Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Cars 18 jun 2018

Vijf redenen om (niet) voor de Mazda3 te kiezen

De Mazda3 staat in Japan bekend als de Mazda Axela, wat een combinatie is van “accelerate” en “excellent”. In Japan zijn ze dus duidelijk onder de indruk van de compacte auto en daar zijn inderdaad ook verschillende redenen voor. Helaas zijn er altijd ook minpunten en is niks in de wereld echt helemaal perfect. Dit zijn de vijf redenen om wel of juist niet voor de Mazda3 te gaan.

Goede handling

De Mazda3 is misschien niet de krachtigste auto in zijn segment, maar hij wordt door velen wel gezien als de best uitziende. Daarnaast komt hij met uitstekende handling, waarmee je het voertuig ten alle tijden makkelijk in bedwang kunt houden. Het veringsysteem is goed afgesteld en als je even een testrit maakt op een slingerende weg weet je precies wat we bedoelen. Tijdens het sturen krijg je ook voldoende feedback en voel je je helemaal verbonden met de weg.

Mazda3

Veilig autootje

Behalve een goede handling is de veiligheid van een auto een ander belangrijk punt. Bij de Mazda3 zit je wat dat betreft behoorlijk goed, aangezien het één van de veiligste modellen is in zijn klassement. Door de Insurance Institute for Highway Safety werd hij genoemd als “Top Safety Pick+” en mocht hij een vijf sterren rating in ontvangst nemen, wat de hoogst mogelijke score is. Met het autootje komen verschillende veiligheidssystemen, zoals Smart City Brake Support en Adaptive Cruise Control. Ook helpt het systeem je automatisch met blinde hoeken.

Mazda3

Zuinig bij alle modellen

De Mazda 3 komt in verschillende uitvoeringen, maar het maakt eigenlijk niet uit voor welke versie je gaat met betrekking tot de zuinigheid. Alle modellen zijn behoorlijk zuinig vergeleken met soortgelijke auto’s. Zo heeft de basismotor binnen de stad een geschat verbruik van 11,9 km per liter en op de snelweg een verbruik van 15,7 km per liter. Ook als je voor de wat krachtigere motoren gaat, blijft het brandstofverbruik bijna even efficiënt.

Mazda3

Achterin wat minder ruim

Helaas zijn er ook wat nadelen aan de auto en één daarvan vinden we achterin waar de passagiers moeten zitten. Deze kunnen beter maar niet te lang zijn, want de ruimte is daar helaas enigszins beperkt. Voor kinderen en kortere mensen is er op zich geen probleem, dus als je geen lange vrienden hebt kun je dit punt gewoon overslaan.

Mazda3

Geen Apple CarPlay en Android Auto

Een ander nadeel is dat de Mazda3 je geen Apple CarPlay of Android Auto te bieden heeft. Uiteraard is er natuurlijk wel een infotainmentsysteem en deze komt met een heerlijk Bose Surround-Sound systeem. Je kunt je smartphone gewoon aansluiten op het systeem, maar door het ontbreken van Apple CarPlay en Android Auto, zullen misschien niet alle apps beschikbaar zijn.

Mazda3

Mazda was vorig jaar volop in het nieuws, omdat het de automaker was gelukt om een als eerste met een commerciële compressieontstekingsmotor voor benzine auto’s te komen. Dit is wat Mazda’s SkyActiv-X motor zo bijzonder maakt.

Reageer op artikel:
Vijf redenen om (niet) voor de Mazda3 te kiezen
Sluiten