Jelle van Es | LinkedIn Tech 19 aug 2017

Gaming WANT: Matterfall is een actievolle game met weinig replayvalue

Matterfall is de nieuwste game uit de stal van Housemarque. Het is een ontwikkelaar die het keer op keer voor elkaar krijgt om games op te leveren waarbij arcade-achtige gameplay op een fantastische manier in beeld wordt gebracht. In het verleden bewezen ze dat met Super Stardust HD, Resogun en Alienation. Matterfall is anders dan die andere titels, maar weet op het gebied van actie een fijne game neer te zetten.

Matterfall is actievullend genieten

Matterfall is een 2D-actiegame waarin je diverse levels doorloopt en onderweg te maken krijgt met allerlei uitdagingen. Dat begint onschuldig met een paar vijanden, die je door het bewegen van je rechterstick afknalt. Al snel krijg je wat lastigere uitdagingen voorgeschoteld en moet je een soort turboboost een bepaalde kant op gooien, om op die manier vijanden bevriezen of door een kogelregen te komen.

Deze boost kun je ook gebruiken om door platformen te knallen. Wanneer er muren of ondergronden zijn van een blauw materiaal, dan kun je daar enkel via de boost doorheen. Dat levert aan het begin wat simpele puzzels op, maar al snel merk je dat dit soort stukken blauw materiaal ook handig zijn om achter te verschuilen wanneer er een kogelregen op je afkomt.

Tot slot heb je naast je fysieke aanval nog een blauwe straal waarmee je op bepaalde punten zelf zo’n ondergrond van blauw materiaal kunt creëren, zodat je op lastig bereikbare plekken kunt komen.

Hoe Matterfall zich onderscheid

Na een kwartiertje spelen snap je wel wat er van je verwacht wordt en kun je met de daadwerkelijke actie aan de slag. Matterfall onderscheidt zich door het hoge tempo waarin je door levels vliegt en de grote hoeveelheden vijanden die daarbij op je afkomen.

Door zolang mogelijk geen kogel te incasseren gaat je multiplier omhoog en verdien je meer punten voor elke vijand die je afschiet. Tel daar de mogelijkheid bij op om alles tijdelijk te vertragen tot een slow-motion tempo, plus de pompende soundtrack, en je hebt een actievolle game die je niet snel loslaat.

matterfall

Er is een (grote) kanttekening

Toch moeten we een grote kanttekening maken. Waar de andere games van Housemarque een zogenaamde hoge replaywaarde hebben, daar is Matterfall een game die je na het uitspelen ervan niet snel voor een tweede keer gaat spelen. Dit is niet echt een game die geschikt is om je highscore keer op keer te verbeteren. Daar is het leveldesign niet interessant genoeg voor, en de power-ups zorgen niet voor compleet andere speelstijlen.

Daarmee is Matterfall een game voor de arcadefanaten die het niet zo’n probleem vinden om binnen een uur of drie door een game te knallen en er dan klaar mee te zijn. Uitgespeeld? Hier vind je nog meer mooi gamespul om je mee te vermaken.