Deze nieuwe functie op je LG smart-tv wil je absoluut niet gebruiken
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2F55292-_1_.v1.jpg)
LG komt met een nieuwe AI-functie die de toekomst moet zijn van reclames op smart-tv's. Eentje die jij niet wil.
LG is al geruime tijd aan het experimenteren om meer inkomsten te halen uit advertenties op smart-tvās. Daarbij heeft het al een controversiĆ«le functie toegevoegd, maar een nieuwe stap gaat nog net iets verder.
Deze nieuwe functie moet met behulp van AI advertenties op je smart-tv afstemmen op je emoties. Iets waar je waarschijnlijk niet echt op zit te wachten.
LG wil je nog meer naar advertenties laten kijken op je smart-tv
Wanneer je een smart-tv koopt die soms meer dan duizend euro kost, is het laatste waarop je zit te wachten: reclame. Toch is LG er volop mee bezig, zelfs op zijn duurdere modellen.
Eerder haalde LG al het nieuws door advertenties te tonen wanneer je scherm op de screensaverstand stond. De nieuwe techniek gaat echter nog een stap verder: het wil advertenties tonen op basis van je emoties.
Hiervoor werkt LG samen met Zenapse. Dit AI-marketingplatform heeft een techniek ontwikkeld die āAI en psychografische targetingā mogelijk maakt. Daarmee wil het de betrokkenheid van kijkers, personalisatie en campagneprestaties beter op elkaar afstemmen. Het doel is om ābetekenisvolle en meetbare merkervaringen te bieden op 200 miljoen LG smart-tvās wereldwijd.ā
Volgens LG helpt deze techniek adverteerders om diepere banden met kijkers te smeden en campagneprestaties te verbeteren door advertenties relevanter te maken. Maar zit je echt te wachten op een diepere band met adverteerders? Waarschijnlijk wil je juist dat ze zo min mogelijk van je weten, zodat je zonder al te veel reclame van je films en series kunt genieten.
Zo werkt het
Gelukkig richt je LG-televisie geen camera op je. Dat is ook niet mogelijk, aangezien er geen webcam in je smart-tv zit. De AI analyseert in plaats daarvan wat voor soort content je kijkt. Zo leert het systeem steeds beter waar je interesses liggen en of bepaalde advertenties relevant zijn.
De advertenties zullen op verschillende plekken binnen webOS verschijnen, maar wanneer precies is nog onbekend. Denk bijvoorbeeld aan LG Channels, of mogelijk een nieuw scherm binnen het smart-tv-systeem. Het is nog onduidelijk of je deze functie kunt uitschakelen. Vermoedelijk is dat wel mogelijk, zoals ook het geval is bij advertenties op screensavers. Maar de optie is goed verstopt, dus je zult je menuās moeten doorspitten.
Deze nieuwe instelling voor je LG smart-tv wil je zeker proberen