WANT Chat: Lotte heeft een high-tech én fashionable overhemd ontwikkeld dat niet vlekt

Lisanne Beijen 22 okt 2017 Tech

Misschien wel het mooiste kledingstuk van de man: het overhemd. Het jammere aan dit kledingstuk is dat hij zo gemakkelijk kreukt en vlekt (al ligt dat laatste niet per se aan het hemd). LABFRESH heeft hier een oplossing voor bedacht: het overhemd dat niet vlekt én niet geurt. Wij vroegen ze over dit technologische hoogstandje voor in je kledingkast.

Hi, stel jezelf even voor …

Mijn naam is Lotte. Ik heb eerst de MER afgerond en daarna Sociale Psychologie aan de UvA. Vervolgens ben ik gaan werken als stylist bij The Cloakroom. Misschien een beetje all over the place maar nu valt alles erg mooi samen met het starten van mijn eigen fashion bedrijf.

Kasper is mijn co-founder en lover. Hij is The Cloakroom gestart waar we elkaar hebben leren kennen. The Cloakroom is een personal shopping service voor mannen. Een nieuwe manier voor shoppen om het leven voor mannen makkelijker te maken. Dit idee willen we nu naar een hoger niveau tillen. Door het gebruik van technologie in kleding maken we het makkelijker om voor je kleding te zorgen en er altijd op je best uit te zien.

LABFRESH

Vertel, een overhemd dat niet vlekt en niet geurt, hoe kwam je op dit briljante idee?

Het overhemd is volgens mij het meest delicate item in de kast van een man maar erg moeilijk om fris te houden. Een ongelukje terwijl je net je mooie witte overhemd aan hebt heeft volgens mij iedereen wel eens gehad en oncharmante zichtbare zweetplekken daar houdt niemand van. Dit moet beter kunnen dachten wij!

In sportkleding wordt al vaak technologie gebruikt voor ultieme performance. Dit wilde wij doen voor onze alledaagse kleding. We zijn toen gaan kijken wat er al mogelijk was.

”We vinden het erg jammer dat deze technologieën nog zo weinig worden gebruikt dus ons doel is deze technologieën uit het lab halen en naar je kledingkast brengen.”

We kennen de vuilafstotende spray voor je schoenen of nieuwe jas. Wat is er anders aan de vuilafstotende technologie die voor de producten van LABFRESH wordt gebruikt?

Daar zitten een aantal grote verschillen tussen. De spray is vaak alleen maar vlekafstotend, is er erg makkelijk af te wassen en absoluut niet iets wat je dicht op je lichaam wilt dragen.

Ons overhemd is vlek- en geurafstotend, kan je zeker honderd keer dragen voordat de technologie niet meer werkt en de chemicaliën die worden gebruikt zijn niet schadelijk voor je huid en de natuur. We vinden dit erg belangrijk dus werken alleen met technologieën die OEKO-TEX en REACH gecertificeerd zijn.

Waar ben je aan de kennis gekomen over de technieken die jullie gebruiken en over hoe ze werken?

Dat was geen gemakkelijke taak, het was erg moeilijk om informatie te vinden. De wetenschappers die goed zijn in het ontwikkelen van deze prachtige technologieën zijn niet perse goed in de marketing ervan. We zijn naar verschillende (suffe) beurzen geweest en hebben het web afgezocht.

”Het eerste sample was echt niet wat ik had gehoopt. Echt behoorlijk lelijk, slechte fit, goedkope knopen, vliegende kraag, ik kon wel huilen.”

Je kan zeker zeggen dat wij autodidacten zijn op dit gebied. We snappen nu hoe het werkt en hoe we het kunnen toepassen, maar de daadwerkelijke toepassing laten we natuurlijk nog gewoon over aan de wetenschappers. We vinden het erg jammer dat deze technologieën nog zo weinig worden gebruikt dus ons doel is deze technologieën uit het lab halen en naar je kledingkast brengen.

Hoe ben je tot het eindproduct gekomen zoals hij nu in jullie webshop te koop is?

Het is begonnen met een stukje stof die we thuis in onze keuken hebben getest. We waren toen zo enthousiast dat we er gelijk een overhemd van hebben laten maken om nog beter te kunnen testen. Het eerste sample was echt niet wat ik had gehoopt. Echt behoorlijk lelijk, slechte fit, goedkope knopen, vliegende kraag, ik kon wel huilen. De tweede was al een stuk beter en nummer 20 staat nu in de webshop.

LABFRESH

Het succes van LABFRESH op Kickstarter laat zien dat er interesse is in het product dat jullie maken. Waarom denk je dat er niet op grotere schaal gebruik wordt gemaakt van dit soort technieken?

