Meer volgers op Instagram in 2020: 5 gouden tips die je nog niet kende

Heb je een bedrijf of product aan de man te brengen? Dan is het in veel gevallen gunstig om zo veel mogelijk volgers te hebben op Instagram. Naast bedrijven zijn er ook genoeg individuele Instagram-gebruikers die het liefst zo veel mogelijk volgers willen hebben. Op een ‘natuurlijke’ manier je aantal volgers vergroten op Instagram is alleen niet zo makkelijk als het lijkt.

Vandaag de dag is het moeilijker dan een paar jaar geleden om je volgersaantal op te schroeven. Dit met ‘dank’ aan Instagram’s super slimme algoritmen en het immens grote aantal gebruikers. Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je bedrijf of persoonlijke account te laten opvallen waardoor je meer volgers krijgt. Hieronder staan 5 handige tips om Instagram-gebruikers op die begeerde ‘follow’ knop te laten drukken.

Gebruik IGTV om je zichtbaarheid te vergroten en merk uit te bouwen

Instagram is nog lang niet klaar met IGTV. Het is daarom zeker niet te laat om te beginnen aan je eigen IGTV-serie met korte (of lange) video’s waarin je jouw merk, product, of natuurlijk jezelf promoot. Meer en meer merken gebruiken IGTV als platform voor speciale content zoals mini series met bijvoorbeeld interviews, how-to video’s en meer. Met de juiste video’s kun je jouw volgers bijvoorbeeld wekelijks laten terugkeren naar je kanaal. En met de juiste titel en content trek je ook de aandacht van potentiële nieuwe volgers.

IGTV
Nieuw design voor IGTV (2020) (Afbeelding: Instagram)

Schrijf langere teksten bij je posts op Instagram

Als je meer volgers op Instagram wilt krijgen dan is het belangrijk dat je ze laat zien wie je bent en waar je voor staat. Dit betekent niet dat je je complete levensverhaal en dagelijkse leven moet laten zien, maar het gaat wel over openheid. Waar Instagram voorheen vooral ging om mooie plaatjes gaat het nu nog steeds om mooie plaatjes, maar dan wel gepaard met een goed verhaal. Tenminste, als je een betrokken publiek wilt hebben. En ja, dat wil je.

Het doel en nut van een langere beschrijving/tekst bij je foto’s is namelijk om een betere relatie op te bouwen met je (toekomstige) volgers. Neem ze mee in jouw verhaal of waar jouw merk voor staat. Dit levert betrokken volgers op die je niet zomaar zullen unfollowen.

Werk samen met micro-influencers

Op zoek naar nieuw publiek en/of een groter publiek? Overweeg dan om samen te werken met micro-influencers. Al geldt dit natuurlijk voornamelijk voor bedrijven die een product of service te promoten hebben. Als je met micro-influencers samenwerkt kun je een compleet nieuwe doelgroep aanboren of publiek in een andere regio.

Waarom je het beste kunt kiezen voor micro-influencers? Volgens onderzoek van marketing platform ‘Fohr‘ hebben deze influencers de grote ‘engagement‘ op hun posts en hun kanaal. Een lange termijn samenwerking met micro-influencers zorgt ervoor dat de volgers van de influencer op een geleidelijke en subtiele manier bekend raken en fan worden van je merk of product. Dit levert je, op lange termijn, meer volgers op Instagram op.

WANT Instagram account
Je favoriete Instagram-account in de browser (Afbeelding WANT)

Gebruik de juiste keywords in je Instagram naam

Je ‘naam’ in je Instagram bio staat los van je gebruikersnaam. Wist je dat nog niet? Dan kun je er nu je voordeel mee doen als je meer volgers wilt. Je kunt de naam in je bio aanpassen zonder dat je gebruikersnaam verandert. Die naam kun je veranderen in iets dat te maken heeft met jouw product, service of waar je profiel over gaat.

Als iemand een zoekopdracht intypt op Instagram dan doorzoekt de app onder andere de namen in de bio voor je. Met de juiste zoekwoorden in je bio kun je dus vaker bovenaan de resultaten komen met als resultaat meer bezoekers op je account. En we weten nu allemaal wel waar dat toe kan leiden… Precies, meer volgers.

De eerste indruk telt zwaar: laat je account er strak uitzien

Gebruik je Instagram-profiel alsof het de homepage van je website is. Dit betekent dat je wilt dat bezoekers direct zien wie je bent, wat je doet, en wat zij van jou kunnen verwachten. Dit gaat niet alleen over de foto’s die je plaatst, maar ook over de tekst en informatie in je bio, je profielfoto, je stories en je highlights.

Een belangrijke tip is: wees consistent. Maak een keuze over de stijl die je gebruikt en hou jezelf daaraan. Zo weten je volgers (en potentiële volgers) wat ze van je kunnen verwachten. En het ziet er natuurlijk een stuk professioneler en georganiseerder uit.

Reageer op artikel:
Meer volgers op Instagram in 2020: 5 gouden tips die je nog niet kende
Sluiten