Jelle van Es Gaming 8 okt 2018

Mega Man 11 Review: Ouderwets verdomd moeilijk

De Mega Man-reeks begon ooit op de gouwe oude NES. Het is een serie die voornamelijk bekend staat om zijn hoge moeilijkheidsgraad, waarbij het overleven van een paar minuten aan het begin van het level al een uitdaging op zich is. Dat zijn we vandaag de dag, op uitzonderingen van Dark Souls en Super Meat Boy, niet meer gewend. Met Mega Man 11 herleven die oude tijden.

Mega Man 11 is een game die op zijn normale moeilijkheidsgraad al verdomd lastig is. Gelukkig kent de game ook nog twee moeilijkheidsgraden daaronder. Maar zelfs op de laagste moeilijkheidgraad moet ik toegeven dat het verre van makkelijk is. En zodoende zit je voordat je het weet als beginnelingen uren te klooien in een enkel level. Het is echter een vorm van pijniging dat enkel naar meer smaakt. Wat dat betreft slaat Mega Man 11 dus de spijker op de kop. Dit is wat ons opviel tijdens het spelen.

Mega Man 11 is verdomd moeilijk

Ik ben met vol vertrouwen begonnen op de normale moeilijkheidsgraad, zonder dat ik ooit goed ben geweest in Mega Man-games. Nou, in dat geval word je gewoon keihard met de neus op de feiten gedrukt. Dit is een game die echt heerlijk moeilijk is, en waarbij je goed moet begrijpen wat de vaardigheden zijn van Mega Man en hoe je qua timing en schietvaardigheden door de levels heen komt. Iets wat mij overigens niet lukte, omdat ik vaak binnen een paar minuten volledig dood was.

Mega Man 11

Maar je wordt wel goed geholpen als nieuwkomer

Gelukkig zijn er ook lagere moeilijkheidsgraden. Met name de setting op het laagste niveau is ideaal voor nieuwkomers. In die stand heb je oneindig levens (ook al moet je dan opnieuw beginnen op een checkpoint) en hoef je niet bang te zijn voor gaten waar je in valt. Als dat laatste tocht gebeurt, dan komt er een speciale robotvogel om je daar uit te vissen en kun jij bepalen waar dat beest je weer neer zet. Op die manier kun je echt goed oefenen hoe dingen werken zonder dat je telkens van begin af aan moet beginnen.

Mega Man 11

Platform-actie op zijn best

En als je het dan allemaal een beetje onder de knie hebt, dan kun je met volle teugen genieten van de behoorlijk strakke platformactie die in de game te vinden is. Je springt dan van het ene obstakel naar het andere, terwijl je goed moet opletten op de timing, aangezien Mega Man maar een beperkte afstand en hoogte kan springen. Ook krijg je te maken met dingen zoals een lopende band en gevaarlijke voorwerpen die van boven naar beneden vallen. Zodoende is het level zelf vaak de grootste vijand om te verslaan.

Mega Man 11

Spelen met speciale krachten

Natuurlijk maakt Mega Man nog altijd gebruik van zijn speciale blaster om vijanden mee af te knallen. Houd je die langer in, dan schiet hij een krachtigere kogel. Daarnaast werkt Mega Man 11 ook met een systeem dat Double Gear heet. Hierbij kun je een nog krachtigere kogel schieten of de tijd vertragen. Maar wanneer je het systeem gebruikt, dan begint er een balk te lopen. En als die vol is, dan is het systeem overhit en kun je het een tijdje niet gebruiken. Het op het juiste moment inzetten van het systeem is belangrijk, maar je moet ook leren er mee om te gaan.

Mega Man 11

Baasgevechten zijn super boeiend

Mocht het je lukken om aan het einde van het level te komen, dan wacht je daar een baasgevecht van de bovenste plank. Om hier te overwinnen moet je goed doorhebben wat de aanvalsgolfen zijn van de baas en moet je daar op de juiste manier mee omgaan. Het is vaak een kwestie van 90 procent van de tijd ontwijken en in de andere tien procent hopen dat het je lukt om de vijand aan te vallen. De overwinning in zo’n baasgevecht is lastig, maar als het lukt smaakt het erg zoet.

Mega Man 11

Mega Man 11 is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4, Nintendo Switch en Xbox One. Wil je meer weten over gaming? Bezoek dan hier onze speciale gamingpagina.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft