Mark Zuckerberg blikt terug op 14 jaar Facebook in eerlijke Facebook-post

Facebook is dit weekend al weer 14 jaar geworden. Ken je die goede tijd nog dat je een account aanmaakte en dagelijks alle zin en onzin van het leven op je tijdlijn postte? *zucht*. Ook Facebook-CEO Mark Zuckerberg blikte dit weekend terug op de 14e verjaardag van zijn sociale netwerk, met een post op zijn tijdlijn.

Mark Zuckerberg wordt een beetje nostalgisch

In de post neemt Zuckerberg hij een klein momentje om te reflecteren en terug te blikken op hoe ver het bedrijf al is gekomen; dat het allemaal begon in een studentenkamer op Harvard, maar dat het bedrijf ook nog een lange weg te gaan heeft in het samenbrengen van mensen over de hele wereld.

In de post spreekt Mark Zuckerberg openlijk over zijn eigen ontwikkeling door de jaren heen. Toen hij op zijn 19e begon met Facebook, wist hij niks over het opzetten van een bedrijf of een wereldwijde online internet-service.

Mark Zuckerberg

Zuckerberg heeft het in de post ook over een aantal fouten die hij door de jaren heen heeft gemaakt. Zo waren en tientallen technische problemen en werden er veel slechte deals gesloten. Ook geeft hij toe de verkeerde mensen te hebben vertrouwd, en getalenteerde mensen op de verkeerde positie te hebben gezet. Het stukje tekst is misschien eerlijker dan veel mensen van de CEO van een (tech)bedrijf van dit formaat zouden verwachten.

Zuckerberg gaat door door te zegen dat hij ook belangrijke trends heeft gemist, soms langzaam is geweest tegenover mensen met wie hij samenwerkt, en ook product na product heeft uitgebracht die vervolgens allemaal zijn gefaald. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Facebook Phone die in samenwerking met HTC werd gemaakt.

Facebook

Leren van fouten brengt je ver

Naast de fouten die de Facebook-CEO heeft gemaakt, is er duidelijk ook veel goed gegaan. Het is niet voor nieuws dat het sociale netwerk op dit moment meer dan twee miljard actieve gebruikers per maand heeft.

In zijn post schrijft Mark Zuckerberg dat de fouten die er zijn gemaakt ook onderdeel zijn van het succes dat het bedrijf nu heeft. Dat is niet vreemd, want om te leren moet je soms eerst goed onderuit gaan. Volgens Zuckerberg staat het bedrijf dan ook nog maar aan het begin van een lange reis, en is er nog veel verbetering mogelijk.

Mark Zuckerberg

Ondanks de negatieve uitlatingen van mede-oprichters en oud-medewerkers over de strategie van het sociale netwerk, en de beschuldigingen de Amerikaanse verkiezingen te hebben beïnvloedt, is het sociale netwerk nog altijd populair. Facebook is wel duidelijk geweest over het verleggen van de focus, of eigenlijk het terugbrengen van de focus, naar interactie met vrienden en familie. Dat komt er ongeveer zo uit te zien.

Reageer op artikel:
Mark Zuckerberg blikt terug op 14 jaar Facebook in eerlijke Facebook-post
Sluiten