Ilona Braam
Ilona Braam Cars 6 mei 2017

Zeg hallo tegen Lina: de eerste volledig afbreekbare auto

De hele wereld lijkt zich de laatste tijd in te zetten voor het milieu. Hoewel het soms alleen voor de show is, lijken de meeste bedrijven er toch steeds meer het nut van in te zien. In een poging om het energieverbruik van auto’s te verminderen, wordt geprobeerd steeds lichtere modellen te produceren. Een groep studenten van de Technische Universiteit Eindhoven heeft dit idee in extreme vorm doorgevoerd. De groep bedacht namelijk Lina, een auto gemaakt van vlas. En wat nog meer is: Lina is de eerste auto ter wereld, welke volledig afbreekbaar is.

Lichter is uiteindelijk niet altijd energiezuiniger

Op zich is het idee niet slecht om lichtere materialen te gebruiken, zodat de auto’s minder energie gebruiken tijdens het rijden. Deze theorie loopt in de praktijk helaas spaak bij het productieproces. Om auto’s lichter te maken wordt tegenwoordig vaak carbon en aluminium gebruikt in plaats van staal. En hoewel de materialen inderdaad lichter zijn, kost het zes keer zoveel energie om ze te produceren. Uiteindelijk win je er dus niet zoveel mee. Loes van den Beuken, welke verantwoordelijk is voor de financiën van het project, schat in dat met het gebruik van vlas het energieverbruik van de productie met twee derde omlaag zal gaan.

Lina

Vlas composiet doet niet onder voor carbon en aluminium

Van den Beuken vermeldt verder dat vlas een bijzonder stevige structuur heeft. Wanneer vlas dwars over elkaar wordt gelegd, zouden er platen ontstaan welke even stevig zouden zijn als carbon en aluminium. Bij de Lina auto zijn zowel het chassis als al het plaatwerk gemaakt van  de vlas platen.

Ook Carlo van de Weijer, TomTom vice-president van Traffic Solutions, ziet toekomstmogelijkheden in Lina. Hij geeft aan dat de studenten iets hebben bedacht waar hij zelf nooit op was gekomen en dat het domme idee van gisteren de doorbraak van morgen is.

Binnenkort geen massaproductie Lina

Op 8 mei zal het erom spannen, want dat zal Lina getest worden door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Tijdens de proefrit vorige week ging het allemaal soepel, hoewel de auto niet veel sneller ging dan een fiets. Mocht Lina goedgekeurd worden door de RDW, is het alsnog niet waarschijnlijk dat de vlas auto binnenkort massaal geproduceerd zal worden. Volgens Van de Weijer is het waarschijnlijker dat autobedrijven zullen experimenteren met interieurdelen of externe elementen van vlas. Meestal zijn de bedrijven enigszins terughoudend met dit soort experimenten, maar houden ze de vorderingen wel in de gaten.

Vlas blijkt niet alleen voor Lina een uitkomst te zijn. Sam Whitten zag er ook brood in en bedacht een zonnebril gemaakt van vlas en hennep.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Zeg hallo tegen Lina: de eerste volledig afbreekbare auto
Sluiten