een speciale VR-ervaring voor de game uitkomen, waarbij je met de HTC Vive enkele missies in VR kunt beleven. Wil je meer over games lezen? Bezoek dan de speciale gamingpagina van WANT.