Mario Tennis Aces Review: Eindelijk een goede Mario Tennis

Jelle van Es 22 jun 2018 Gaming

Sinds de introductie van Super Mario Kart op de Super Nintendo zagen we dat Mario meer kon dan alleen een prinses redden in een platform-game. Sindsdien heeft de Nintendo-mascotte zo’n beetje elke belangrijke sport beoefent. Er zijn Olympische Spelen-games verschenen, hij heeft gevoetbald en golf gespeeld. Sinds de Nintendo 64 speelt hij ook tennis en met Mario Tennis Aces hebben we eindelijk weer een goede Mario Tennis-game te pakken.

De vorige Mario Tennis die op de Wii U verscheen was namelijk niet al te veel soeps, doordat je er eigenlijk weinig in kon doen. In Mario Tennis Aces heb je gelukkig een zeer degelijke singleplayermodus, heb je de optie om makkelijk met vrienden te spelen, heb je de mogelijkheid om de game online te spelen en is de gamplay dik in orde. Dit zijn de vijf punten die tijdens het spelen opvielen.

Boeiend singleplayer-avontuur

Ooit was er een Mario Tennis-game op de Game Boy Advance die een een singleplayeravontuur had dat meer leek op een RPG dan op een tennisspel. Zo sterk is de singleplayer in Mario Tennis Aces niet, maar vermakelijk is het zeker wel. In het verhaal moet Mario het opnemen tegen kwade krachten die de wereld probeert over te nemen. Je gaat van hot naar her en onderweg moet je heel wat potjes tennis spelen om verder te komen en de vijf speciale edelstenen te verzamelen. De potjes tennis die je speelt zijn voorzien van bepaalde uitdagingen. Zo lopen er andere personages over de baan die de bal direct terug kaatsen en heb je diverse eindbazen.

Mario Tennis Aces

Je hebt de basis zo door

Waar je bij sommige tennisgames een tijdje bezig bent om te begrijpen hoe je een rally het beste naar je toe kunt trekken, daar is Mario Tennis Aces een game die je binnen een minuut of vijf begrijpt. De timing is niet heel erg moeilijk, een service goed slaan een eitje en binnen de kortste keren verdeel je het spel prachtig met verschillende slagen.

Mario Tennis Aces

Losgaan met speciale aanvallen in Mario Tennis Aces

Wat de game echt interessant maakt, is de mogelijkheid om gebruik te maken van speciale aanvallen. Voor elke bal die je goed en krachtig slaat, loopt je energiemeter vol. Met de meter kun je tijdelijk sprinten om een onmogelijk bal nog terug te slaan of gebruiken om een soort superslag te maken, die de tegenstander maar met moeite terug slaat. Door dit soort speciale aanvallen goed te timen kun je soms vanuit de meest onmogelijke positie het punt nog pakken.

Mario Tennis Aces

Online speelt erg fijn

Eerlijk is eerlijk, Mario Tennis Aces is pas vanaf vandaag beschikbaar en ik heb vlak voordat ik deze tekst ben gaan schrijven één online tegenstander gehad. Maar de potjes die ik daarbij speelde waren fantastisch. Ik had geen last van lag en nadat je een potje hebt voltooid kun je heel makkelijk een rematch doen of een ander personage kiezen. De eerste twee potjes verloor ik, om de vijf wedstrijden daarna te winnen, waarna mijn tegenstander het opgaf. Wat dan wel weer jammer is, is dat er op dit moment nog niet iets van een ranking aanwezig is.

Mario Tennis Aces

Singleplayer-avontuur kan frustrerend zijn

Hoewel ik lol heb gehad met het singleplayeravontuur in Mario Tennis Aces, is het soms ook frustrerend moeilijk. Zo moet je op een gegeven moment tennissen op een boot met een mast in het midden. Als je een bal tegen die mast aanslaat, dan verandert de bal van richting. Dat is enorm frustrerend als je naar rechts loopt om de bal terug te slaan, maar hij door een kaats opeens aan de linkerkant van het veld komt. Ook zijn eindbazen op een gegeven moment echt heel erg lastig, waardoor je potjes meer dan eens opnieuw moet opstarten.

Mario Tennis Aces

Mario Tennis Aces is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over games voor deze spelcomputer? Bezoek dan ons handige Nintendo Switch-dossier.

Schrijf je in voor de WANT nieuwsbrief?