Tech 21 okt 2017 Daniel Koster

Als een harde schijf voor je brein: deze alledaagse trucs boosten je geheugen

Net zoals je telefoon voelt je geheugen soms aan alsof-ie vol zit. Maar waar je ruimte op je telefoon kunt vrijmaken voor meer geheugen, werkt dat logischerwijs anders bij je brein. Wij hebben tien manieren voor je in petto die je een handje helpen!

Ga eens vrienden zoeken!

Je denkt snel aan allerlei serieuze manieren om je geheugen te verbeteren, maar sociaal contact helpt ook! Wanneer jij een leuk en sociaal leven leidt stimuleert dat jouw brein. We zijn namelijk sociale dieren en functioneren beter in groepen. Dat wordt ook door diverse wetenschappelijke onderzoeken bevestigd.

skills

Drink koffie of blikken energiedrink!

Cafeïne heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen. Een voordeel dat door de wetenschap aan het licht is gebracht, is dat je langetermijngeheugen erdoor wordt gestimuleerd. Je kunt zaken dus gemakkelijker en langer onthouden! Oké, nu is het niet slim om liters koffie en energiedrink naar binnen te werken. Een paar bakken koffie komt je geheugen echter zeker ten goede.

geheugen

Duik (kort) onder de wol

Slaap is essentieel voor het verwerken van gebeurtenissen. Je brein krijgt dan de tijd om alles een plek te geven. Er wordt doorgaans aangeraden om minimaal zeven- tot acht uur te slapen. Maar, dit geldt ook voor powernaps. Even een half uur je ogen dichtdoen laat je alle informatie verwerken en weer helemaal fris verdergaan met je dag. De optimale powernap onderneem je zo.

geheugen

Eet op regelmatige tijden

Wist je dat jouw ritme ook goed is voor je geheugen? Dat toont dit onderzoek in ieder geval aan. Muizen die op regelmatige tijden aten hadden het gemakkelijker met het onthouden van zaken. Dat duidt er toch wel op dat ook wij maar beter op regelmatige tijden kunnen eten. Rust, reinheid en regelmaat hè!

Olympische atleten eten

Lachen, gieren, brullen

Lachen brengt allerlei voordelen met zich mee. Eentje daarvan is een positief effect op je korte termijn geheugen. Dit heeft te maken met het volgende punt. Door te lachen maak je namelijk minder cortison aan, een hormoon dat stress veroorzaakt!

geheugen

Ga stress uit de weg

Eén van de effecten van stress op jou is problemen met je geheugen. Dus, zorg ervoor dat je niet te gestrest bent. Dat kan enerzijds natuurlijk door niet teveel hooi op je vork te nemen. Ook weten we handige hulpmiddelen om te ontstressen:

Stress-WANT

Pak je rust met yoga of meditatie

Yoga en meditatie zorgen ervoor dat je brein heerlijk tot rust kan komen. Je kunt het bijna zien alsof yoga en meditatie tussen het slapen en het actieve leven instaan. Je brein heeft het volgens een studie in ieder geval gemakkelijker om verbindingen tussen verschillende onderdelen van het brein te maken. Zodoende worden zaken gemakkelijker opgeslagen.

skills

Probeer nieuwe dingen uit

Fiets eens een keer via een andere route naar huis toe en probeer eens dat ene gerecht dat je nog nooit hebt gehad. Het komt er volgens een expert namelijk op neer dat je brein telkens bezig is met het vaststellen wat belangrijke informatie is. Nieuwe informatie krijgt een belangrijke plek in je brein. Wat een handig neveneffect is, is dat je na die nieuwe ervaring andere zaken ook beter onthoud. Zo kan het boek dat je thuis leest een stuk beter worden opgeslagen zodat je er op de lange termijn meer van herinnert.

Comfort-zone-WANT

Train je brein

Hiermee bedoelen we dat je letterlijk moet trainen. Wanneer jij bijvoorbeeld gaat hardlopen worden er allerlei voordelige hormonen voor je brein en het geheugen aangemaakt. Op deze manier kan je brein dus gemakkelijker zaken onthouden. Heb je bijvoorbeeld hard gewerkt of veel gestudeerd? Dan is wat eten en daarna sporten een goed idee. Je krijgt dan de tijd om alles een plaats te geven. Wat je moet eten?

Running

Bepaald eten helpt en bepaald eten helpt niet

De wetenschap heeft negen soorten eten onderscheiden die goed zijn voor jouw geheugen. Zo wordt er over walnoten gezegd dat ze een soort superfood voor jouw geheugen zijn. Moet je dus belangrijke zaken verwerken? Gooi dan wat walnoten door je eten!

geheugen

Je geheugen ook nog verbeteren met deze simpele truc:

Dit zijn allerlei activiteiten en hulpmiddelen die je kunt inzetten om je te helpen je dingen te herinneren. Maar er is ook een handige truc die je helpt om zaken beter te herinneren. Voer die truc in combinatie met deze tien punten uit en we garanderen je dat je dingen een stuk beter kunt opslaan. Daar heb je uiteraard flink profijt van. Doen dus!

Reageer op artikel:
Als een harde schijf voor je brein: deze alledaagse trucs boosten je geheugen
Sluiten