Barry Kraakman
Barry Kraakman 11/08/2015

Met deze 10 stappen zijn jouw slechte gewoontes binnen no time verleden tijd

We hebben het allemaal: slechte gewoontes. Van het onschuldige nagelbijten tot roken. Stoppen is echter niet onmogelijk, zoals velen denken en dus geen poging wagen om te stoppen. Het is niet makkelijk, maar wij hebben tien verschillende stappen die jou moeten helpen bij het stoppen van… je slechte gewoonte(s)!

1. Concrete motivatie

De eerste stap naar het afleren is een grote, goede motivatie. Goede motivaties beginnen niet met ‘het zou lekker zijn…’, maar zijn concreet: ‘Ik wil stoppen met roken omdat het dodelijk is.’. Zet het bovenaan een A4, dat vanaf dat moment jouw Quit Plan is.

2. Volledige toewijding

Een volledige toewijding is cruciaal. Houd de doelen niet voor je, maar vertel iedereen in jouw sociale omgeving over de uitdaging. Dit zorgt voor een sociale druk, dat voor een extra duw in de rug zorgt. Deel je gemaakte vorderingen regelmatig, zodat vrienden weten hoe je in het proces staat. Op de moeilijke momenten heb je op deze manier altijd iemand om mee te praten.

3. Zoek de trigger

Het is belangrijk om te weten wat de trigger van jouw slechte gewoonte is. Ga voor een paar dagen na welke activiteiten jouw doen verlangen naar deze gewoonte, en schrijf ze allemaal op in het Quit Plan.

4. Weet waarom je ‘t doet

Zoek uit waarom je de slechte gewoonte hebt; om om te gaan met stress, te socializen of andere redenen. Schrijf ook deze bevindingen op in het Quit Plan en bedenk vervolgens andere manieren om met deze situaties om te gaan.

5. Zoek vervangende gewoontes

Nu je op de hoogte bent van de triggers en weet waarom je bepaalde gewoontes hebt, wordt het tijd om een vervangende gewoonte te gaan verzinnen. Het weglaten van de oude gewoonte zal een ‘onvervulde behoefte’ achterlaten, die het beste met een andere gewoonte kan worden opgevuld. Schrijf op je Quit Plan achter elke trigger een nieuwe gewoonte.

6. Onderga de behoefte

De triggers zullen blijven, en daarom ook de behoefte naar de slechte gewoonte. Onderga deze behoefte, en leid jezelf af; drink wat water, praat er met iemand over of ga een rondje lopen. Na verloop van tijd gaat de behoefte weg.

7. Start nieuwe gewoontes

Wanneer je een trigger opmerkt, wordt het tijd om actie te ondernemen. Als je alle triggers herkent, wordt het tijd om de (eerder opgeschreven) nieuwe gewoontes op te gaan pakken. Dit is een grote stap, aangezien het begin van de slechte gewoonte vaak geen bewuste keuze is geweest, maar een samenloop van omstandigheden.

8. Wees bewust van je gedachten

Gewoontes worden gevoed door de gedachtegang; we bedenken altijd wel een excuus om tóch door te gaan. Wees bewust van deze gedachtegang, en van de momenten waarop je een excuus verzint om niet te stoppen.

9. Stop geleidelijk

Een geleidelijke afbouw van de slechte gewoonte werkt vaak beter dan de zogenaamde cold turkey; het in één keer stoppen. Met een geleidelijke afbouw zijn de stapjes wat kleiner, waardoor het makkelijker vol te houden moet zijn.

10. Leer van gemaakte fouten

Het is natuurlijk om fouten te maken. Leer van fouten die je maakt, en laat je vooral niet ontmoedigen als je daadwerkelijk een fout begaat. Realiseer waar het fout is gegaan en pas je Quit Plan eventueel iets aan, zodat het geen tweede keer gebeurt.

Check ook:

Reageer op artikel:
Met deze 10 stappen zijn jouw slechte gewoontes binnen no time verleden tijd
Sluiten