Deze website weet met 15 vragen precies wie je bent

Je kent waarschijnlijk de app Akinator wel. Je hebt iemand in gedachten en een magisch mannetje met een tulband stelt je vragen om uiteindelijk precies te raden (soms ook niet) aan wie je dacht. Onlangs verscheen er een website online, die precies kon raden wie jij bent en dat met maar 15 vragen. De site zorgde voor veel vermaakt, maar het bleek uiteindelijk om een 1 april grap te gaan.

Step up your game Cambridge Analytica

Het gaat om de site Oilsjt Analytica, waarvan de naam natuurlijk een steek is naar Cambridge Analytica die de laatste tijd voor veel ophef heeft gezorgd in verband met gebruikte informatie van Facebook gebruikers. De slogan is dan ook: “Step your game up, Cambridge”. Voordat je de test neemt krijg je daarnaast de waarschuwing: deze website slaat geen persoonlijk einformatie op. We zouden het kunnen doen, maar we zeggen dat we het niet doen. Dus doen we het ook niet.

Oilsjt Analytica disclaimer

Nieuwe grap van Belgische programmeur

De magische site is afkomstig van de Belgische programmeur Inti De Ceukelaire, die al eerder in het nieuws kwam met verschillende online stunts. Zo kocht hij ooit een verlopen url, waar Donald Trump naar had verwezen op zijn Twitter pagina. Hij zorgde ervoor dat de URL opeens verwees naar een liedje ter ere van zijn geboortestad.

Oilsjt Analytica website

Vijftien random vragen

De site belooft te raden wie je bent met maar 15 vragen, wat toch behoorlijk indrukwekkend is. Het gaat namelijk om redelijk algemene vragen, zoals of je van honden of katten houdt en wat de kleur van je slipje is. The Next Web stelde de programmeur de vraag hoe het precies werkt, maar als antwoord alleen “magisch“. Op 1 april zouden er meer details volgen.

Website gebruikte plugins

Op 1 april volgden er inderdaad meer details en bleek het om een 1 april grap te gaan. De vragen waren inderdaad helemaal niet belangrijk, maar de site werkt met aangepaste plugins (eerst Facebook en later Google). Er werd dus in principe helemaal niks geraden. Sommige gebruikers hadden het al door, aangezien hun gebruikersnaam telkens werd geraden.

Data voor vermaak

Uiteindelijk werd de magische site door meer dan 100 internationale nieuws websites besproken, wat zou bewijzen hoe makkelijk het is om persoonlijke informatie te bemachtigen met nep quizzen. Mensen lijken hun data ervoor over te hebben, als ze maar vermaakt worden. Gelukkig werd in dit geval geen informatie opgeslagen en was het een onschuldig grapje. Overigens “raadde” de site in 80 procent van de gevallen de juiste naam.

Ook Pokémon Go is bezig geweest met 1 april lol. Het spel kreeg voor de gelegenheid 8-bit graphics.

The Next Web

Reageer op artikel:
Deze website weet met 15 vragen precies wie je bent
Sluiten