Jelle van Es | LinkedIn Gaming 24 okt 2018

LEGO DC Super-Villains Review: Fijn om slecht te zijn

Elk jaar komen er wel een paar LEGO-games uit. Meestal is een grote film-release een goede reden voor Warner Bros en ontwikkelaar TT Games om er een LEGO-game aan te koppelen. En eerlijk is eerlijk, de games zakken eigenlijk nooit door de ondergrens heen. Tegelijkertijd weet je altijd wel wat je kunt verwachten. LEGO DC Super-Villains is wat dat betreft net wat anders. Deze keer ga je aan de slag met de badguys uit het DC-universum en beleef je met hen een avontuur.

Het feit dat je de game van de andere kant beleeft, is eigenlijk wel geinig. In plaats van badguys te bestrijden, probeer je nu juist te ontsnappen aan de good guys en tegelijkertijd zorg je voor chaos. Zoals gewoonlijk is het een game die vooral geschikt is voor de jongere gamer met oneindig levens en duidelijk leveldesign. Ook is het mogelijk om op elk gewenst moment als tweede speler de controller te pakken en mee te doen. Dit zijn de vijf punten die ons zijn opgevallen.

Mark Hamill als The Joker is top

Mark Hamill ken je waarschijnlijk wel als Luke Skywalker uit de Star Wars-serie. Maar buiten dat is hij jarenlang verantwoordelijk voor de stem van The Joker in verschillende animatieseries en de Batman: Arkham-games. In LEGO DC Super-Vil is hij andermaal van de partij om aldaar de stem van The Joker te doen en de keren dat je aan zijn zijde strijd, is dan ook een klein feestje.

LEGO DC Super Villains

Je eigen badguy maken

Naast de mogelijkheid om met verschillende badguys aan de slag te gaan, kun je aan het begin van de game je eigen badguy maken, waar je zo nu en dan mee kunt gaan spelen. De mogelijkheden bij het maken van dat personage zijn behoorlijk uitgebreid. Zeker als je een liefhebber bent van character creation-mogelijkheden, dan kun je bij deze game goed je ei kwijt. En als je dan vervolgens je badguy in de game ziet en daar mee los kunt gaan.

LEGO DC Super Villains

Puzzels zijn wat spannender

LEGO DC Super-Vil is wat mij betreft nog altijd een game die geschikt is voor de wat jongere gamer. Toch is het zo dat de puzzels iets uitgebreider zijn geworden. Je moet vaak meerdere stappen uitvoeren om een puzzel te voltooien en daarbij moet je ook nog rekening houden met de verschillende vaardigheden van de diverse badguys. Op die manier heb ik meer dan eens even stil moeten staan en moeten kijken hoe ik alles in elkaar moest zetten.

LEGO DC Super Villains

Raar dat je mensen moet helpen

Je bent in LEGO DC Super-Vil dus de badguys en badguys zijn anders dan superhelden. Zij zijn er op uit om er zelf beter van te worden ten koste van anderen. Wellicht dat je nog je rekening wilt houden met andere badguys om zo de rijkdom te delen. Maar je gaat never nooit onschuldige burgers helpen, wat deze game ietwat raar maakt. Er zijn vaak quests waarbij je te hulp moet schieten. Het is logisch als je bedenkt wat de maker je voor content wil voorschotelen qua content, maar qua achterliggende gedachte dus niet.

LEGO DC Super Villains

Personages zijn compleet onbekend

Een ander probleem van de game is dat je te maken krijgt met een berg aan personages die de gemiddelde gamer niks zegt. Het probleem daarbij is dat de focus in comics en films altijd gaan naar de helden en de dat de badguys slechts een bijrol spelen. Een aantal ken je waarschijnlijk wel uit films en games, maar de rest is compleet onbekend. Het vrijspelen van nieuwe personages is zodoende een stuk minder interessant dan in andere games.

LEGO DC Super Villains

LEGO® DC Super-Villains is nu beschikbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One. Lijkt de game je wat? Dan hebben we goed nieuws. In samenwerking met de uitgever mogen we namelijk een PlayStation 4-exemplaar van de game weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft dat je kans wilt maken op de game. Wil je meer lezen over gaming? Neem dan een kijkje op onze overzichtspagina.

WB GAMES LOGO, WB SHIELD: ™ & © Warner Bros. Entertainment Inc.
(s18)