Kickstarter is een perfect platform om je product-market-fit te testen. Je kan zien of er mensen zijn die daadwerkelijk geld willen betalen voor je product zonder dat je zelf risico loopt met grote investeringen vooraf. Je gaat pas produceren als je voldoende hebt verkocht. Na het succes op Kickstarter was het voor ons dus wel duidelijk dat er vraag naar ons product was en daarom zijn nu ook fulltime met LABFRESH bezig.

Ik denk dat er zo weinig gebruik wordt gemaakt van deze technologie door bestaande modehuizen omdat onze kleding duurder en gecompliceerder is om te produceren. Daarnaast verlengt het de levensduur van je kleding waar de huidige “fast fashion”-industrie natuurlijk ook niet warm van wordt. Wij zien dit als een perfecte mogelijkheid voor disruptie in deze ouderwetse industrie. De laatste grote ontwikkeling was non-iron in de jaren vijftig.

”Misschien wel iets duurder op het eerste gezicht, maar goedkoop is duurkoop.”

Waarom is er voor Portugal en Roemenië gekozen voor de productie van jullie producten? Wat betekent dat voor het monitoren van je productie op afstand?

We hebben voor deze plekken gekozen omdat we graag in Europa willen produceren. We werken nu steeds meer met Portugal samen en willen uiteindelijk alles daar gaan doen. We werken samen met een geweldige agent die al dertig jaar in het vak zit en hij helpt ons met het vinden van de beste fabrieken en het monitoren van de productie. Succes hangt erg samen met jezelf omringen met de juiste mensen en dat is bij onze agent zeker het geval.

LABFRESH

Jullie overhemden vallen in een andere prijsklasse dan de overhemden van de H&M. Helaas zijn goedkope producten vaak de slechte producten. Hoe denk je dat goedkopere kleding ook duurzamer geproduceerd kan worden?

Dat is inderdaad erg jammer. Kleding begint steeds vaker een wegwerpproduct te worden wat natuurlijk belachelijk is. De mode-industrie is een van de grootste vervuilers en dat komt voornamelijk door overproductie door bedrijven zoals H&M. Je kan al een t-shirt kopen voor vijf euro, maar bedenk je wel dat alle kleding voornamelijk handwerk is. Daar is dus iemand die flink onderbetaald wordt voor jouw goedkope shirt.

Voor die prijzen zal het niet mogelijk zijn om duurzaam te produceren. Wij merken ook dat er een behoorlijk prijskaartje aan zit om te produceren met deze technologieën, maar dan maak je wel een mooi kledingstuk dat langer meegaat. Misschien wel iets duurder op het eerste gezicht, maar goedkoop is duurkoop.

”Ik wil LABFRESH terug kunnen vinden in de kast van elke Nederlandse man en daarna in de rest van Europa.”

LABFRESH heeft inmiddels een webshop waar de kleding te koop is. Wat is jullie volgende stap?

Ons doel is om de standaard van onze kleding te veranderen. Ik wil LABFRESH terug kunnen vinden in de kast van elke Nederlandse man en daarna in de rest van Europa.
We zijn al bezig met nieuwe categorieën dus die zullen er in 2018 zeker bij komen.

We zullen bijvoorbeeld niet snel overgaan naar meubels. Een van de belangrijkste dingen in een jonge startup is volgens mij focus. We zijn nog maar met een klein team en we hebben onze handen nog wel een tijdje vol aan fashion.

LABFRESH

Veel modemerken focussen zich op dit moment op fast fashion, terwijl het bewustzijn van het belang van het milieu steeds een belangrijker wordt. Hoe denk je dat de mode-industrie zal reageren op deze beweging?

Ik hoop dat ze technologie gaan omarmen zodat we onze kleding op een duurzame manier kunnen produceren en gebruiken, maar ik ben bang dat dit niet op korte termijn op grote schaal zal worden opgepakt. Het is uiteindelijk de consument die bepaalt. Zolang wij massaal t-shirts blijven kopen voor vijf euro in vervliegende trends dan zullen de grote modehuizen dat blijven produceren.

Wil je meer weten over LABFRESH, een mooie niet-vlekkend en niet-geurend overhemd kopen of in de gaten houden wat LABFRESH in de toekomst voor ons in petto heeft? Houd dan hun website in de gaten.

Naast de mode-industrie, wordt er ook in de bouw nog maar weinig gebruik gemaakt van duurzame materialen. Selficient wil daar met hun 100 procent recyclebare huis verandering in brengen. Een heel tof project van studenten van de Hogeschool Utrecht.

Reageer op artikel:
WANT Chat: Lotte heeft een high-tech én fashionable overhemd ontwikkeld dat niet vlekt
Sluiten