Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Tech 18 september 2019

McDonald’s gaat AI inzetten voor je drive-thru bestellingen

McDonalds is één van de fastfoodketens die er duidelijk niet bang voor is om technologie in te zetten in zijn restaurants. Zo introduceerden ze al in 2015 hun bestelkiosken om helemaal zelf met een touchscreen aan de slag te gaan met je bestelling. Het bleek een goede zet, want blijkbaar bestellen mensen meer dan wanneer ze dit bij een medewerker doen. Nu lijken ze het idee door te voeren naar de drive-thru’s. Deze keer krijgen we echter niet te maken met een display, maar met een soort McDonald’s Alexa.

Virtuele McDonald’s stemassistent

McDonald’s heeft namelijk pas het tech bedrijf Apprente opgekocht. Deze startup is gericht op geautomatiseerde stemassistenten, die bestellingen in meerdere talen kunnen afhandelen. En dat klinkt natuurlijk perfect voor iets als een drive-thru. De bedoeling is dat Apprente een nieuwe divisie binnen McDonald’s gaat vormen onder de naam McD Tech labs. Daar zullen ze aan de haal gaan met een geautomatiseerd bestelling-systeem voor McDonald’s om je order door te geven aan het “volgende hokje”.

Accurate bestellingen

Apprente zou al een systeem ontwikkeld hebben dat niet alleen luistert naar wat er gezegd wordt, maar ook de bedoeling van iemands woorden interpreteert. Hiermee zou je order accuraat doorgegeven moeten kunnen worden. Het systeem zou zelfs complexe aanpassingen aankunnen, zodat er geen rij van boze en hongerige mensen ontstaat met een verkeerde bestelling.

AI-testen op bepaalde locaties

Hoewel er klanten zullen zijn die liever met een mens praten, zullen er waarschijnlijk ook veel mensen zijn die blij zijn met de virtuele assistent. Virtuele assistenten zijn over het algemeen toch makkelijker te verstaan via een intercom, maar de praktijk zal uitwijzen hoe goed het systeem werkt. McDonald’s zou op het moment als op bepaalde locaties bezig zijn met het testen van kunstmatige intelligentie bij de drive-thru.

De geautomatiseerde drive-thru is overigens niet het enige waar McDonald’s mee bezig is om de fastfoodketen te moderniseren. Eerder dit jaar kochten ze al een ander tech bedrijf op en het lijkt erop dat ze ook kenteken- en/of gezichtsherkenning in gaat zetten om te voorspellen waar je mogelijk zin in zou hebben.

Inverse

Reageer op artikel:
McDonald’s gaat AI inzetten voor je drive-thru bestellingen
Sluiten