Jelle van Es | LinkedIn Gaming 29 jan 2018

Lost Sphear review: een klassieke JRPG-ervaring

Met Lost Sphear keren we terug naar een tijd die al lang achter ons ligt. De tijd van de JRPG met een isometrisch perspectief. Met name in de jaren negentig op de eerste PlayStation werd je vanuit Japan doodgegooid met dit soort avonturen. Sommige waren fantastisch. Denk daarbij aan games als Final Fantasy, Chrono Cross en Xenogears. Lost Sphear is een duidelijke ode aan die games.

De nieuwe game is er natuurlijk wel eentje met een prijskaartje van nu. Lost Sphear voelt qua productiewaarde aan als een game die je voor twintig euro downloadt. Echter, het is een volwaardige game die voor zo’n vijftig euro in de winkel ligt. Ja, dat is een lager bedrag dan je voor Call of Duty WWII betaalt, maar de verhouding klopt niet helemaal. Vooral als je kijkt naar hoeveel moeite er in de game is gestoken. Je moet dit meenemen in de overweging om de game te halen. Gelukkig biedt de game ook een hoop pluspunten en heb ik er uiteindelijk een flink aantal uur mee doorgebracht. Dit zijn daarbij de punten die de game sterk maakt.

Lost Sphear

Lost Sphear kent een toffe visuele stijl

Het eerste dat opvalt wanneer je de game speelt is de visuele stijl van de game. Met name de achtergronden en de omgevingen zien er stuk voor stuk heerlijk sprookjesachtig uit en nodigt uit om te verkennen. Zeker wanneer je voor het eerst een nieuw gebied betreedt, kijk je vrolijk om je heen. De klassieke soundtrack die daarbij op de achtergrond speelt, versterkt dat gevoel.

Lost Sphear

Een verhaal dat lekker voortkabbelt

Soms heb je games waarbij je gelijk in het diepe wordt gegooid en er van alles en nog wat om je heen gebeurt. Verraad door je beste vriend of de pijnlijke dood van je ouders. Lost Sphear doet dat niet. Aan het begin van de game kom je wel achter het grote probleem van het avontuur: een groot deel van de wereld verdwijnt. Maar al snel leer je dat jij daarbij over speciale krachten bezit om de verdwenen stukken terug te toveren. En zo ga je de wereld over, op zoek naar antwoorden over hoe dit kon gebeuren en het bieden van oplossingen door verdwenen elementen terug te toveren.

Lost Sphear

Vechtsysteem is interessant genoeg

Tijdens het avontuur moet er heel wat geknokt worden. Vijanden verschijnen in vaste ruimtes. Er is dus geen sprake van random encounters of vijanden die vrij door de wereld lopen en die je kan ontlopen. Elke omgeving kent een aantal ruimtes waar vijanden op je wachten en dan ziet er niks anders op dan te knokken. Gevechten zijn turnbased en het is aan de speler om zijn personages zo goed mogelijk te positioneren. Enerzijds om met een aanval meerdere vijanden tegelijkertijd te raken, anderzijds om jouw personages te spreiden om bij eventuele tegenaanvallen niet allemaal geraakt te worden.

Lost Sphear

Eindbazen zijn pittig

Zeker bij de vele eindbazen die de game kent is dit belangrijk. Meer dan eens ging ik in de fout door vol voor de aanval te kiezen en mijn personages op een kluitje te zetten. Bij een counter van de eindbaas ging ik er op die manier genadeloos aan. Ook zijn dit de gevechten waarbij je goed je magische aanvallen moet gebruiken en bepalen wanneer je je momentum, een timingmechanisme voor extra schade, inzet. Het zijn gevechten waarbij je op het puntje van de stoel zit.

Genoeg te beleven

Zodoende is Lost Sphear een game waar genoeg te doen is en waarbij de verhaallijn je aardig wat uren zoet houdt. Het is niet de beste JRPG ooit en het is hier en daar wat verouderd, maar dat maakt de game ook wel weer charmant.

Lost Sphear

Lijkt het je iets om deze game zelf te spelen? Dan hebben we goed nieuws. We mogen twee exemplaren van Lost Sphear weggeven. Eentje gaat daarbij voor de PlayStation 4 de deur uit, de andere is voor de Nintendo Switch. Het enige dat je moet doen om hier kans op te maken, is het onderstaande invulveld in te vullen. Succes!

[contact-form-7 id=”305218″ title=”Winactie Lost Sphear”]

Lost Sphear is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan onze handige overzichtspagina.