Leedvermaak: de grootste ergernissen van (ver)kopen op Marktplaats en Vinted
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2Fvinted-marktplaats.png)
Tweedehands spullen kopen en verkopen is makkelijker dan ooit met platforms als Marktplaats en Vinted. Toch horen daar ook flinke ergernissen bij.
Iedereen wil hun spullen voor een lekker bedrag verkopen én iedereen wil tweedehands spul voor een prikkie scoren. Dat levert nogal wat frustraties op tijdens de onderhandelingen op Marktplaats. Je zet een wasmachine op marktplaats voor bijna de helft van het aankoopbedrag en Jan-Willem uit Urk vraagt er gauw nog eens de helft voor. Als je zegt dat dat te laag is, ben je direct een debiel in de ogen van Jan-Willem. Op naar de volgende bieder, als die überhaupt nog gaat reageren…
Het platform Vinted zorgt dat doorverkopen met iets minder wrijving gebeurt. Betaling gebeurt via de app zelf en kopers zijn standaard beschermd tegen frauduleuze advertenties. Maar ook op Vinted zijn er zat mensen die elke mogelijke euro van je vraagprijs proberen af te halen. Doorverkopen is simpelweg erg frustrerend en dit zijn de meest voorkomende frustraties van (ver)kopers.
‘Wat wil je er minimaal voor hebben?’
Marktplaats en Vinted bieden genoeg opties om een vraagprijs of zelfs een prijsklasse te selecteren. Denk aan een vraagprijs met de mogelijkheid om te bieden. Je geeft hiermee aan wat je er eigenlijk voor wil hebben. Als je bieden toelaat, kun je zelfs aangeven vanaf welk bedrag je kunt bieden. Zo geef je automatisch aan welke biedingen je pas echt serieus neemt.
Toch zijn er genoeg mensen die denken nóg meer van de prijs af te kunnen halen. “Bieden vanaf 300 euro bij een vraagprijs van 350? Laat ik even kijken of de verkoper akkoord gaat met 200 euro”, denken ze dan. Op Vinted worden de meeste kledingstukken voor een prikkie aangeboden. Een designerblazer voor 100 euro? Maar wat wil je er minimaal voor hebben? Mensen zoeken altijd het randje op, ter frustratie van de verkoper.
Waardeloze biedingsoorlog
Soms vindt er een biedingsoorlog plaats tussen twee of meerdere bieders. Maar zoals de meeste kopers op Marktplaats en Vinted, willen ze allemaal zo min mogelijk uitgeven. Vaak gaan ze elkaar dan overbieden met enkele centen of euro’s. Als koper zit je de hele dag te kijken naar meldingen van de kleinste nieuwe biedingen.
Het ergste van zulke momenten is dat vaak niemand als winnaar uit de bus komt. De bieder heeft zoveel euro’s naar je lopen smijten dat ze het uiteindelijk te veel vinden en afhaken. Als je dan de andere bieder contacteert, heeft die al wat anders gevonden. De volgende in de biedingslijst heeft natuurlijk een heel laag bod openstaan of zelfs zijn bod teruggetrokken na al het gedoe. Een prachtige tijdverspilling.
Grote bedrijven op Marktplaats
Zoals gezegd komen we stiekem allemaal op Marktplaats om iets voor een prikkie te scoren. Daarom is het extra vervelend dat het platform helemaal volstaat met advertenties van websites die helemaal niks tweedehands verkopen, maar nieuw spul voor een hoge prijs aanbieden. Ze zijn in principe niet te onderscheiden van werkelijke advertenties en maken het zoeken naar een goede verkoper alleen maar lastiger.
Bovendien zie je steeds meer heuse bedrijven adverteren op Marktplaats alsof ze particulieren zijn. Ze plaatsen dan gewoon hun aanbod in meerdere advertenties op de site. Vaak klopt de prijs niet of is de inhoud een soort placeholder. Als je het wil kopen, word je ook nog eens naar de website gestuurd om een aankoop te doen.
De review-stress van Vinted
Zowel Marktplaats en Vinted doen aan reviews over verkopers, maar bij Vinted is zo’n gemiddeld cijfer ontzettend belangrijk. Verkopers doen hun uiterste best om die vijf sterren-review te krijgen, zodat ze beter in de app naar voren komen. Het lijkt een beetje op taxi-app Uber, waarbij chauffeurs snacks in hun auto leggen en de temperatuur aangenaam maken om de passagiers compleet op hun gemak te stellen.
Vinted-verkopers doen dit door perfecte doosjes te kiezen voor het inpakken, geurtjes te spuiten in de doos en soms zelfs leuke extra’s erbij verpakken, zoals een briefje. Voor de koper is dit natuurlijk een mooie ervaring, maar het is behoorlijk stressvol voor de verkoper. De constante concurrentie maakt de verkoopervaring niet veel beter.
Of het nou gaat om ondermaatse communicatie, geen reacties of onzinbiedingen, het komt allemaal op één ding neer. Nederlanders willen alles zo goedkoop mogelijk hebben, tot extreme niveaus aan toe. Onze cultuur staat er een beetje bekend om, dus verrassend is het niet. Maar wat zouden websites als Marktplaats en Vinted fijner zijn als we eens wat beter lezen en minder gekke dingen proberen bij elkaar.