Mario Golf: Super Rush Review: hole in one of vol in de bunker?

Games Jelle van Es 26 jun 2021

We zitten inmiddels in het vijfde levensjaar van de Nintendo Switch en de spelcomputer is een groot succes gebleken. Inmiddels heeft Mario al heel wat uitstapjes gemaakt buiten zijn standaard avonturen. Toch zijn er zeker nog een paar dingen die hij kan gaan doen. Met Mario Golf: Super Rush kunnen we weer een sport van het lijstje afstrepen.

Zoals de naam al doet vermoeden, gaat Mario samen met zijn vrienden golfen in Mario Golf: Super Rush. Dat is voor het eerst in jaren dat er zo’n game is uitgebracht en nog veel langer dat een hoofddeel op de spelcomputer uit is gekomen. De game is een mix tussen elementen die je van de voorgaande games kent met een aantal vernieuwingen. Zo zijn er potjes waarbij je na het slaan van de bal er als een gek achteraan moet rennen om op die manier als eerste de bal te putten. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen

Mario Golf: Super Rush Review

De gameplay is erg goed

Ik heb in het verleden wel wat Mario Golf-games gespeeld. Toch is het de Everybody’s Golf-reeks waar ik echt veel ervaring mee heb en in vergelijking daarmee, werkt Mario Golf: Super Rush erg goed. Het goed slaan van de bal is een kwestie van timing. Maar dat is niet het enige waar je rekening mee moet houden. Zo moet je goed kijken naar de wind, het reliëf van de baan en of er obstakels op het parkoers zijn. En wanneer het tijd is om te gaan putten, dan moet je kijken of de baan op- of afloopt. En ook of hij links of rechts afloopt. Met al die informatie kijk je welke kant je de bal op put en met wat voor snelheid je dat doet. En als het je dan lukt om een birdie te slaan, dan levert dat veel voldoening op!

Sla je slag!

Hoofdverhaal is niet heel sterk in Mario Golf: Super Rush

Mario Golf: Super Rush heeft een avonturenmodus, waarbij je de opdracht krijgt om je eigen Mii-personage te maken en vervolgens begin je daar een carrière mee. In het verleden heeft Nintendo wel vaker geprobeerd om een avonturenmodus bij hun sportgame te brengen en vaak is dat niet zo heel erg sterk. Maar deze keer is het echt wat ondermaats. Het tempo is erg langzaam en het verhaal wat vertelt wordt, boeit eigenlijk totaal niet. Ik zat constant me te verbijten op het gebrek aan tempo. En ook de gesprekken die tussen door worden gevoerd zijn niet heel boeiend. Ook helpt het niet dat je allemaal tutorial-achtige dingen moet doorlopen, terwijl je eigenlijk al heel snel door hebt hoe alles werkt.

Genoeg personages om mee los te gaan

Buiten het avontuur zijn er ook genoeg mogelijkheden om loss potjes te spelen. Waar je in het avontuur je eigen Mii-personage maakt, daar kun je bij de losse modi aan de slag gaan met een veelvoud aan bekende Nintendo-personages. Uiteraard heeft elk personage daarbij zijn eigen voor- en nadelen, waardoor het leuk is om er mee aan de slag te gaan. Zeker wanneer je de game met vrienden gaat spelen, is het goed dat er echt genoeg keuze is. Wanneer je alleen speelt, dan zul je echter vaak terugkomen bij je Mii-personage. Zeker wanneer je ver bent in de avonturen-modus is die voorzien van heel wat skills.

Genoeg bekende koppen (Afbeelding: Nintendo)

Rennen achter de bal is weer eens iets anders

Naast de mogelijkheid om de holes op een normale manier te spelen in Mario Golf: Super Rush, heb je ook de mogelijkheid om gebruik te maken van een andere variant. Zo heb je potjes waarbij je de bal slaat en vervolgens er achteraan moet rennen. Daarbij kun je sprinten, maar dat kost wel gelijk veel uithoudingsvermogen. Onderweg vind je soms powerups, zoals hartjes waarmee je je energie weer aanvult. Het tactische element daarbij is dat je sneller dan je tegenstanders wil proberen die hartjes te pakken, zodat je sneller jezelf weer voorziet van energie. Soms heb je de regel dat het echt om snelheid gaat, terwijl je in andere gevallen een strafslag krijgt wanneer je niet snel genoeg afslaat. Het is een leuke variant en geeft een mooie verdieping op de standaard potjes.

Mario Golf Super Rush
Na elke slag rennen (Afbeelding: Nintendo)

Je mist de challenges in Mario Golf: Super Rush

Toch is het wel jammer dat de game hier en daar wat matig aanvoelt. Zo had de laatste game in de reeks op de Nintendo 3DS een grote hoeveelheid aan challenges, waarbij je op een bepaalde manier de hole moest voltooien. Maar dat geheel mist in Mario Golf: Super Rush. Op die manier is de game op de langere termijn minder sterk dan ik had gehoopt. Het is zeker leuk om te spelen, maar er had tegelijkertijd ook meer in gezeten. Nu is de avonturenmodus niet heel erg sterk en mis je dus deze diepgang. Op die manier zijn het vooral de losse potjes die interessant zijn, waarmee de game vooral interessant is wanneer je hem online wil gaan spelen of thuis met vrienden.

Mario Golf: Super Rush is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

5 must-have Nintendo Switch games die nog dit jaar verschijnen