Lowdi: Hip Bluetooth speakertje met een krachtig geluid (review)

Draagbare Bluetooth speakers; ieder merk strooit ermee om men in het park, op het balkon, in de slaapkamer of keuken te voorzien van fijne sounds. Althans dat wordt vaak geclaimd. Ook proberen merken zich te onderscheiden. De één is robuust, de ander is waterdicht en weer een andere moet het hebben van ‘t design. Bij dit laatste sluit de Lowdi goed aan. Dit hippe speakertje creëert al een bijzondere beleving bij het bestelproces waarna wij er vervolgens één tot onze beschikking kregen en ‘m konden testen.

Belofte

Volgens de ontwikkelaars Linkeet, Present Plus & Momkai is de Lowdi klein en makkelijk in de omgang – luchtig, maar erg sociaal. Verder is-ie een enorme muziekfan en een romanticus. Terwijl de Lowdi snel de neiging heeft om luidruchtig te worden, wilt-ie niets liever dan opgaan in de achtergrond en helpen bij het creëren van de perfecte scène. De speaker ziet er geweldig uit in het zwart en is draadloos. Zoals je leest proberen de ontwikkelaars in te spelen op de beleving en minder op de specs. Ze positioneren ‘m als maatje.

UNBOXING/SPECS

Na het bestelproces – waar je met een mooi design al een positief gevoel van de Lowdi krijgt – krijgen we een doos met daarin twee kleine doosjes. Eén doosje is gevuld met de speaker gewikkeld in papier, het andere doosje met Lowdi’s accessoires: audiokabel, usb-kabel voor het opladen, handleiding en een tasje (waar we niet echt fan van zijn). Dankzij het zwarte design en het matzwarte rubberen omhulsel is het een strak apparaatje dat niet langer is dan een ongeslepen potlood en daardoor in elk hoekje van de kamer past. Verder geen bijzonderheden. Aan de zijkant zit de on/off-knop, de usb- en aux-ingang, aan de voorkant volumeknoppen + Bluetooth (v4.0) verbindingsknop en aan de onderkant wordt uitgelegd hoe je de speaker met de geluidsbron verbindt. De Lowdi is uitgerust met twee 3-watt luidsprekers die binnen een straal van 0,5 meter tachtig decibel aan geluid produceren.

GEBRUIK

Gezien de verbindingshandleiding aan de onderkant van de Lowdi was de connectie zo gepiept. Bluetooth op je muziekspeler aanzetten, het gele vierkantje op de voorkant acht seconden indrukken, op je muziekbron de Lowdi selecteren en de twee apparaten zijn verbonden. Het onophoudelijke knipperende lampje op de Lowdi om aan te geven dat-ie is verbonden, is dan wel weer storend. Het kan zijn dat Lowdi romantisch kaarslicht wil simuleren, maar dat lijkt ons niet de bedoeling. Een oplossing hiervoor is de speaker omdraaien, maar als je ‘m harder of zachter wil zetten, moet-ie toch weer worden teruggedraaid.

Toen we via Spotify het geluid testten, kwamen we er snel achter dat er een behoorlijk volume uit dit kleine speakertje komt, maar dat-ie moeite heeft om dit geluid vol af te spelen. Dit komt vooral doordat de bass niet lekker wordt doorgegeven. Wanneer we de Lowdi oppakken, zodat-ie los van de grond is, klinkt het al een stuk beter. Op een gemiddeld volume komt er een helder geluid uit. Perfect voor in de slaapkamer of keuken. Niet voor een parkfeestje, maar wel voor een ontspannen picknick.

Een volle batterij gaat zo’n acht uur mee. Speel je de muziek af met een iPhone, dan is de batterijstatus te zien naast de batterijstatus van de phone. Wanneer je de muziek afspeelt via je phone is het mogelijk om tussendoor handsfree een telefoongesprek te voeren. Werkt prima, hoewel de geluidskwaliteit niet optimaal is.

CONCLUSIE

Lowdi moet het vooral opnemen tegen de Jabra SOLEMATE en de alom geprezen Jawbox van Jawbone. Wij hebben de SOLEMATE ook grondig getest en moeten toegeven dat de geluidskwaliteit van de Jabra beter is. Je betaalt dan ook tachtig euro meer (SOLEMATE kost 179 euro, Lowdi 99 euro). Een nadeel van de SOLEMATE is dat het volume gelijk staat aan het volume van de muziekbron. Staat je smartphone op z’n zachtst, dan staat de SOLEMATE ook op z’n zachtst. Een chill muziekje voor het slapengaan zit er daardoor niet in. Met de Lowdi kan dit wel, romanticus dat-ie is. Ook is de Lowdi een stuk handzamer. Nog een voordeel: je kunt de Lowdi voor dertig dagen uitproberen. Bevalt-ie niet, dan stuur je ‘m gewoon terug en worden die 99 euro’s teruggestort.

Een aantal nadelen, een aantal voordelen, maar over het algemeen hebben de mensen van Linkeet, Present Plus & Momkai een leuke hippe speaker op de markt gezet die waar is voor je geld. Interesse? Voor €99,- is-ie op de site van Lowdi te bestellen.