Nog een probleem voor Tesla: Mercedes lanceert eerste commerciële EV

Het was natuurlijk maar een kwestie van tijd voordat ook Mercedes-Benz aan kwam zetten met een elektrische auto en onlangs was het inderdaad zover. De automaker heeft zijn allereerste commerciële EV aangekondigd: de EQC. Dit wordt de eerste van vijf in de nieuwe EQ lijn en Mercedes geeft aan weer aan het begin te staan van iets heel groots. Een plek waar ze 130 jaar geleden ook al stonden, toen de auto werd uitgevonden. Deze keer gaan ze er weer helemaal voor, maar dan elektrisch.

Boordevol features en slimme tech

De Mercedes EQC zit boordevol features en slimme technologieën en het lijkt erop alsof hij prima mee kan concurreren op de markt, waar we concurrenten als Tesla en bijvoorbeeld Jaguar’s I-Pace vinden. Dat is natuurlijk wat minder goed nieuws voor Tesla, welke tot nu toe nog steeds strubbelingen heeft met de productie van de Model 3 en mogelijk te maken heeft met een overwerkte CEO.

Mercedes-Benz EQC

Binnen 5,1 seconden naar 100 km/uur

De eerste elektrische auto van Mercedes zou binnen 5,1 seconden vanuit stilstand een snelheid van 100 km per uur weten te bereiken. Hiermee kun je zeker á la Back to the Future je stoplicht races winnen en de EV heeft daarnaast een topsnelheid van 180 km per uur. De motor zou verder goed zijn voor 408pk en 765Nm koppel.

Mercedes-Benz EQC

Mercedes EQC binnen 40 min weer bijna vol

Het geheel wordt gepowered door een 8okWh batterij, welke zou moeten zorgen voor een actieradius van meer dan 400 km. Het bereik hangt zoals altijd natuurlijk wel af van verschillende factoren, zoals het weer, je rijgedrag en welke rijmodus je selecteert. Je kunt qua rijmodussen gaan voor Comfort, Eco, Sport en Max Range. Mocht de batterij leeg raken, zou je hem binnen 40 minuten weer voor 70 procent kunnen opladen. Verder zou je thuis gewoon de Mercedes-Benz wallbox kunnen installeren, zodat je de auto gewoon lekker thuis kunt opladen en niet moeilijk hoeft te doen met laadpalen.

Mercedes EQC

Mercedes-Benz User Experience

Binnenin krijg je te maken met met de Mercedes-Benz User Experience, oftewel MBUX. Hier komt onder andere een AI bij kijken, die je zo goed mogelijk probeert te leren kennen. Zo weet hij bijvoorbeeld op een gegeven moment wat je favoriete radiozender is en regelt hij de temperatuur automatisch afgaande op wat je normaal gesproken fijn vindt. Verder kun je binnen alles regelen via twee grote displays, die horizontaal en verticaal geregeld zijn en je alle informatie laten zien die je nodig hebt.

Mercedes-Benz EQC

Productie vanaf 2019

Volgend jaar zou Mercedes moeten beginnen met de productie van de EQC en eind 2019 of begin 2020 zou de auto vervolgens bij de dealer moeten staan. De verwachte verkoopprijs zou rond de 60.000 euro moeten liggen. Dat is nog wel een stukje duurder dan Tesla‘s Model 3, dus als de Model 3 automaker ervoor zorgt dat de auto’s maar de fabriek uit komen, zou het allemaal goed moeten komen. Tenminste als Elon Musk verder niet meer voor controversiële situaties zorgt. Onlangs was hij live nog blowend te zien bij Joe Rogan, wat de Tesla bestuursleden vast niet al te leuk hebben gevonden.