Deze wilde custom bike is uitgerust met een Subaru automotor

Soms ontstaan de mooiste en gekste dingen uit een weddenschap of uitdaging en daar is de Madboxer motorfiets een goed voorbeeld van. Na het zien van een concept  van een motorfiets met de motor van een Subaru auto, werd de Nieuw-Zeelandse Marcel van Hooijdonk uitgedaagd door een vriend om de motorfiets in elkaar te flansen. Het resultaat is een wilde custom motor, welke de naam Madboxer zeker eer aan doet.

Custom motor Madboxer moest ook de weg op kunnen

Van Hooijdonk ging gretig de uitdaging aan en ging aan de slag met schetsen in Autocad en fysieke proefmodellen. Omdat hij vanaf het begin ook als doel had om met de Madboxer de weg op te gaan, stuurde hij zijn ontwerp op ter goedkeuring naar de Low Volume Vehicle Technical Association.

Madboxer motorfiets

Vijf jaar van werken en goedkeuring vragen

Het hele bouwproces duurde in totaal zo’n vijf jaar, waarin van Hooijdonk bij elke verandering van het ontwerp weer om goedkeuring moest vragen. Een langzaam en lijdzaam proces, maar het resultaat mag er zeker wezen. En als beloning mag de Madboxer ook nog eens de weg op. In ieder geval in Nieuw-Zeeland.

Madboxer motorfiets

Een beetje zwaar, maar wel krachtig

Als uitgangspunt voor de Madboxer nam van Hooidonk een turbocharged EJ25 motor van een nieuwe Subaru WRX. Hieromheen bouwde hij de motorfiets met een kleinere twin-turbo Subaru Legacy turbo, een Kawasaki brandstoftank en een aangepaste Japanse automatische aandrijflijn.

Madboxer motorfietsUiteraard is de MadBoxer wat zwaarder dan de gemiddelde motorfiets, met een gewicht van 313,5 kg. Aan de andere kant kunnen de meeste motorfietsen ook niet tippen aan de koppel van de interessant uitziende motorfiets.

Madboxer custom motor

Nu de MadBoxer klaar is moet van Hooijdonk uiteraard een nieuw project tackelen. Hopelijk wordt hij uitgedaagd om dit elektrische Porsche 618 concept na te maken. De futuristische motor is zeker niet lelijk om te zien en kan met de huidige technologie al gemaakt worden.