Jelle van Es | LinkedIn Gaming 12 nov 2018

LEGO Harry Potter Collection Review: berg aan content

Op het gebied van LEGO-games hebben we momenteel zo’n beetje elk thema wel gehad. Meerdere superhelden-franchises zijn gebruikt en ook talloze films hebben als inspiratiebron gewerkt voor een LEGO-game. Dus wat doe je dan als ontwikkelaar? Je kijkt in je archief of daar nog wat in zit en besluit die games opnieuw uit te geven. Zodoende kun je nu op de Xbox One en de Nintendo Switch aan de slag met de LEGO Harry Potter Collection.

De LEGO Harry Potter Collection bestaat uit twee games, die in 2016 al op de PlayStation 4 uitkwamen. Het gaat daarbij om LEGO Harry Potter: Years 1-4 en de Years 5-7. Het mooie aan de versie die we nu gespeeld hebben op de Nintendo Switch, is dat je in één klap een berg aan content hebt. Dit zijn de punten die ons zijn opgevallen tijdens het spelen van de LEGO Harry Potter Collection.

Heel veel content

Het grote voordeel van deze game, is dat er gewoon heel erg veel content in zit. Je hebt immers twee games voor de prijs van één en die twee games vatte al meerdere films samen. Daardoor worden in het verhaal hier en daar wel dingen overgeslagen dat een beetje vreemd overkwam, maar dat snap je tegelijkertijd ook wel. Bovendien is dit een game die je net als de andere LEGO-games makkelijk voor een tweede keer kunt spelen. Je speelt namelijk van alles vrij terwijl je speelt, terwijl je voor de eerste keer waarschijnlijk niet alles kunt ontdekken. Kortom, als je het belangrijk vindt dat je veel tijd in een game kunt doorbrengen, dan ben je bij deze titel aan het juiste adres.

LEGO Harry Potter Collection

Toegankelijk

LEGO-games zijn nooit echt moeilijk en de LEGO Harry Potter Collection is daar geen uitzondering op. Sterker nog, dit is misschien wel de ideale game om mee te beginnen. In vergelijking met andere LEGO-games is er iets minder actie in de game te vinden en draait het meer om het oplossen van puzzels. Daardoor is het tempo lager en is het natuurlijker om hier en daar stil te staan en te kijken wat de game van de speler verwacht. En als je dan puzzels oplost en verder komt, dan is er altijd wel een geinig tussenfilmpje waarbij je een mix tussen momenten uit de film en LEGO-humor krijgt.

LEGO Harry Potter Collection

Fijn om in korte sessies onderweg te spelen

Ik ben een groot fan van de Nintendo Switch omdat je met die console altijd en overal kunt gamen. En bij sommige games werkt dat nog beter, omdat ze het beste tot hun rechtkomen in kortere speelsessies. Als ik uren achter elkaar een LEGO-game speel, dan word ik daar wat simpel van. Maar met deze Switch-versie kan ik het er even makkelijk bij pakken, iets van twintig minuten tot een half uur spelen en vervolgens weer wegleggen. Ideaal voor een game als deze.

LEGO Harry Potter Collection

Visueel niet heel indrukwekkend

Oorspronkelijk komen deze LEGO-games uit 2010, waarbij de PlayStation 4-versie al een remaster was. Deze LEGO Harry Potter Collection heeft hier en daar wat verbeteringen op het gebied van graphics, waarbij met name de lichteffecten wat beter zijn, maar dat neemt niet weg dat je wel een tweetal games loopt te spelen die meer dan acht jaar oud zijn. Qua details is het wat mij betreft dan ook niet al te indrukwekkend.

LEGO Harry Potter Collection

Bekende formule die wordt herhaald

Daarnaast is het ook wel zo dat de formule van de LEGO-games ook in deze titel wordt herhaald. Ik denk dat je het beste om de twee jaar een LEGO-game kunt oppakken, want het is altijd wel hetzelfde riedeltje van personages met speciale vaardigheden die je nodig hebt voor het oplossen van puzzels om daarna weer verder te gaan. Als je dus onlangs DC Super-Villains hebt opgepikt, dan is het beter om deze even te laten liggen.

LEGO Harry Potter Collection

De LEGO Harry Potter Collection is nu beschikbaar voor de Xbox One en Nintendo Switch. Wil je meer weten over gaming? Bezoek dan zeker eens onze handige overzichtspagina hier.